Gå til innhold

Hva er en goth?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot

Ser man det.

Jeg tenkte egentlgi mer på at før var det flere ungdommer som skilte seg ut ved å være punkere, og gå i litt annerledes klær og hår. Nå er det færre av disse, men flere av gothere.

Til felles har de ofte at de bruker mørke klær og symboler, og skiller seg bevisst ut fra "kjedelige streitinger og materialistiske sosser". Begge grupper møter også reaksjoner fra det konforme samfunnet mht livsstilen.

Jeg tror også det er en stor gråsone mellom punkere og gothere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gothmiljøet er (som også noen andre nevnte) først og fremst dannet rundt en viss musikkstil, akkurat som hiphoppere, rockabillyer, pønkere etc.

Akkurat som alle de andre miljøene fører det med seg en viss sans for en spesiell type klær, litteratur etc. og endel relaterte musikkgenre.

I Norge (tar utgangspunkt i Oslo, for det er der jeg kjenner miljøene best) er alle miljøene såpass små, og får derfor ofte merkelige krysninger som i andre land blir sett på som helt snodig.

F. eks. så vanker ofte gothere og syntere sammen, pga musikksmak. Mange gothere liker også den litt 50-tallsinspirerte "addams-family"-gotikken rent stilmessig, og identifiserer seg også med rockabillymiljøet. Rockabillyene vanker i Oslo ofte sammen med skins, fordi de begge liker ska og noe 60tallsmusikk som også da sklir over i pønken på tidlig 70tall. Rundt klubben Beat Basement i Oslo dannet det seg ett veldig brokete miljø, fordi de tiltrakk seg dem som digger 60tallet i alt fra musikk til mote, de tiltrakk seg rockabillyene som likte musikk i brytningspunktet mellom 50 og 60tall, de tiltrakk seg skins pga bl. a. tidlig ska og de tiltrakk seg hiphoppere som kjente igjen og digga mye av musikken som tidligere har blitt samplet og brukt av hiphop og RnB-musikere.

Etterhvert som miljøene utvikler seg og tiltrekker flere mennesker vil ikke alle innenfor ett miljø nødvendigvis ha alle elementer tilstede. F. eks. kan man like rockabilly uten å ha behov for å kle se gi 50tallsklær, man kan syns at viktorianske gothklær er det lekreste i verden, men ikke nødvendigvis ha noe til overs for musikken osv.

Nettopp derfor blir det fryktelig vanskelig å definere hva som er hva. Og kanskje spesielt i Norge.

(kjapp, og fryktelig forenklet innføring i noen av Oslos diverse miljøer...;))

(... og jeg snakker selvfølgelig ikke om naziskins, de er det ingen som vil vanke med, heldigvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gothmiljøet er (som også noen andre nevnte) først og fremst dannet rundt en viss musikkstil, akkurat som hiphoppere, rockabillyer, pønkere etc.

Akkurat som alle de andre miljøene fører det med seg en viss sans for en spesiell type klær, litteratur etc. og endel relaterte musikkgenre.

I Norge (tar utgangspunkt i Oslo, for det er der jeg kjenner miljøene best) er alle miljøene såpass små, og får derfor ofte merkelige krysninger som i andre land blir sett på som helt snodig.

F. eks. så vanker ofte gothere og syntere sammen, pga musikksmak. Mange gothere liker også den litt 50-tallsinspirerte "addams-family"-gotikken rent stilmessig, og identifiserer seg også med rockabillymiljøet. Rockabillyene vanker i Oslo ofte sammen med skins, fordi de begge liker ska og noe 60tallsmusikk som også da sklir over i pønken på tidlig 70tall. Rundt klubben Beat Basement i Oslo dannet det seg ett veldig brokete miljø, fordi de tiltrakk seg dem som digger 60tallet i alt fra musikk til mote, de tiltrakk seg rockabillyene som likte musikk i brytningspunktet mellom 50 og 60tall, de tiltrakk seg skins pga bl. a. tidlig ska og de tiltrakk seg hiphoppere som kjente igjen og digga mye av musikken som tidligere har blitt samplet og brukt av hiphop og RnB-musikere.

Etterhvert som miljøene utvikler seg og tiltrekker flere mennesker vil ikke alle innenfor ett miljø nødvendigvis ha alle elementer tilstede. F. eks. kan man like rockabilly uten å ha behov for å kle se gi 50tallsklær, man kan syns at viktorianske gothklær er det lekreste i verden, men ikke nødvendigvis ha noe til overs for musikken osv.

Nettopp derfor blir det fryktelig vanskelig å definere hva som er hva. Og kanskje spesielt i Norge.

(kjapp, og fryktelig forenklet innføring i noen av Oslos diverse miljøer...;))

(... og jeg snakker selvfølgelig ikke om naziskins, de er det ingen som vil vanke med, heldigvis)

Godt skrevet!

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en interessant tråd! Innrømmer at jeg visste null og niks om gothere før jeg leste denne tråden og linkene. Trodde egentlig det var en gjeng fjortiser som likte å kle seg i sort og se deppa ut jeg. Ber om unnskyldning med en gang! :-)

Har noen spørsmål og kaster dem frem:

Er goth noe man er hele livet?

I såfall, finnes det gothe-familier (skrives det sånn?)?

Hvordan er aldersfordelingen i dette miljøet?

Greensky sier bl.a. at miljøet er sterkt strukturert og hierarkisk og det kan være vanskelig å bli "godkjent".

Er en del av felleskapet at man føler seg utvalgt?

Hvordan behandles de som blir utstøtt?

Håper jeg ikke provoserer med disse spørsmålene, men jeg ble veldig nysgjerrig. Takker for svar!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg har vært gother hele livet, men kommer ikke fra noen gother-familie... Eller, kanskje! :idesmil:

Jeg husker da jeg var liten, da "dørselgere" med kakelotteri for kirken, loddselgere fra kirken, osv, ringte på og spurte om vi ville bidra. "Nei takk", sa mamma alltid, "Her i huset bor det bare hedninger!!" Også smelte hun igjen døra. :ler:

Men noen gother-familier a la "Nemi" har jeg aldri vært borti. :wink:

Både ja og nei til at fellesskapet gjør at en føler seg som en gother. Jeg var jo gother før jeg ble adoptert til miljøet også. :-) Felleskapet er en del av at en føler seg utvalgt, men i så måte at en finner et "slektskap" i hverandre. Felles skjebne, felles trøst, så og si.

De som blit utstøtt blir behandla med høflighet, men de kommer aldri skikkelig "inn".

Men fjortis-gotherne er nok mer opphengt i struktur, en de litt eldre. Jeg som er 26, bryr meg ikke så veldig. Men flesteparten av vennene mine i miljøet er 4 - 5 år yngre en meg, og de er mer nøye. For å si det sånn; Utestedet stenger ikke når det stenger. Det er som regel en liten gruppe med utvalgte som får bli igjen etter stengetid, med nachspiel og gratis øl. Du vet du er "godkjent" når du blir invitert med på nachspiel. :ler: Men det er litt mer fjortis, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Adoptert til miljøet?

Utstøtt?

Utvalgt???

Høres ut som en gruppering mange gothere ellers tar avstand fra, spør du meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Adoptert til miljøet?

Utstøtt?

Utvalgt???

Høres ut som en gruppering mange gothere ellers tar avstand fra, spør du meg....

*kremt* Som jeg sa, dette var fjortis-gothere, da. En tenker litt anderledes etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Av og til skulle jeg ønske at jeg kjente noen flere gothere på min alder. Som regel går det fint, men det hender jeg merker aldersforskjellen på 4 - 5 år. Derfor er jeg glad for at jeg har møtt Lunacia og Lythande. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg må fnise litt når jeg ser denne tråden, for det virker som mange tror gothere er en helt spesiell sekt, når det i bunn og grunn ikke er annet enn en gruppe mennesker med forholdsvis lik smak innen musikk, mote, kultur og livsfilosofi.

Akkurat som i alle andre miljøer er det de yngste som er mest beinharde, med ønske om å bevise at de er heeeelt sånn, mens de eldre som har vært med en stund er rimelig laid back.

Man er også skeptisk til nykommere, akkurat som i alle andre miljøer, fordi man ikke nødvendigvis gidder å bruke tid og krefter på noen som bare er innom for en liten smak, for å si det sånn.

Og spørre om det finnes goth-familier blir litt som å spørre "finnes det black-metal familier/rockabilly-familier/mods-familier/skin-familier" etc.

Jeg kjenner par innen alle disse grupperingene, par med barn, men det er jo ingen forskjell på dem og andre par som deler samme interesser?

(Green Sky, lurer på om jeg kanskje har sett deg? Har du for eksempel vært innom Kjettersk Kjeller?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Bra innlegg, Glitter! Du er flink til å forlare! :D

(Og jeg vanker vel mest på Kraftverk, egentlig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Hehe, kom til å tenke på det, jeg har fått høre :fy: et par ganger fordi jeg tar solarium og striper blonde striper i håret. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg' date= Glitter! Du er flink til å forlare! :D

Takktakk! (og takk til Diva som også ga meg ett kompliment lenger oppe! :))

Ser at det forrige innlegget mitt kanske kan virke litt arrogant, det er ikke meningen (det at jeg fniser litt).

Det jeg prøver å forklare er at gothmiljøet ikke nødvendigvis er mer mystisk enn andre miljøer, men selvfølgelig er det morsomt å framstå som det! Og de fleste litt undergrunnsmiljøer kan virke veldig lukket fra utsiden.

(Har ikke fått vært på Kraftwerk ennå faktisk, men lurte litt på om jeg skulle stikke på neste Hello Titty)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
hehe' date=' jeg må fnise litt når jeg ser denne tråden, for det virker som mange tror gothere er en helt spesiell sekt, når det i bunn og grunn ikke er annet enn en gruppe mennesker med forholdsvis lik smak innen musikk, mote, kultur og livsfilosofi. [/quote']

Men dette er ganske "uvanlig". De fleste av oss velger ikke en slik pakkeløsning, men shopper litt her og litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønner det, men allikevel så er ikke gothere en svært mystisk menneskerase som drikker blod i helgene og utfører mystiske ritualer. Allikevel blir de sett på som mye snodigere enn f. eks. hiphoppere, som egentlig har ett minst like lukket miljø.

Jeg tilhører "shopperne" selv, og kan gå på Kjettersk Kjeller for ett interessant foredrag, countrykonsert på Mono, klubbkveld på Blå og rockabilly på Gamla samme uke, og ha like stor glede av alt.

Og det skal jo sies at mange som identifiserer seg mest med ett miljø, allikevel ikke har noe problem med å stikke innom andre, hvis jeg kan si det sånn. Se ett av de tidligere innleggene mine, hvor jeg snakker litt om det. I Norge er faktisk det at flere undergrunnsmiljøer vanker sammen ganske eksepsjonelt. F. eks. I Oslo så vanker skins, mods og rockabillyer i mer eller mindre de samme miljøene, noe kan være helt utenkelig i mange andre land, f. eks. England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TomKrus

Joda, jeg skjønner det, men allikevel så er ikke gothere en svært mystisk menneskerase som drikker blod i helgene og utfører mystiske ritualer. Allikevel blir de sett på som mye snodigere enn f. eks. hiphoppere, som egentlig har ett minst like lukket miljø.

Jeg tilhører "shopperne" selv, og kan gå på Kjettersk Kjeller for ett interessant foredrag, countrykonsert på Mono, klubbkveld på Blå og rockabilly på Gamla samme uke, og ha like stor glede av alt.

Hip hop er mainstream og man ser hiphopere på mtv hele tiden. Videre skiller en sortkledd, sorthåret gother seg mer ut blant resten. Så klart vil mange se på gothere som mystiske, for det er jo det dere er. Iallfall har jeg inntrykk av mang en gother er interessert i mystikk. Tviler på at det er så mange andre enn eldre tanter som tror dere drikker blod.

Men med nemi, vampyrinteresser, wicca, nyreligiøs oppblomstring, svartkledde "femininrockere" (Nightwish, Evanescence etc. Sikkert ikke goth, men utseendemessig likt kanskje) på tv, fantasy, LOTR osv. så tror jeg ikke lenger folk får assosiasjoner til bloddrikkende vampyrer når de ser noe som ligner en gother på gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke hva det var før jeg leste denne tråden :oops: Veldig interessant å lese. Jeg har hørt om noe lignende men det er innen ett helt annet miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Er det noen som skal på ShadowLove i morgen' date=' fredag, da?[/quote']

Jeg skal jobbe som innkaster igjen, men det er bare et par timer. Skal sikkert ut etterpå. Kan du ikke sende meg en PM med tlf-nr ditt, så kan vi kanskje snakkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hip hop er mainstream og man ser hiphopere på mtv hele tiden. Videre skiller en sortkledd, sorthåret gother seg mer ut blant resten. Så klart vil mange se på gothere som mystiske, for det er jo det dere er. Iallfall har jeg inntrykk av mang en gother er interessert i mystikk. Tviler på at det er så mange andre enn eldre tanter som tror dere drikker blod.

For det første, jeg er ikke gother. For det andre så er det kun de siste åra hiphop er blitt mainstream, akkurat som du har mainstream gothinspirert musikk, slik som Nightwish, Evanesence, Him etc). Selv om det er mange som hører på hiphop, er det allikevel ett mindre hiphop-miljø.

Men med nemi, vampyrinteresser, wicca, nyreligiøs oppblomstring, svartkledde "femininrockere" (Nightwish, Evanescence etc. Sikkert ikke goth, men utseendemessig likt kanskje) på tv, fantasy, LOTR osv. så tror jeg ikke lenger folk får assosiasjoner til bloddrikkende vampyrer når de ser noe som ligner en gother på gata.

Nei, det med bloddrikkende var ett lite humoristisk sleivspark, basert på noen av spørsmålene og misoppfatnigene i denne tråden.

Det jeg mener er at gothmiljøet er ikke annerledes andre undergrunnsmusikkmiljøer som ikke blir sett på som like "skumle". Som du selv sier; så har veldig mye av det som tidligere ble forbundet med goth blitt kanskje like mainstream som hiphop, og akkurat som en "ekte" gother sannsynligvis ikke vil identifisere seg med mye av det så vil ikke en "ekte" hiphoper identifisere seg med mye av den kommerse hiphopen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...