Gjest gjest nå Skrevet 16. juli 2004 #21 Skrevet 16. juli 2004 Klassiske argumentet uansett hva det gjelder, for å fraskrive seg ansvar og "dette gjelder ikke meg". Det finnes en del informasjon som er ganske entydig. Man skal være god kverulant for å hevde at mange av erstatningene i maten vi spiser, ikke har innvirkning på vårt system. Det er naivt å tro at produsentene ønsker det beste for kundene, de har budsjetter å forholde seg til. Langt mellom hver idealistiske produsent. Selvsagt vil det påvirke storforbrukeren av brus mer enn andre. Nettopp derfor det er lurt å drikke lite av det. Å velge mellom vanlig brus og light er som å velge mellom pest og kolera. Vil jeg bli feit og sukkersyk eller feilernært og med dårlig immunforsvar? Velg selv... Og om du ikke tenker på deg selv, er det ikke emer enn rett og rimelig at du skåner ungen for det, de er atskillig mer sårbare.
Fru Fomle Skrevet 16. juli 2004 #22 Skrevet 16. juli 2004 Jeg sier ikke at det ikke fins stoffer i maten som har uheldige virkninger - tvert imot! Og jeg stoler ikke på produsentene. Men jeg stoler på at norske helsemyndigheter til enhver tid har kontoll på stoffer og setter inn tiltak hvis det avdekkes skadelige virkninger. Og at føre-var prinsippet brukes. Så lenge man bruker sin egen sunne fornuft, både for sin egen del og for barna, tror jeg det går bra jeg.
Gjest MAXI Skrevet 16. juli 2004 #23 Skrevet 16. juli 2004 Vi drikker "vanlig" brus, aldri lett eller light brus/produkter. ALT MED MÅTE. :-)
Gjest Anonymous Skrevet 18. juli 2004 #24 Skrevet 18. juli 2004 Drikker det som smaker best (etter min mening) = lett Sukker = vondt i tenna, dårlig ånde mm Fuck motstridende forskning, bruk sunn fornuft!
Gjest Anonymous Skrevet 18. juli 2004 #25 Skrevet 18. juli 2004 Og la nå barna velge selv når de en sjelden gang får lov til å drikke brus. Vårt barn får en 1/2 l flaske valgfri brus hver lørdag! Velger like ofte med sukker som uten. Drikker sjelden opp uansett da..
Gjest Eir Skrevet 19. juli 2004 #26 Skrevet 19. juli 2004 Mattilsynet advarer fortsatt mot lettbrus til små barn, pga alle tilsetningsstoffene: http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/...ticle830888.ece Lettbrus er også like skadelig for tenenne som vanlig brus, og jeg tror nok at små mengder med sukker er mindre skadelig enn alle tilsetningsstoffene vi får i oss. Barn som vokser trenger også en viss mengde sukker, det blir mer og mer vanlig at barn får mangelsykdommer, pga "helsekostdiett".
Fakse Skrevet 19. juli 2004 #27 Skrevet 19. juli 2004 Lettbrus er også like skadelig for tenenne som vanlig brus, og jeg tror nok at små mengder med sukker er mindre skadelig enn alle tilsetningsstoffene vi får i oss. Barn som vokser trenger også en viss mengde sukker, det blir mer og mer vanlig at barn får mangelsykdommer, pga "helsekostdiett". Hva definerer du som små mengder sukker? Hvor mye sukker mener du at barn trenger per dag? Hvor mye sukker tror du at et gjennomsnitts norsk barn får i seg per dag?
Gjest Poirot Skrevet 19. juli 2004 #28 Skrevet 19. juli 2004 Vil jeg bli feit og sukkersyk eller feilernært og med dårlig immunforsvar? Velg selv... Hvorfor blir man feilernært av lettbrus? Drikker selv kun lettbrus og lider ikke av feilernæring. Sparer imidlertid noen kalorier.
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2004 #29 Skrevet 19. juli 2004 MÅ man gi brus er vel det beste alternativet. Når må man? Nå drikker de jo til middag og hele uken. Kansje foreldrene skulle begynt med vann? Da ble det stas å få brus igjen.
Gjest Eir Skrevet 19. juli 2004 #30 Skrevet 19. juli 2004 Hva definerer du som små mengder sukker? Hvor mye sukker mener du at barn trenger per dag? Hvor mye sukker tror du at et gjennomsnitts norsk barn får i seg per dag? Å servere vanlig brus på lørdager definerer jeg som en liten mengde, som alle barn bør tåle. Tror at sukkerinnholdet i feks yogurt og melk er et langt større problem, siden det er mange foreldre som ikke er klar over det.
Gjest gjest nå Skrevet 20. juli 2004 #31 Skrevet 20. juli 2004 Man drikker da ikk ebrus til middag hele uken, hvem er SÅ bevisstløse da? Drikker da vann til middag. Kanskje melk eller tynn saft. Feilernært fordi mange av de stoffene vi får i oss faktisk saboterer kroppens egne mekanismer, blant annet evnen til å ta opp og "bruke" næringsstoffer. En vanlig holdning (behagelig unnskyldning iallfall) er at "jeg stoler på norske standarder" blabla. Det er i beste fall naivt. Flere mener her at det at det er lov i Norge, er en god nok bekreftelse på at det ikke er skadelig. Vi kan selvsagt begynne å definere skadelig. Hvis du ikke bryr deg om geenrelt forfall langsiktig, er det nok ikke skadelig. Men har man litt mer kunnskap om næringsstoffer, biologiske prosesser osv, er det temmelig skremmende. Da er det egentlig et bagatellmessig "offer" å avstå fra for eksempel brus - det er jo junk i alle tilfelle, utelukkende et nytelsesmiddel, og noe vitaminboost er det jo uansett ikke. Man venner jo barna til søtsmak og at det ikke er betenkelig i det hele tatt. De signalene tar de med seg når de blir voksne og flytter for seg selv. Jeg mener, det er jo bare å stille spørsmålet - hva er viktigst for deg? At du skal få i deg tomme kalorier av gammel vane eller at ungene dine skal ha best mulige forutsetninger? Det valget krever ikke så mye hjernekapasitet for min del iallfall...
Fakse Skrevet 20. juli 2004 #32 Skrevet 20. juli 2004 Å servere vanlig brus på lørdager definerer jeg som en liten mengde, som alle barn bør tåle. Tror at sukkerinnholdet i feks yogurt og melk er et langt større problem, siden det er mange foreldre som ikke er klar over det. Men du sa at barn trengte sukker. Kosteksperten som uttaler seg i denne artikkelen (nest siste avsnitt) er tydeligvis uenig med deg. Hun sier også, litt lengre opp i samme artikkel, at saft og søte drikker er de vanligste sukkerkildene. Disse indeholder jo dessuten ofte rørsukker, som er langt mindre bra for kroppen enn melkesukkeret i melk og yoghurt og fruktsukkeret i annen barnemat.
Gjest ikke innl *Fiona* Skrevet 20. juli 2004 #33 Skrevet 20. juli 2004 Barn får i seg mer enn nok sukker gjennom den maten vi spiser jevnt over i Norge. poenget må være å unngå de mest åpenbare søppel-drikkene og måltidene (brus, søte frokostblandinger, sjokoladekjeks, godterier) og sørge for at det sukkeret de får i seg er de mindre skadelige, fra frukt osv. Dette er noe de fleste undersøkelser er fullstendig samstemte i, på lik linje med at mer frukt og grønt er sunt. Trenger ingen doktorgrad for å skjønne dette, de fleste av oss :-)
Gjest Eir Skrevet 20. juli 2004 #34 Skrevet 20. juli 2004 Kroppen trenger en viss mengde sukker, og sukker er ikke bare brus og søtsaker. Fruktsukker er langt sunnere, gir mer langvarig energi og finnes i det meste vi regner som "sunt". Sukker er foressten også bra for utvikling av hjernen vår, og unger har ett litt større behov for sukker enn voksne. Noen mennesker har faktisk også så høy forbrenning at de trenger nokså store mengder fett og sukker, for å unngå å bli sykelig tynne. En normal unge bør også ha ett så høyt aktivitetsnivå at brus engang i uka ikke er ett problem. Jeg tror man kommer lengre med å fokusere på hverdagsmaten, og se på hva ungene får i seg av sunt og usunt hver dag. Lager man mesteparten av maten fra grunnen av har man god oversikt, og unngå både sukker og tilsetningsstoffer. Barnemat på glass feks inneholder unødvendig mye sukker, og legger ett godt grunnlag for at ungen blir vant med noe søtt hver dag. Og jeg har sett en del eksempler på bevisstløse mødre, særlig en del på min alder og yngre. (20-25 år gamle) Ikke uvanlig at de lar ungene få McDonalds mat et par ganger i uka, med svære brusbegre til. Mange unger spiser godteri hver dag, når en kunne gitt dem fersk frukt istedet.
Gjest *Fiona* Skrevet 20. juli 2004 #35 Skrevet 20. juli 2004 Kan du fatte hva de tenker med? Er det ikke nok opplysning om helsefarene ved fedme?? Skulle tro det... Vi vet mer om helse enn noen gang, og det har aldri vært flere skadelige følger av usunt kosthold... That's ironi for you...
Gjest Anonymous Skrevet 11. august 2004 #36 Skrevet 11. august 2004 http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/...ticle828708.ece
Eowyn Skrevet 11. august 2004 #37 Skrevet 11. august 2004 Jeg for min del synes ikke barn skal få brus i det hele tatt...For brus er jo ikke bra for tennene i det hele tatt....Men det er jo bare min mening da. Med tanke på spm, så sier de jo nå at lightbrus ikke er skadelig....men hvorfor sier de det NÅ plutselig,etter alle oppslag om at det ER skadelig? Det er opp til deg å velge hva du vil gi barna dine,jeg tror ikke at et lite glass med "ekte" brus på lørdagskvelden skader.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå