AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #1 Skrevet 14. oktober 2014 Vi er en familie med store barn som skal til Thailand, fortrinnsvis Kata Beach (Phuket). Vi vil gjerne oppleve ting som involverer dyr, av typen elefantriding, fiske, hilse på apekatter, slanger etc. Men vi er så veldig usikre på etikken rundt dette! Er det noen som vet mye om dyrevelferd i Thailand? Noe vi spesifikt bør styre unna? Andre tips til området rundt Kata Beach mottas med takk! Mvh, TrineAnonymous poster hash: f4100...178 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #2 Skrevet 15. oktober 2014 Dyreetikette? hehe.. Hvorfor ikke oppleve ville dyr i sitt naturlige miljø. Meld dere på jungelsafari heller. Anonymous poster hash: 0acec...337
Capricorn Skrevet 15. oktober 2014 #3 Skrevet 15. oktober 2014 Disse stedene med i Thailand er turistmaskiner som går på bekostning av dyra. Jeg ville til Tiger tempelet sist, men fikk anbefalt av noen der nede at man reiser ikke dit hvis man er glad i dyr. De stuer tigerbabyer i små innehegninger og slipper puljer med turister inn. Alt går på samlebånd. I tillegg så jeg en voksen tiger man kunne ta bilde med. Den lå med kort kjetting og var dopet. På strendene går de rundt med aper og øgler midt i solsteiken. IKKE støtt de! 1
electric_trond Skrevet 15. oktober 2014 #4 Skrevet 15. oktober 2014 Jeg unngår å støtte de som driver turistmaskin med dyr i fangeskap. http://www.theguardian.com/travel/2014/oct/04/wild-animal-tourism-think-twice anbefaler Gentle Giants dokumentaren,
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #5 Skrevet 15. oktober 2014 Takk for alle anbefalinger om hva vi ikke bør gjøre, men er det noen som har noen anbefalinger til hva vi faktisk kan gjøre? Vi vil jo gjerne få møte eksotiske dyr, men på best mulig måte..Anonymous poster hash: f4100...178 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #6 Skrevet 15. oktober 2014 Dyreetikette? hehe.. Hvorfor ikke oppleve ville dyr i sitt naturlige miljø. Meld dere på jungelsafari heller.Anonymous poster hash: 0acec...337 Hvor finnes det? Har du kjennskap til spesifikke arrangører?Anonymous poster hash: f4100...178
Capricorn Skrevet 15. oktober 2014 #7 Skrevet 15. oktober 2014 Takk for alle anbefalinger om hva vi ikke bør gjøre, men er det noen som har noen anbefalinger til hva vi faktisk kan gjøre? Vi vil jo gjerne få møte eksotiske dyr, men på best mulig måte..Anonymous poster hash: f4100...178 Det tror jeg du skal slite med i Thailand. Et alternativ kan være elefantsykehus. Jeg tror elefantene kommer foran turistene der.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #8 Skrevet 15. oktober 2014 Hvor finnes det? Har du kjennskap til spesifikke arrangører?Anonymous poster hash: f4100...178 Bare å google det..og undersøke reisebyrå i området dere skal besøke. Nærmeste regnskog tror jeg er Khao sok. Men da må dere vel påberegne overnatting siden det er en 3 timers kjøretur. Uansett mye bedre å oppleve virkelig dyreliv med jungletrekking, kajakksafari etc med guide der dere får se dyrelivet i sitt rette element. Å se domestiserte dyr, appåtil i bur, er bare trist. Siden dere har store barn ville dere fått mye mer ut av noen dagers guiding i fantastisk natur. Jeg har selv vært på jungeltrekking i Thailand med guide i et par dager og det var fantastisk. Fikk se aper, alle verdens fugler, slanger, edderkopper (men alt i trygge forhold med dyktig guide). Khao Sok feks kunne jeg tenkt meg selv. Må være fantastisk å være med på en guidet padletur gjennom jungelen. Anonymous poster hash: 0acec...337
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #9 Skrevet 15. oktober 2014 Bare å google det..og undersøke reisebyrå i området dere skal besøke. Nærmeste regnskog tror jeg er Khao sok. Men da må dere vel påberegne overnatting siden det er en 3 timers kjøretur. Uansett mye bedre å oppleve virkelig dyreliv med jungletrekking, kajakksafari etc med guide der dere får se dyrelivet i sitt rette element. Å se domestiserte dyr, appåtil i bur, er bare trist. Siden dere har store barn ville dere fått mye mer ut av noen dagers guiding i fantastisk natur. Jeg har selv vært på jungeltrekking i Thailand med guide i et par dager og det var fantastisk. Fikk se aper, alle verdens fugler, slanger, edderkopper (men alt i trygge forhold med dyktig guide). Khao Sok feks kunne jeg tenkt meg selv. Må være fantastisk å være med på en guidet padletur gjennom jungelen.Anonymous poster hash: 0acec...337 Ett av barna (tross stort), har ikke mulighet til å gå lange avstander. Men skal sjekke ut reisebyråer, selv om jeg ikke aner hvor jeg skal begynne.. Google reisebyråer Thailand.. Får gi det et forsøk.Anonymous poster hash: f4100...178
