Gå til innhold

er legen eller "alternative" best til Candida?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det ar akkurat gått opp for meg at jeg har alle symptomer på Candida, det er ikke tvil!

Jeg ser mest dokumentasjon og råd fra alternative sider, helsekost, homeopat, naturterapauret osv

Er de bedre til dette enn "vanlige" leger?

vet ikke helt i hvilken ende jeg skal starte her for å bli kvitt dette!

Anonymous poster hash: 4f063...b10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En blanding av begge deler synes jeg er fint. Jeg fikk bekreftet candida hos fastlege, legevikaren og hos vanlig lege på ferie i USA (under kraftige utbrudd i diverse kroppåpninger...), men det var en blanding av både medisiner og kosthold/helsekostprodukter (ved hjelp av den småalternative Balderklinikken) som hjalp meg til slutt. Det var en sinnsyk prosess å bli kvitt det, og da syntes jeg det var fint å vite at det ikke var noen humbugbehandlere som hadde gjettet seg fram til diagnosen... ekstremt mange alternative behandlere bruker tvilsomme metoder og ender opp med å skylde all sykdom på candida.

Candida er dessverre en ekstremt misbrukt diagnose, dette gjør at mange er skeptiske til den.

Skrevet

Det ar akkurat gått opp for meg at jeg har alle symptomer på Candida, det er ikke tvil! Jeg ser mest dokumentasjon og råd fra alternative sider, helsekost, homeopat, naturterapauret osv Er de bedre til dette enn "vanlige" leger? vet ikke helt i hvilken ende jeg skal starte her for å bli kvitt dette! Anonymous poster hash: 4f063...b10

Selvdiagnostisering har ingen verdi, selv om du er aldri så sikker.

Naturterapeuter har ofte faktisk ikke peiling på candida, og både feildiagnostiserer og feilbehandler, og setter pasientene sine på unødvendige dietter.

Du må til en ordentlig lege og få en bekreftet diagnose.

Anonymous poster hash: 42371...072

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener at man bør få diagnoser av leger. Men jeg vet at mange leger mener at candida ikke eksisterer som et problem.

En venninne av meg var slapp og sliten og fastlegen fant ikke ut hva det var. Så gikk hun til en privat lege som var god på bla candida. Han tok blodprøver som viste candida i blodbanen. Behandlingen var superhøye doser med c vitamin intravenøst hver uke i 12 uker. Det fikk det bort og hun ble mye bedre. Men det var jo fryktelig dyrt da siden legen er privat.

Anonymous poster hash: 1973d...646
  • Liker 1
Skrevet

Og hva er symtomene dine siden du har alle?

Skrevet

orker ikke ramse opp alle, men det er ikke tvil, dette er ting jeg har vært plaget med i mange år, og aldri tenkt over at det har en sammenheng, nå er jeg super lettet over å ha fått svar på dette, og har tatt en sånn "hjemmetest" som også bekreftet dette.

har absolutt tenkt meg til legen å få det bekreftet, men siden jeg har funnet mest info fra alternative sider, var jeg i tvil om kanskje leger kan være litt avfeiende til problemet.

Så jeg forbreder meg på en kombo av medisin og nytt kosthold....off det blir hardt!

Anonymous poster hash: 70b0a...c02
Skrevet

orker ikke ramse opp alle, men det er ikke tvil, dette er ting jeg har vært plaget med i mange år, og aldri tenkt over at det har en sammenheng, nå er jeg super lettet over å ha fått svar på dette, og har tatt en sånn "hjemmetest" som også bekreftet dette.

har absolutt tenkt meg til legen å få det bekreftet, men siden jeg har funnet mest info fra alternative sider, var jeg i tvil om kanskje leger kan være litt avfeiende til problemet.

Så jeg forbreder meg på en kombo av medisin og nytt kosthold....off det blir hardt!

Bare vær klar over at 1. Det finnes mange tilstander/sykdommer som kan gi like symptomer som candida og 2. Så vidt meg bekjent (jeg jobber blant annet med dette) finnes det ingen god hjemmetest. Spesielt ikke spyttesten, dersom du har tatt den.

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener at man bør få diagnoser av leger. Men jeg vet at mange leger mener at candida ikke eksisterer som et problem. En venninne av meg var slapp og sliten og fastlegen fant ikke ut hva det var. Så gikk hun til en privat lege som var god på bla candida. Han tok blodprøver som viste candida i blodbanen. Behandlingen var superhøye doser med c vitamin intravenøst hver uke i 12 uker. Det fikk det bort og hun ble mye bedre. Men det var jo fryktelig dyrt da siden legen er privat. Anonymous poster hash: 1973d...646

Dette høres mer enn suspekt ut.

Om man har sopp i blodsirkulasjonen er man veldig, veldig alvorlig syk, og trenger akutt innleggelse. Dette høres ut som noe ordentlig lureri. Hvis denne "legen" har offentlig autorisasjon, burde han miste den.

• Liker 6
Skrevet

hehe helt ærlig, når jeg leser alle svarene her så sitter jeg igjen med inntrykk av skepsis mot både lege og de alternative, og mot at jeg muligvis kan ha candida. er det virkelig så usannsynlig det da??..Altså ikke blitt det spor klokere... :klo:

Skrevet

hehe helt ærlig, når jeg leser alle svarene her så sitter jeg igjen med inntrykk av skepsis mot både lege og de alternative, og mot at jeg muligvis kan ha candida. er det virkelig så usannsynlig det da??..Altså ikke blitt det spor klokere... :klo:

Det er stor skepsis. Ikke fordi det ikke i bunn og grunn er en reell diagnose, men fordi det blir litt "ulv, ulv" over det hele når alle skal diagnosere seg selv med dette :) Spesielt når symptomene som sagt stemmer overens med 38472397419623917 andre tilstander og sykdommer.

Det er nok bare sunt dersom du har litt tvil/skepsis selv inntil du kan slå i bordet med en diagnose :)

• Liker 2
Skrevet

Etter som jeg forstår er det litt vanskelig å påvise det med 100% sikkerhet, men jeg synes jo at teorien høres sannsynlig ut. jeg har hele mitt liv hatt et skikkelig dårlig kosthold, og stapper i meg utrolige mengder sukker. Spiser også hovedsakelig brødmat fremfor varmmat. Har hatt økende store mageproblemer uten grunn, nesten konstant soppinfeksjon i underlivet, store problemer med slimhinnene i nesen. og særlig i underlivet og i nesen merker jeg tydelig forværring når jeg spiser sukker. Div. andre plager også. Og ja, jeg er klar over at det vrimler med symtomer på forskjellige sider.

Siden legen ikke kan finne noen grunn til alle mine problem, kan det jo være en ide å se om de faktisk har en fellesnevner.. jeg har jo ikke noe å tape på å prøve å kutte ut sukker, melk og gjær en stund??

Skrevet

Etter som jeg forstår er det litt vanskelig å påvise det med 100% sikkerhet, men jeg synes jo at teorien høres sannsynlig ut. jeg har hele mitt liv hatt et skikkelig dårlig kosthold, og stapper i meg utrolige mengder sukker. Spiser også hovedsakelig brødmat fremfor varmmat. Har hatt økende store mageproblemer uten grunn, nesten konstant soppinfeksjon i underlivet, store problemer med slimhinnene i nesen. og særlig i underlivet og i nesen merker jeg tydelig forværring når jeg spiser sukker. Div. andre plager også. Og ja, jeg er klar over at det vrimler med symtomer på forskjellige sider.

Siden legen ikke kan finne noen grunn til alle mine problem, kan det jo være en ide å se om de faktisk har en fellesnevner.. jeg har jo ikke noe å tape på å prøve å kutte ut sukker, melk og gjær en stund??

Du har absolutt ingenting å tape på det, vi kan jo allerede si nesten med sikkerhet at du kommer til å føle deg mye, mye bedre ved å få et sunnere kosthold - uansett om det er fordi du hadde candida eller noe annet, eller fordi du rett og slett byttet ut mindre næringsrik mat med masse grønnsaker... for eksempel :)

• Liker 2
Skrevet

Systemisk infeksjon med candida er et tegn på relativt alvorlig immunsvikt. Til tross for dette flagger alternativmedisinerne dette som en slags folkesykdom.

Det er STOR grunn til skepsis mot dette, og særlig når man har stilt diagnosen med en hjemmetest.

Tilbakevendende underlivssopp er ikke det samme, men det krever heller ikke slike vanvittige kurer og dietter som beskrives her.

Snakk med en skikkelig lege om dette, få en skikkelig diagnose, og ta det derfra. Alternativbehandlere som gir deg en candidadiagnose er mest sannsynlig bare ute etter pengene dine.

• Liker 5
Skrevet

Systemisk infeksjon med candida er et tegn på relativt alvorlig immunsvikt. Til tross for dette flagger alternativmedisinerne dette som en slags folkesykdom.

Det er STOR grunn til skepsis mot dette, og særlig når man har stilt diagnosen med en hjemmetest.

Tilbakevendende underlivssopp er ikke det samme, men det krever heller ikke slike vanvittige kurer og dietter som beskrives her.

Snakk med en skikkelig lege om dette, få en skikkelig diagnose, og ta det derfra. Alternativbehandlere som gir deg en candidadiagnose er mest sannsynlig bare ute etter pengene dine.Anonymous poster hash: 42371...072

Enig. Men skyldes tilbakevendende underlivssopp en del ganger en annen sopptype enn Candida? For jeg fikk diagnose på sopp, men Candidaprøven var negativ.

Beklager avsporing.

Og ts, jeg hadde stolt på en vanlig lege, ikke en alternativ terapeut som skal melke deg for penger.

Anonymous poster hash: 449cc...0b4

• Liker 1
Skrevet

Enig. Men skyldes tilbakevendende underlivssopp en del ganger en annen sopptype enn Candida? For jeg fikk diagnose på sopp, men Candidaprøven var negativ.

Beklager avsporing.

Og ts, jeg hadde stolt på en vanlig lege, ikke en alternativ terapeut som skal melke deg for penger.Anonymous poster hash: 449cc...0b4

Ja, det finnes flere typer sopp som kan vokse i slimhinnene i vagina, selv om candida er den vanligste infeksjonen.

Skrevet

Ja, det finnes flere typer sopp som kan vokse i slimhinnene i vagina, selv om candida er den vanligste infeksjonen.Anonymous poster hash: 42371...072

Candida ALBICANS skulle det stå. De fleste andre soppinfeksjoner er andre candida-arter. De vil ikke nødvendigvis slå ut på en test som er spesifikk for c. albicans.

Skrevet

Candida ALBICANS skulle det stå. De fleste andre soppinfeksjoner er andre candida-arter. De vil ikke nødvendigvis slå ut på en test som er spesifikk for c. albicans.Anonymous poster hash: 42371...072

Takk for svar. Da var det sikkert en annen type.

Anonymous poster hash: 449cc...0b4

Skrevet

Vel, nå har jeg vært hos legen, og som fryktet var hun en av dem som totalt avfeide hele greia. Hun påstod hardnakket at alle mine symtomer er frittstående problemer, jeg fikk ikke en gang snakket ferdig......

Ble ganske oppgitt må jeg si.

Jeg har ikke råd til å gå til en alternativ lege, men jeg er så sikker på at jeg har candida, at jeg ikke har noe å tape på å ta kuren. Et bedre kosthold kan jo ikke skade noen, og jeg vil kjøpe oljebladekstrakt og andre soppdrepere på helsekost butikken.

Problemet er jo at jeg ikke får noen oppfølging, eller noen å spør hvis jeg blir syk eller gjør noe galt...

Og det finnes tusen forskjellige alternativer til dietten, jeg aner ikke hvilken jeg skal velge.

Bruker all min tid på å finne ut hva jeg kan spise eller ikke, jeg er så fortvilet, og har ingen steder å søke hjelp! :cry3:

• Liker 1
Skrevet

Vel, nå har jeg vært hos legen, og som fryktet var hun en av dem som totalt avfeide hele greia. Hun påstod hardnakket at alle mine symtomer er frittstående problemer, jeg fikk ikke en gang snakket ferdig......Ble ganske oppgitt må jeg si. Jeg har ikke råd til å gå til en alternativ lege, men jeg er så sikker på at jeg har candida, at jeg ikke har noe å tape på å ta kuren. Et bedre kosthold kan jo ikke skade noen, og jeg vil kjøpe oljebladekstrakt og andre soppdrepere på helsekost butikken. Problemet er jo at jeg ikke får noen oppfølging, eller noen å spør hvis jeg blir syk eller gjør noe galt...Og det finnes tusen forskjellige alternativer til dietten, jeg aner ikke hvilken jeg skal velge. Bruker all min tid på å finne ut hva jeg kan spise eller ikke, jeg er så fortvilet, og har ingen steder å søke hjelp! :cry3:Anonymous poster hash: 70b0a...c02

Og det har ikke slått deg at en som har seks års grunnutdannelse med påfølgende mangeårig spesialisering har et bedre vurderingsgrunnlag enn deg når det gjelder hvorvidt dette er candida eller ikke?

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for underskrift med yrkestittel.

Irrlys, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...