AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #1 Skrevet 14. oktober 2014 Dere spm har operert. De legger jo inn en pinne. Tid tar dem ut pinnen? Fikk beskjed om at stinga tas vekk 3uker etter. Men hva med pinnen? Og hvordan tar dem ut den? Kutter igjen? Hadde ønsket å ta den nå om du spør meg, så jæklig vondt Anonymous poster hash: e0cf7...2d4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #2 Skrevet 14. oktober 2014 * Anonymous poster hash: e0cf7...2d4
Jolene Skrevet 14. oktober 2014 #3 Skrevet 14. oktober 2014 Har operert, men fikk ingen pinne. Gjorde det ved en privat klinikk i Oslo. Hadde derimot gips på i 8 uker, så måtte gå på krykker. Hvor gammel er du TS? Jeg var 18 når jeg opererte meg, men problemet er kommet tilbake. Skal sies at min Hallux Valgus er genetisk, ikke påført det selv. Det anbefales egentlig ikke til noen under 35 pga faren for at det kommer tilbake er mindre etter fylte 35. Dersom du ikke har smerter som følge av kulen, hadde jeg ikke gjort det. Smertene etter operasjonen var grusomme, så gleder meg ikke til å måtte gjenta dette med årene...
Rosa Sitron Skrevet 14. oktober 2014 #4 Skrevet 14. oktober 2014 De la inn to pinner på meg. tok ut den ene etter 3 uker, den andre blir der for alltid
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #5 Skrevet 14. oktober 2014 Har operert, men fikk ingen pinne. Gjorde det ved en privat klinikk i Oslo. Hadde derimot gips på i 8 uker, så måtte gå på krykker. Hvor gammel er du TS? Jeg var 18 når jeg opererte meg, men problemet er kommet tilbake. Skal sies at min Hallux Valgus er genetisk, ikke påført det selv. Det anbefales egentlig ikke til noen under 35 pga faren for at det kommer tilbake er mindre etter fylte 35. Dersom du ikke har smerter som følge av kulen, hadde jeg ikke gjort det. Smertene etter operasjonen var grusomme, så gleder meg ikke til å måtte gjenta dette med årene... Er i 20 åra :(Gud bedre, dette er smerter fra helvete....Har allerede operert... Men den pinnen kjenner jeg så godt og det gnager føler jeg! Men hvor gammel er du nå og merker du at den er på vei tilbake? Anonymous poster hash: e0cf7...2d4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #6 Skrevet 14. oktober 2014 De la inn to pinner på meg. tok ut den ene etter 3 uker, den andre blir der for alltid HVA? :/ Hva er den pinnen laget av egentlig? Og hvorfor skal den bli der igjen? For å ikke få den tilbake? Anonymous poster hash: e0cf7...2d4
Ferny Skrevet 14. oktober 2014 #7 Skrevet 14. oktober 2014 Har operert, men fikk ingen pinne. Gjorde det ved en privat klinikk i Oslo. Hadde derimot gips på i 8 uker, så måtte gå på krykker. Hvor gammel er du TS? Jeg var 18 når jeg opererte meg, men problemet er kommet tilbake. Skal sies at min Hallux Valgus er genetisk, ikke påført det selv. Det anbefales egentlig ikke til noen under 35 pga faren for at det kommer tilbake er mindre etter fylte 35. Dersom du ikke har smerter som følge av kulen, hadde jeg ikke gjort det. Smertene etter operasjonen var grusomme, så gleder meg ikke til å måtte gjenta dette med årene... Samme i vår familie. Min søster har fått tilbud om operasjon, men vil dra det ut lengst mulig. Som du sier, stor mulighet for at man må operere på nytt. Jeg har det samme, men har ikke vondt heldigvis. Men skoene får jo gjerne en "bulk" ut der foran. Håper det går lang tid før jeg må operere i hvert fall, har hørt at fare en stor for at man ikke blir kvitt problemet uansett. Og operasjonen er visst veldig vond. :-/
Rosa Sitron Skrevet 14. oktober 2014 #8 Skrevet 14. oktober 2014 HVA? :/ Hva er den pinnen laget av egentlig? Og hvorfor skal den bli der igjen? For å ikke få den tilbake? Anonymous poster hash: e0cf7...2d4 Pinnen er av titan, det er veldig vanlig å la titan være igjen etter operasjoner da det er bioaktivt og hjelper til på groprosessen. Pinnen er der for stabilisering ja.