gladidag Skrevet 15. oktober 2014 #10 Skrevet 15. oktober 2014 Tripadvidor.com er en bra nettside. Der får du tips fra andre reisende.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #11 Skrevet 15. oktober 2014 Er det ene barnet dårlig til beins er kajakk ypperlig. http://paddleasia.com/destinations/khao_sok.htm http://www.limestonelaketours.com/ http://www.thailand-kayak.com/ Anonymous poster hash: 0acec...337
caroprins Skrevet 15. oktober 2014 #12 Skrevet 15. oktober 2014 Vi ble med på reiseselskapets utflukter og der var bl.a. en halvdagssafari som inkluderte mulighet for å sitte på kjerre med vannbøffel og en koselig tur på elefantryggen. Denne utflukten passer fint til barn også. På en tur i Pang Ngha provinsen stoppet vi innom et sted der det var ville aper og på utflukten kanotur og padling i grotter så vi også disse. Dette er aper som er naturlig ute i naturen men de er vant til folk så de er nysgjerrige. I parken Fantasea ved Kamala beach er det også forskjellige dyr og der kan man og ri på elefant. Dessuten så er det et flott show der som jeg vil anbefale å se. Inneholder også mange dyr. Meld dere på utflukt. Flere turer til sjøs har snorkling på programmet og her får man jo oppleve livet under vann. Ellers så finnes det steder der man får se levende slanger men da jeg ikke er så begeistret for disse så har jeg ikke vært der.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #13 Skrevet 15. oktober 2014 Det finnes rescue centres for elefanter hvor de tar inn og rehabiliterer mishandlete elefanter. Alle er ikke seriøse så du bør undersøke grundig først. Men dette er for eksempel bra: http://www.elephantnaturepark.org/ Nå ligger dette i nord-Thailand, men kanskje det finnes noe lignende i nærheten av Phuket også. Dere bør ikke ri på elefanter. De blir mishandlet på det groveste når de skal læres opp til å bli ridd på. Dere bør også unngå tiger kingdom og lignende steder hvor tigre blir lenket fast og dopet ned for at turister skal få klappe dem. Jeg vil anbefale byen Lopburi hvor det er massevis av aper som bor. Her er en youtube-video fra byen: https://www.youtube.com/watch?v=Jy1vkmJw9Og Det er en morsom opplevelse. Lopburi er langt fra Phuket, men hvis dere skal innom Bangkok på veien så er det ikke så langt fra Bangkok. Jeg er ikke kjent i området rundt Phuket, men det finnes nok mange muligheter til å møte dyr med god samvittighet. Men du må være ekstremt kritisk for å unngå å støtte dyremishandling. Anonymous poster hash: 08ce2...88a
I all verden Skrevet 15. oktober 2014 #14 Skrevet 15. oktober 2014 I Thailand har jeg ridd på elefanter, vært på slangeshow og tatt bilder med haugevis av tigre i Tiger Kingdom. I dag har jeg en vond smak i munnen av hele greia. Selv om jeg er veldig dyrevant reagerte jeg ikke på noe spesielt da jeg var der, men i ettertid har jeg blitt spesielt skeptisk til Tiger Kingdom og lignende steder. Ingen tigre var lenket fast der, og ettersom de hoppet og lekte kan de ikke ha vært direkte dopet heller, men noe rart må det ha vært. De avler tigre på samlebånd slik at de har babytigre til enhver tid, for ellers mister de gjester. Når tigrene blir 1,5 år blir de for farlige til å kose med, og da selges de. Hvor de blir av er det ingen som kan svare på. De sier de selger til dyrehager, men så stor etterspørsel eller tigre til dyrehager er det rett og slett ikke... Det mistenkes at tigrene blir slaktet og ender opp som "medisin" andre steder i Asia. Jeg skjemmes over å kanskje ha bidratt til noe slikt. Går du rundt i gatene på kveldstid får du ofte tilbud om å holde / ta bilde med et eller annet søtt dyr. Da er det bare én regel som gjelder: IKKE GJØR DET.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #15 Skrevet 15. oktober 2014 Nei..dra ut i naturen å se dyrene i sitt rette element. "Dyreshow" er misforstått naturopplevelse. Menmen...når mennesker etterhvert er blitt så livredd naturen så er vel det den beste tilnærmelse å besøke slike steder som "i all verden" beskriver.. Anonymous poster hash: 0acec...337
Pusle Skrevet 15. oktober 2014 #16 Skrevet 15. oktober 2014 Gibbonape- prosjektet er bra! Ca 45 -60 min kjøretur fra Kata beach, men verdt det. Khao sok nasjonalpark, som noen andre nevnte her oppe. Veldig fint, vakker jungel, man kan ri på elefant der og padle i kino og observere slanger og aper om man er heldig. Litt usikker på hvor godt elefantene har det da.. Uansett hva dere gjør, styr unna Phuket zoo, "snake show" og still ikke opp på bilder med apekatter, øgler, slanger osv. God tur!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå