Gå til innhold

Barnevogn


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest frida v

Har så smått begynt å tenke på å kjøpe barnevogn.

Er det noen som har noen gode tips. Liker Emmaljunga, men har de bare duo-vogner? Vil ha kombivogn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emaljonga vognene er tøffe, men de er litt små...(lave, viss du eller mannen er litt høye så ser de jo ut som dukke vogner !) Ta en titt på de ny Simo vognene de er blitt stilige di også. Brio har og fine vogner men de er IKKE gode.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Emmaljunga duo, og de er slett ikke lave. Sambo er 190 og jeg er 174. Dypdelen er større enn andre kombivogner. Dette gjør at den kan brukes lengre. Selv sportvogndelen er lengre. Har ofte hørt folk klage på at vogner blir for korte for 2-åringer til å sove i. Men vår er lang nok.

Dessuten har den seler som sitter godt fast i vogna. Disse har fungert bedre enn "løse" seler.

Og for oss som har kjørt mye buss, har det vært en fordel at avstanden mellom bag og håndtak er liten. Når håndtaket vippes opp blir det god plass for å passere på bussen. En ulempe er jo da at det ikke er plass for en storesøster/bror på ståbrett.

Og vi har punktert bare en gang. Er veldig fornøyd.

Men en ting som er negativt er når sportvogndelen er vendt slik at barnet ser fremover, så må man ikke henge for tung stelleveske på håndtaket. Da kan vogna tippe i svingene på bussen. Den er litt "skeiv" i tyngdepunktet slik i forhold til f.eks. Simo. Men med en helt vanlig tung stellevske er det ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi var i Svarige her i forrige uke. Der kjøpte vi barnevogn på Svinesund, Baby Shop (Happy Land). Vi kjøpte en kombivogn fra Holland (Knorr). Den kostet bare 3400,- nkr. Var skikkelig fin og god kvalitet. For de som har anledning til å dra over, så anbefaler vi dette. Alt er billigere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hvorfor i all verden vil du ikke ha duo vogn, det er jo mye bedre enn en kombivogn. de er jo mye lettere siden sitte delen taes av.

sjøl har jeg bare ganske enkelt kjøpt en brukt brio kombivogn. ser ikke hensikten i å kjøpe helt nytt hvis man finner en brukt vogn som er fin. min er ett år gammel, nesten ikke brukt. noen av delene til vogna lå enda uåpnet i originalembalasjen.

betalte bare 1500 kr. mye penger spart i hvertfall.

å hvorfor er ikke brio en bra vogn synes min vogn er kjempefin. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann

Angående vogn, så har alle en mening om saken, og (nesten) alle mener at den vogna de har er den beste. Jeg tror det lureste er å sette seg ned og tenke over hvilke behov man har. Deretter kan man forsøke og finne den vogna som dekker behovene deres.

Vi har valgt simo kombi, pga av at vogna har løs bærebag, en av de største bagene på markedet, regn- og vindtette tekstiler og at simo er et "godt anerkjent merke" som kommer godt ut i de fleste tester. :)

Forresten så tror jeg ikke det er så enormt store forskjeller på de ulike vognene innen samme prisklasse. Det er rett og slett smak og behag. :D

Lykke til med vognkjøpet!

Hilsen Hestehoven og Lille-proppen 36+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte brukt Brio-vogn da jeg fikk min første, og har brukt den til to barn, kontinuerlig; vogna er helt topp!!! :D Den er lita og nett å putte i bil, og grei å håndtere, jeg har venninner som har Simo og Emaljunga, mye tyngre å feks slå sammen og putte i bilen. Brio-vogna blir ganske liten når du slår den sammen. -Kjøp brukt, der er ikke SÅ lenge dere skal trille på babyen allikevel!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte brukt Brio-vogn da jeg fikk min første, og har brukt den til to barn, kontinuerlig; vogna er helt topp!!! :D Den er lita og nett å putte i bil, og grei å håndtere, jeg har venninner som har Simo og Emaljunga, mye tyngre å feks slå sammen og putte i bilen. Brio-vogna blir ganske liten når du slår den sammen. -Kjøp brukt, der er ikke SÅ lenge dere skal trille på babyen allikevel!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Først må du tenkte nøye gjennom hvilke behov du har, så kan du bestemme deg. Det som passer for en familie med hus og stasjonsvogn, passer slett ikke for noen med Polo og leilighet.

Her er en oversikt:

* Duovogn: Et understell med to toppdeler, en bagdel og en sportsdel.

+ Vogna blir lettere som bagdel, fordi den ikke har sportsdelen i tillegg

- Bagen er en god del tyngre, og det er litt mikkmakk med å ta den av (ikke bare å løfte rett ut av vogna)

* Kombivogn: En litt stor sportsvogn der ryggen kan legges helt flat, og der du legger en løs bagdel oppi sportsvogna.

+ Bagen er lett å bære

- Sportsvogna er ganske stor, og noen ender opp med å kjøpe en ny, mindre sportsvogn likevel (ikke alle, noen syns størrelsen er akkurat passe)

* Sportsvogn med bag: Litt mindre sportsvogn (3- eller 4-hjuls) med en litt mindre bærebag enn for kombivognene. Typiske merker: Teutonia og Hartan

+ Mer lett og håndterlig sportsdel.

- Litt mindre bag enn typiske kombivogner (Teutonia er vel 6-7 cm kortere enn Simo sin bag)

* Bagvogn: God gammeldags barnevogn med stor bag

+ God plass i bagen. Kan kjøpe sportsvogn som er en bra sportsvogn, ikke noen kombinasjonsløsning

- Tja, det blir jo flere vogner, da. Ingen løs, lett bærebag å ta ut

Vi bor i 5. etasje uten heis, og måtte ha en lett og grei bærebag. I tillegg har vi ikke all verdens bagasjeplass (helt ok), og jeg er veldig opptatt av at vogna skal være lett håndterlig.

Vi kommer derfor til å ende opp med en sportsvogn med bag, 4-hjuling fra enten Hartan eller Teutonia. (Hartan Racer eller Teutonia System M).

Hadde vi hatt villa og stasjonsvogn hadde det heller blitt en bagvogn, tror jeg, eventuelt en duo-vogn.

Polyanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kjøpte dyr Brio vogn og ble kjempe skuffet. Det var kombivogn og ryggdelen som skal ligge flat når bag`en skal være oppi datt ned, så vi måtte legge et teppe under bag`en sånn at ikke babyen skulle ligge med hode nedover.... dessuten så var ikke stoffet vanntett.... noe som kan være en fordel når man bor på vestlandet. og det knirket veldig i understellet . Vi klagde og etter litt om og men så fikk vi hevet kjøpet og kom hjem med en Simo combi !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er ingen stoffer vanntette. De skal jo puste!

Når det regner må man bruke regntrekk.

Ja, det stemmer at Emmaljunga er litt stor til å få i bilen. Nå har ikke vi bil, men må ta av hjulene hver gang den skal baki bilen til mamma.

MEN bagen kunne brukes som sikkrehet i bilen, med bare bagsikring rundt.

På bussen var det derimot den aller beste vogna, da den tok så liten plass. Og jeg så mange vogner det året jeg fartet rundt på bussene i Oslo. Vår kunne alltid stå innerst på leddbussen uten å være til besvær for forbipasserende.

Vi hadde heis, ville aldri hatt Emmaljunga duo om jeg skulle ha bært den opp trapper. Det blir for tungt.

En av trillevenninnene hadde store problemer med hjulene på sin simo. Men det kan jo være denne ene vogna da.

Eller så ser jeg at mange ikke har fått beskjed om at Simovogner må justeres ned når barnet blir større. Når jeg har nevnt det for noen, så kan de fortelle at vogna har veltet, og da spesielt på bussen. Tyngdepunktet blir galt når et større barn sitter oppi, og da må sportsvogndelen senkes for å hindre at nettopp vogna velter.

Litt underlig at ikke butikkene informerer bedre om dette. Og jeg har snakket med FLERE mammaer som har hatt dette problemet. Men det er jo bare å ta frem skrujernet og få gjort det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...