AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #1 Skrevet 14. oktober 2014 Noen som vet hvor lang tid det tar før man får opp jernlagrene? Har normal blodprosent, men mistenker at hårtap/slapphet/svimmelhet kan ha en sammenheng med høyt blodtap de siste månedene, og da lite jern. I hvor mange uker må man ta jerntabletter? Har ikke så veldig lyst på magetrøbbel og svart avføring, som visstnok er vanlige bivirkninger. :-/ Anonymous poster hash: 37ab5...4b3
hundemamma Skrevet 14. oktober 2014 #2 Skrevet 14. oktober 2014 Legen min sa ca 2 mnd før jeg kom tilbake og tok nye blodprøver. Såååå brace yourself
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #3 Skrevet 14. oktober 2014 Noen som vet hvor lang tid det tar før man får opp jernlagrene? Har normal blodprosent, men mistenker at hårtap/slapphet/svimmelhet kan ha en sammenheng med høyt blodtap de siste månedene, og da lite jern. I hvor mange uker må man ta jerntabletter? Har ikke så veldig lyst på magetrøbbel og svart avføring, som visstnok er vanlige bivirkninger. :-/ Anonymous poster hash: 37ab5...4b3 Har du vært til legen og tatt blodprøve? Jeg gikk dit og fikk konstatert anemi med samme symptomer som du har. Jeg fikk noen jerntabletter med 100mg jern i som jeg skal ta to ganger om dagen. Legen satte opp time om en mnd for å ta ny prøve. Da burde jeg være bedre. Om du har en blodprosent som er lav nok så du er svimmel kan du trenge en blodoverføring. Så det er absolutt grunn for å gå til legen. Om ikke annet så for å finne årsaken til symptomene dine. Det hjelper ikke å ta jern hvis årsaken til mangelen ikke blir behandlet. Anonymous poster hash: facde...a8c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #4 Skrevet 14. oktober 2014 Legen min sa ca 2 mnd før jeg kom tilbake og tok nye blodprøver. Såååå brace yourself 2 mnd - så lenge? Fikk du ny innkalling etter at den tiden var gått? Legen min har ikk sagt noe om at jeg må tilbake og måle at jernlagrene er gode etter noen måneder. Huff, men får vel være tålmodig. Anonymous poster hash: 37ab5...4b3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #5 Skrevet 14. oktober 2014 Har du vært til legen og tatt blodprøve? Jeg gikk dit og fikk konstatert anemi med samme symptomer som du har. Jeg fikk noen jerntabletter med 100mg jern i som jeg skal ta to ganger om dagen. Legen satte opp time om en mnd for å ta ny prøve. Da burde jeg være bedre. Om du har en blodprosent som er lav nok så du er svimmel kan du trenge en blodoverføring. Så det er absolutt grunn for å gå til legen. Om ikke annet så for å finne årsaken til symptomene dine. Det hjelper ikke å ta jern hvis årsaken til mangelen ikke blir behandlet. Anonymous poster hash: facde...a8c Ja, har tatt blodprøve. Jeg trodde det var stress som gav alle symptomene, så nevnte de ikke for legen engang. Men har mistet mye blod de siste månedene, så legen ville ta en blodprøve for sikkerhets skyld uansett. Og tallet er for lavt. :-/ Han skrev at blødninger var årsaken til de lave jernlagrene, så årsaken er funnet. Men høres ut som om din situasjon var en del mer kritisk. Men vet du om de tar ny blodprøve om så-og-så lang tid, for å sjekke at jernlagrene har gått opp som de skal? Anonymous poster hash: 37ab5...4b3
fresia Skrevet 14. oktober 2014 #6 Skrevet 14. oktober 2014 (endret) jeg måtte ta jerntabletter i 3 mnd før det ble tatt nye blodprøver. det kommer jo an på hvor mye jern du mangler. mine lagre var helt tomme. måtte ta høy dose Endret 14. oktober 2014 av fresia
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #7 Skrevet 14. oktober 2014 jeg måtte ta jerntabletter i 3 mnd før det ble tatt nye blodprøver. det kommer jo an på hvor mye jern du mangler. mine lagre var helt tomme. måtte ta høy dose Tror ikke de er veldig lave. Det stod referanseområde 18-240. Og jeg hadde 11... men har nok sunket ganske fort de siste tre månedene, så er sikkert lavt for meg. Tror jeg kan ta normal dose da. Men plager meg at jeg har begynt å miste hår... :-/ Anonymous poster hash: 37ab5...4b3
Gjest Daenerys Skrevet 14. oktober 2014 #8 Skrevet 14. oktober 2014 Det tar tid, jeg har vært nede på 4 et par ganger og da har det tatt 3-4 mnd før det har blitt normalt igjen. Du kan ta mildere jern-tabeletter også som ikke gir så mange bivirkninger
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #9 Skrevet 14. oktober 2014 Endel får mindre bivirkninger på Niferex. Selv tar jeg floradix(dobbel dose) uten særlig rask bedring. Det hjelper litt, men ikke nok.Anonymous poster hash: 869c3...e20
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #10 Skrevet 14. oktober 2014 Tror ikke de er veldig lave. Det stod referanseområde 18-240. Og jeg hadde 11... men har nok sunket ganske fort de siste tre månedene, så er sikkert lavt for meg. Tror jeg kan ta normal dose da. Men plager meg at jeg har begynt å miste hår... :-/ Anonymous poster hash: 37ab5...4b3 11 i Ferritin? er ganske så lavt. Du kan regne med at det vil ta tid å få lagrene opp, igjen. Ta jerntablettene sammen med juice. Spis mye frukt og grønt, 5 om dagen. Floradix med en dose om morgen og kveld kan og hjelpe sammen med jerntabl. Men bruk målebeger, ikke drikk fra flasken! Om du ikke har ny time kan du ringe og spørre om å få målt på nytt ca. 3 mnd. Etter siste blodprøve.Anonymous poster hash: a63e9...e88
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #11 Skrevet 14. oktober 2014 Har du vært til legen og tatt blodprøve? Jeg gikk dit og fikk konstatert anemi med samme symptomer som du har. Jeg fikk noen jerntabletter med 100mg jern i som jeg skal ta to ganger om dagen. Legen satte opp time om en mnd for å ta ny prøve. Da burde jeg være bedre. Om du har en blodprosent som er lav nok så du er svimmel kan du trenge en blodoverføring. Så det er absolutt grunn for å gå til legen. Om ikke annet så for å finne årsaken til symptomene dine. Det hjelper ikke å ta jern hvis årsaken til mangelen ikke blir behandlet. Anonymous poster hash: facde...a8c Det er ganske vanlig å være svimmel ved lav blodprosent eller jernmangel... Det skal en del mer til for å få blodoverføring. Til TS: Det kan fort ta et par måneder før du blir bra igjen, og du må nok belage deg på å ta tablettene en stund så du får fullt opp jernlagrene. Anonymous poster hash: 8626b...f34
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå