Gå til innhold

Er dette uetisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det uetisk å reise til land som styres av diktatur?

Jeg har veldig lyst, for jeg synes det er spennende og interessant å oppleve land og kulturer som er helt annerledes fra Norge.

Men jeg er jo også litt skeptisk.. Man vet jo at disse landene tjener på turistene, og at disse pengene gjerne havner i gale lommer.

Hva tenker dere? Ville dere reist?

Anonymous poster hash: f38d9...244
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som Nord-Korea og sånn? Tror jeg hadde dratt, for det er jo faktisk spennende å oppleve noe sånt fremfor bare å se dokumentarer o.l. Kan skjønne tankegangen din, men hadde dratt uansett tror jeg.

Skrevet

Jeg regner med at det er Nord-Korea du sikter til? :)

Jeg kunne skrevet en lang avhandling for å besvare spørsmålet ditt, men kort fortalt mener jeg dette: de positive konsekvensene av turisme i Nord-Korea veier opp for de negative.

Noe av det verste med Nord-Korea er at landet er så lukket. Informasjon om verden utenfor blir forsøkt holdt tilbake av myndighetene, slik at de kan fremstille ting slik det passer dem. Nordkoreanere kan ikke reise hvor de vil, og de fleste har svært begrenset erfaring med utlendinger (de har kanskje sett en turistbuss kjøre forbi). Fra de er små blir de fortalt hvilke monstre amerikanere, japanere og folk fra andre nasjoner er. Bare ved å reise dit og vise at du er et hyggelig menneske du også, bidrar du til å svekke innbygernes tillit til det myndighetene forteller dem. Kritikk av regimet bør du likevel holde for deg selv mens du er der - ikke bare av respekt for folkene du møter, men også av hensyn til deres sikkerhet.

Ikke bare har innbyggerne i Nord-Korea godt av besøk utenfra, men folk utenfra har godt av å komme til Nord-Korea. Det er så lett å tenke på det som et land fullt av hjernevaskede mennesker og en gal diktator med atomvåpen, men når man kommer dit opplever man at det er så mye mer enn det.

Turisme gjør ingen skade der. Turistindustrien i Nord-Korea er liten, og landet ville på ingen måte gått konkurs hvis turistene sluttet å komme. Boikott er meningsløst. Isolasjon kan ikke løses med mer isolasjon.

Her er en podcast jeg vil anbefale: http://projectpengyou.org/the-people-of-north-korea-china-hang-up/

• Liker 1
Skrevet

Det kommer virkelig helt an på. Om det er et diktatur hvor turistene flås, så er du selvsagt med på å legalisere svært uetisk virksomhet. Om det er et diktatur hvor du får anledning til å støtte små og lokale bedrifter, så er det da bare positivt. Uansett, det verste med dikaturer er ikke bare at befolkningen lever i ufrihet, men at verden ikke får vite om det og at de kan fortsette å leve i isolasjon. Kommunikasjon med andre, er rett og slett nøkkelen til respekt, toleranse, forståelse - og i siste instans frihet.

Anonymous poster hash: b66ec...81c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...