Gå til innhold

Fikk ikke ta nasjonal prøve


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ett barn som går i 5 klasse.

H*n er noe svak i norsk og engelsk men sterk i matte. H*n har aldri fått noen form for ekstra undervisning eller støtte i de svake fag, annet enn at vi har styrt leksene litt etter tid dersom h*n har brukt for lang tid.

Nå i høst har de begynt å ta h*n ut av den vanlige engelsk undervisningen og inn i en engelskgruppe. Det er ikke alltid de husker å sende h*n av gårde til denne og da følger h*n samme opplegg som de andre.
Jeg opplever at h*n har hatt en stor modning i dette faget i løpet av sommeren, og i motsetning til før er h*n både ivrig og nysgjerrig etter å lære mer, hvilket er et veldig stort pluss.

Så fikk vi med lekseplan der det sto at de skulle ha nasjonal prøve i engelsk idag og h*n gledet seg faktisk å vise hvor flink h*n var blitt.

Senere idag spurte jeg hvordan det hadde gått og om h*n var fornøyd med prøven idag, og da fikk jeg til svar at h*n ikke hadde fått lov å ta prøven og hadde blitt tatt ut av timen! Er dette virkelig vanlig? Har ikke fått noe beskjed på noe vis om at h*n ikke skulle ta prøven, hva er egentlig vitsen med disse prøvene når de tydeligvis "luker ut" de som er svakere i faget?


Anonymous poster hash: 4d15a...4be



Anonymous poster hash: dd154...871
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener det er et stort problem når skolene må vise hvor gode de er ved nasjonale prøver. Det har skjedd utallige ganger at de som vil trekke snittet ned blir holdt borte fra prøvene. Dette er ikke til den enkelt elevs beste og jeg syntes du burde ta det opp med rektor. Det kan være det som har skjedd her.

Det er heller ikke greit at de glemmer å sende han på undervisningen og at han da følger den andre undervisningen. Skolen bør få forklare seg for hva som faktisk foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoler jukser ved å ta vekk de dårlige elevene fra de nasjonale prøvene, så de får bedre score.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring læraren og spør. Det kan vere tekniske problem som gjer at ikkje alle kan ta den på same dag. Kanskje har dei delt gruppa for å få nok datamaskiner?

Læraren bør få svare for seg før ein bles opp saka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at dette skjer. De tar ut de svakeste elevene for å få et bedre snitt på de nasjonale prøvene.

Fullstendig uhørt, ville kontaktet læreren evt rektor hadde jeg vært deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forekommer sikkert at skoler tar ut svake elever for å bedre sitt eget snitt, men som regel tar de ut de svake elevene for deres eget beste. Da slipper de å sitte der med en prøve de ikke har forutsetninger for å svare på.

Nå vet ikke jeg hvor svak din gutt er, men kan dette være grunnen?

Endret av Zereta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det skjedde når jeg var yngre også. De svakeste elevene slapp å ta prøven, antageligvis fordi skolen var opptatt av å bevise at de var flinke og derfor ikke ville ha de "dårlige elevene" til å trekke snittet ned..

Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...