Gå til innhold

Oppretting av strømabonnement


Green Lady

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte nå i august, og må tegne eget strømabonnement. Alle steder jeg har bodd frem til nå, har strøm enten vært inkludert i husleien, eller jeg har hatt egen måler. Men nå må jeg altså tegne abonnement selv. Har prøvd å kikke litt rundt, men alt virker som en jungel for meg. Jeg aner ikke hva som lønner seg av fast-, spot- eller variabel pris, hvilket selskap jeg bør velge (eller styre unna) og når man bør tegne abonnementet. Jeg overtar leiligheten på en fredag. Hvor lang tid i forveien bør jeg bestille? Andre ting jeg bør være klar over?

Takker for alle tips :)

(Leiligheten er 53 kvm stor, bakkeplan, av betong og har gulvvarme i hele leiligheten om det har noe å si :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ringer bare samme dagen. Når det angår hva du bør ha, har det mye å si hvordan leiligheten er. vi trodde alltid spot-pris var rimeligst, og hadde det i lange tider. Tilfeldigvis pratet vi med strømselskapet i en annen forbinnelse, og han kunne informere at fordi forbruket var så lite på leiligheten vi bodde på, lønnet det seg ikke pga. spotpris. Fordi det var inkl. vann og felles-varme (husker ikke i farta hva det heter), i felleskostnader. Så vi gikk for noe som i utgangspunktet så dyrt ut, men som senere sparte oss for noen tusenlapper i året. Veldig greit.

Så anbefaler deg å ta kontakt med ett strømselskap som de har hatt tidligere. De har oversikt over forbruk og kan, basert på det, bedre estimere hva som vil være lønnssomt.

Når det kommer til selskap kan noen ting spille høyere rolle enn andre. Du kan egentlig velge de fleste selskap, men undersøk hvor nettleia blir fakturert fra. Vi hadde Norges Energi en periode, og da fikk vi nettleien og forbruk på ulike fakturaer fordi det er ulike selskap. Mens når vi valgte over til ett lokalt selskap, så ble "fastpris" kostnaden 10 kr dyrere i mnd. Men vi fikk alt på en og samme faktura. Noe vi foretrakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bestille strømavonnement før du overtar leiligheten, da du trenger målerstand fra overtakelsesdato.

For å opprette en avtale hos kraftleverandør trenger du stand og målepunktid. Sistnevnte får du ved å ringe til netteier, oppgi målernummeret og spørre om målepunktid :)

Hvis du ringer til strømleverandøren i. En 30 virkedager etter du overtok kan de ta leveransen fra oppstart. Hvis det går mer enn 30 virkedager må de ta det 7 virkedager minimum frem i tid. Da vil du fra overtakelse av måler til leverandørbyttet trer i kraft ligge med leveringapliktig strøm hos netteier.

Over 8000 kWh i totalt årsforbruk, vil jeg anbefale spotpris :)

Anbefaler også å velge en strømleverendør som fakturerer med netteier. Mye enklere å holde oversikt. Av strømleverandører og andre selskap anbefaler jeg at du holder deg unna Energi Salg Norge, telinet osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og aaaaaldri velg fastpris, det er som regel bindingstid, du må betale hvis du ønsker å bytte avtale osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har målernummer og målerstand kan du bestille nå. Hvis ikke kan du bestille den dagen du flytter inn. Jeg har avtale basert på spotpris, tror det er det som lønner seg mest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...