Rosa Sitron Skrevet 14. oktober 2014 #9 Skrevet 14. oktober 2014 Har operert, men fikk ingen pinne. Gjorde det ved en privat klinikk i Oslo. Hadde derimot gips på i 8 uker, så måtte gå på krykker. Hvor gammel er du TS? Jeg var 18 når jeg opererte meg, men problemet er kommet tilbake. Skal sies at min Hallux Valgus er genetisk, ikke påført det selv. Det anbefales egentlig ikke til noen under 35 pga faren for at det kommer tilbake er mindre etter fylte 35. Dersom du ikke har smerter som følge av kulen, hadde jeg ikke gjort det. Smertene etter operasjonen var grusomme, så gleder meg ikke til å måtte gjenta dette med årene... Så rart, jeg ble anbefalt å gjøre det før 24 for at det ikke skulle bli komplikasjoner.
Jolene Skrevet 14. oktober 2014 #10 Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Er i 20 åra :(Gud bedre, dette er smerter fra helvete....Har allerede operert... Men den pinnen kjenner jeg så godt og det gnager føler jeg! Men hvor gammel er du nå og merker du at den er på vei tilbake? Anonymous poster hash: e0cf7...2d4 Som sagt, jeg opererte ikke inn en pinne. Jeg er 25 år nå, kulen fikk jeg tilake innen 1 år etter operasjon. Samme i vår familie. Min søster har fått tilbud om operasjon, men vil dra det ut lengst mulig. Som du sier, stor mulighet for at man må operere på nytt. Jeg har det samme, men har ikke vondt heldigvis. Men skoene får jo gjerne en "bulk" ut der foran. Håper det går lang tid før jeg må operere i hvert fall, har hørt at fare en stor for at man ikke blir kvitt problemet uansett. Og operasjonen er visst veldig vond. :-/ Har du problemet genetisk vil kroppen forsøke å vokse seg tilbake igjen. Det gjorde det med meg, bare at kulen nå er større enn det den var. I tillegg til det har jeg fått redusert følelse i den delen av foten Anbefaler ingen å operere seg for den kulen dersom de ikke må. Igjen, jeg snakker om genetisk kul, ikke selvforskyldt. Så rart, jeg ble anbefalt å gjøre det før 24 for at det ikke skulle bli komplikasjoner. De på privatklinikken jeg opererte meg på sa at dersom man har det genetisk burde man vente med å operere seg, fordi det vil vokse tilbake. Dersom problemet er selforskyldt, vil dette selvsagt differensiere. Endret 14. oktober 2014 av Jolene
Rosa Sitron Skrevet 14. oktober 2014 #11 Skrevet 14. oktober 2014 De på privatklinikken jeg opererte meg på sa at dersom man har det genetisk burde man vente med å operere seg, fordi det vil vokse tilbake. Dersom problemet er selforskyldt, vil dette selvsagt differensiere. Min er nok genetisk den og, eller iallfall konsekvens av en annen genetisk feil.
Jolene Skrevet 14. oktober 2014 #12 Skrevet 14. oktober 2014 Min er nok genetisk den og, eller iallfall konsekvens av en annen genetisk feil. Hm, så merkelig! Som sagt så kan jeg kun basere meg på det min lege sa til meg i hvertfall. Jeg anbefaler ingen å operere seg
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #13 Skrevet 14. oktober 2014 Pinnen er av titan, det er veldig vanlig å la titan være igjen etter operasjoner da det er bioaktivt og hjelper til på groprosessen. Pinnen er der for stabilisering ja. Hva betyr bioaktivt? Og har du fått den igjen? Kjenner du noe til den pinnen? Anonymous poster hash: e0cf7...2d4
Ferny Skrevet 14. oktober 2014 #14 Skrevet 14. oktober 2014 Har du problemet genetisk vil kroppen forsøke å vokse seg tilbake igjen. Det gjorde det med meg, bare at kulen nå er større enn det den var. I tillegg til det har jeg fått redusert følelse i den delen av foten Anbefaler ingen å operere seg for den kulen dersom de ikke må. Igjen, jeg snakker om genetisk kul, ikke selvforskyldt. Huff, kjedelig da. Men det virker jo logisk at den vil prøve å gå tilbake når det er genetisk. Jeg vet ikke hva som utløser at man plutselig plages av smerter knyttet til det der, men for min del hadde jeg en periode med vondt da jeg var i tidlig tenårene. Smerten har liksom forsvunnet for meg litt, så håper det holder seg sånn lenge. Mormor har samme greien, og hun er ganske plaget - men har aldri operert. Er i hvert fall sikker på at det ikke er selvforskyldt. Mange i familien som har det, og jeg har ALDRI - virkelig aldri - gått med høyhelte/dårlige sko.
Moderjord Skrevet 19. desember 2017 #15 Skrevet 19. desember 2017 (endret) Anbefaler INGEN, absolutt ingen å operere for Hallux Valgus. Med mindre man hver eneste dag går rundt og spiser smertestillende medisiner for plagene. Nå sitter jeg her, 3 uker etter reoperasjon som ikke ble vellykket første gang..og som heller ikke ser ut til å bli vellykket denne gang. Tåen vil ikke være i riktig posisjon, og 2 forskjellige leger har operert meg. I tillegg har jeg mistet følelsen i huden på stortåens overside nå, sikkert vært bort i noen nerver under inngrepet. Sprøtt, spør du meg, at det er praksis for å operere ellers friske folk. Jeg er 44 år, har alltid slitt med kulen men skulle gitt alt i verden for å gjort om på valget om operasjon. Jeg ble forespeilet at den verste tilhelingen ville ta ca 1 uke...Man må påregne å være stillesittende med høy fot i 14 dgr, sykemeldt i minimum 1 mnd. MÅ man gjøre noe, så fil bort kulen, men ikke kutt i ben og få inn skruer. Sjansen for at det blir bra er minimal. Endret 19. desember 2017 av Moderjord
Fotballmamma Skrevet 20. desember 2017 #16 Skrevet 20. desember 2017 Å jeg anbefaler operasjon! Ble operert for noen år siden, og har ikke hatt problemer etterpå. Ble gipset og hadde denne på i 6 uker, men det er jo småtterier i forhold til å leve daglig med smerter (selv om smertene ikke var så sterke at jeg knasket smertestillende). Litt følelsesløs når jeg stryker over arret, men strengt tatt trenger en vel egentlig ikke å kjenne så mye huden der? Hadde heller ikke mye smerter etter operasjonen, selv om jeg hadde blitt advart om at dette kunne bli veeeldig vondt - smerte er nok veldig individuelt, tror jeg.
Moderjord Skrevet 20. desember 2017 #17 Skrevet 20. desember 2017 Etter første operasjon fikk jeg gips, som var så stram når jeg hovnet at jeg aldri fikk vekk følelsen av den "dovne" foten, før jeg 10 mnd senere reopererte. Nå er hele oversiden av stortå følelsesløs, og det føles som en "død" kroppsdel, ingen god følelse. Under tåballene føltes det som om noe skled fra hverandre når jeg gikk, dette kom ikke før ca 5 mnd etter operasjonen. Jeg hadde minimale smerter i selve operasjonsområdet, mye mindre enn forventet, begge ganger, men heller overraskende mye mere hovent og blått og vondt i leggen pga feilbelastning. Håper jo jeg kommer med skrekkhistorien her, men uansett så vil nok "noe" bli annerledes og dårligere enn før man opererer. Og for min del var det ikke verdt det. Sitter igjen med like skjev tåstilling, langt synlig arr og en fot som kanskje aldri blir kvitt hovenhet helt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå