Gå til innhold

Sukkeravgengig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med dette? Jeg sliter sånn med å klare å slutte å spise ting med sukker og også karbohydrater.

Anonymous poster hash: 439b1...e7a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sukker er karbohydrat(er)..... Helt normalt å være avhengig av karbs, da det er det som driver kroppen. Sukkeravhengighet som det kalles er også verre enn nikotinavhengighet...

Anonymous poster hash: ebb48...444
Skrevet

Noen som har dette og har erfaring med hva man kan gjøre???

Skrevet

Vær streng med deg selv. Kutt ut raske karbohydrater for en periode, og suget vil gradvis forsvinne. Inntak av sukker vil automatisk gi deg mer lyst på sukker.

Skrevet

Noen som har dette og har erfaring med hva man kan gjøre???

Alle har på et vis sukkeravhengighet. Jeg var fryktelig avhengig av en sjokoladebit og litt brus hver dag. Problemet løste seg da jeg bestemte meg for å ikke kjøpe NOE godt å ha hjemme, og kun litt å kose meg med i helgen (lørdag) Har du ingenting godt i huset, så får du ikke spist det heller :) Kjøp heller inn andre ting du kan tygge på når det er som verst, f.eks babygulrøtter, sukkererter ol. For å få bukt på brusavhengigheten kjøper jeg kullsyreholdig vann og blander i litt FunLight. Det verste suget vil gå over etter 1-3 uker.

Anonymous poster hash: ebb48...444

Skrevet

Det er forskjell på sukkeravhengighet og sukkersug... Noen kan spise gulrøtter og funlightsaft, mens en avhengig IKKE kan spise noen form for karbohydrat eller søtning (stevia og eller sukrin, aspartame osv)

Det er ikke lett om man har barn i huset og må ha frokostblandiger eller annet som trigger en sukkeravhengig. Det er en brist på hjernen som gjør at impulskontrollen og fornuften som andre som ikke er avhengige, ikke har. Du trenger å bygge opp hjernen igjen med riktige vitaminer og lege den over tid. Dette kan ta opp til 18 mnd. Men man vil alltid ha en avhengighet selv om man ikke har spist sukker i en periode. En alkoholiker vil alltid være alkoholiker uansett om han er tørrlagt.

Så det er stor forskjell på en som er sukkeravhengig og skjuler mat/godis enn en som kan unngå å spise det ved å kontrollere seg. For det handler ikke om kontroll. Det er det som er hele tingen. Hadde man hatt kontroll over det, hadde det ikke vært en avhenighet. Er som å si til en heroinist at : Nå må du ta deg sammen og slutte med det der...

Skrevet

Det er forskjell på sukkeravhengighet og sukkersug... Noen kan spise gulrøtter og funlightsaft, mens en avhengig IKKE kan spise noen form for karbohydrat eller søtning (stevia og eller sukrin, aspartame osv)

Det er ikke lett om man har barn i huset og må ha frokostblandiger eller annet som trigger en sukkeravhengig. Det er en brist på hjernen som gjør at impulskontrollen og fornuften som andre som ikke er avhengige, ikke har. Du trenger å bygge opp hjernen igjen med riktige vitaminer og lege den over tid. Dette kan ta opp til 18 mnd. Men man vil alltid ha en avhengighet selv om man ikke har spist sukker i en periode. En alkoholiker vil alltid være alkoholiker uansett om han er tørrlagt.

Så det er stor forskjell på en som er sukkeravhengig og skjuler mat/godis enn en som kan unngå å spise det ved å kontrollere seg. For det handler ikke om kontroll. Det er det som er hele tingen. Hadde man hatt kontroll over det, hadde det ikke vært en avhenighet. Er som å si til en heroinist at : Nå må du ta deg sammen og slutte med det der...

INGEN form for karbohydrater????

Da dør man. Hva i all verden mener du?

Bygge opp hjernen igjen?

Jeg forstår ikke hva du mener. Menneskekroppen er avhengig av karbohydrater for å opprettholde normale funksjoner. Det er en livsnødvendighet. Lipolyse og gluconeogenese kan ikke alene drive cellulær respirasjon uten inntak av karbohydrater.

Anonymous poster hash: 04747...9ba

• Liker 2
Skrevet

INGEN form for karbohydrater????

Da dør man. Hva i all verden mener du?

Bygge opp hjernen igjen?

Jeg forstår ikke hva du mener. Menneskekroppen er avhengig av karbohydrater for å opprettholde normale funksjoner. Det er en livsnødvendighet. Lipolyse og gluconeogenese kan ikke alene drive cellulær respirasjon uten inntak av karbohydrater.

Nei, man dør ikke av å ikke innta karbohydrater. Kroppen kan fint produsere det selv.

Anonymous poster hash: d63b8...22f

Gjest Silverstream
Skrevet

Erfaring hos meg tilsier at er du sugen nok på sjokolade så hjelper det ikke å ikke ha noe hjemme, da drar man uansett og kjøper :laugh:

Skrevet

Kroppen er ikke avhengig av karbohydrater!! Hva spiste urfarfar for 40 000 års siden??? Loff med sirup??? Nei, han spiste fett og proteiner samt bær i sesong og noen ganger nøtter om han fant det.. Lite poteter og korn på den tiden.genene våre har ikke endret seg stort, vi er ikke skapt for å spise all denne søple og industrimaten som er nå idag. Det er derfor de fleste av oss legger på seg rundt magen , vi har konstant høyt inslulin og livsstilssykdommene bare øker og øker.

Silverstream: Helt sant det du sier. Hjelper ikke å ikke ha noe hjemme, for butikken er farlig nær. Nesten bedre å være narkoman på ett vis. Man kan ikke gå i butikken å kjøpe heroin eller kokain, selv om man sikkert får tak i det like rask om man vil det, det er ikke det.

• Liker 1
Skrevet

Nei, man dør ikke av å ikke innta karbohydrater. Kroppen kan fint produsere det selv. Anonymous poster hash: d63b8...22f

Kroppen er ikke avhengig av karbohydrater!! Hva spiste urfarfar for 40 000 års siden??? Loff med sirup??? Nei, han spiste fett og proteiner samt bær i sesong og noen ganger nøtter om han fant det.. Lite poteter og korn på den tiden.genene våre har ikke endret seg stort, vi er ikke skapt for å spise all denne søple og industrimaten som er nå idag. Det er derfor de fleste av oss legger på seg rundt magen , vi har konstant høyt inslulin og livsstilssykdommene bare øker og øker.

Silverstream: Helt sant det du sier. Hjelper ikke å ikke ha noe hjemme, for butikken er farlig nær. Nesten bedre å være narkoman på ett vis. Man kan ikke gå i butikken å kjøpe heroin eller kokain, selv om man sikkert får tak i det like rask om man vil det, det er ikke det.

Bare kos dere. Dette gidder jeg ikke å begynne på en gang.

• Liker 2
Skrevet

Bare kos dere. Dette gidder jeg ikke å begynne på en gang.

Så fint da ;)

Skrevet

Jeg er forresten utdannet innen avhengighet og som sykepleier med ernæringsfordypelse. Så hadde vært spennende å hørt hva du hadde å si egentlig.

Skrevet

Min teori er at huleboerene feitet seg opp litt på karbohydrater på sommeren så de hadde litt å tære på når vinteren kom. De hadde jo ikke bær og vekster på vinteren.

• Liker 1
Skrevet

Min teori er at huleboerene feitet seg opp litt på karbohydrater på sommeren så de hadde litt å tære på når vinteren kom. De hadde jo ikke bær og vekster på vinteren.

Helt korrekt det :) Akkurat som bamsefar :)

Her kan dere som er interessert om sukkeravhengighet lese mer om det. De har kommet lenger i Sverige om temaet. http://nosugaradded.se/fakta-om-socker/

Skrevet

Jeg skal holde meg borte fra denne diskusjonen, men jeg ønsker bare kommentere dette:

Kroppen er ikke avhengig av karbohydrater!! Hva spiste urfarfar for 40 000 års siden??? Loff med sirup??? Nei, han spiste fett og proteiner samt bær i sesong og noen ganger nøtter om han fant det.. Lite poteter og korn på den tiden.genene våre har ikke endret seg stort,

Nå skal det sies at karbohydrater ikke nødvendigvis kommer fra loff med sirup. Du trenger ikke fordumme diskusjonen.

Det finnes karbohydrater i bær, frukt, grønnsaker og nøtter. Og det stemmer nok at det ikke finnes mye karbohydrater i svinefilet, men "urfar" nyttegjorde seg nok av hele dyret man fanget, og i innmat/organer (eksempelvis lever) finnes det karbohydrater.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg skal holde meg borte fra denne diskusjonen, men jeg ønsker bare kommentere dette:

Nå skal det sies at karbohydrater ikke nødvendigvis kommer fra loff med sirup. Du trenger ikke fordumme diskusjonen.

Det finnes karbohydrater i bær, frukt, grønnsaker og nøtter. Og det stemmer nok at det ikke finnes mye karbohydrater i svinefilet, men "urfar" nyttegjorde seg nok av hele dyret man fanget, og i innmat/organer (eksempelvis lever) finnes det karbohydrater.

Ja, selvfølgelig er det karbohydrater i nøtter, frukt og bær. Det vet vel alle. Men vi dør ikke av å ikke spise dette. Og Lever har 2g karb per 100g... ikke akkurat veldig mye ;)

Skrevet

Ei jeg tror heter Berit Nordstrand har laget en sukkeravvenningsplan jeg synes fungerte.

Man skal fortsette å spise godteri som før, men legge til nøtter og mørk sjokolade.

Etter hvert øker man nøtter/sjokolade og trapper ned på godteriet. Etter en stund skal man holde seg unna alt av sukker. Så kan man legge til frukt igjen f.eks.

Husker ikke helt, se om du finner bøker av henne på biblioteket.

Mye bedre enn å raskt kutte ut sukker hvertfall, da går man fort på en smell.

Anonymous poster hash: 79733...88d
Gjest lillelarve
Skrevet

Jeg slet med det. Alle er ulike, så regner med ikke mine tips fungerer for alle.

Men jeg kuttet i alle fall ut godteri, potetgull og kjeks. Jeg bare lot være å kjøpe og spise det. Selvfølgelig feilet jeg utrolig mange ganger, men det er sånn jeg lærte. Og nå spiser jeg ikke godteri, potetgull og kjeks lengre. Det frister ikke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...