Gå til innhold

Lightbrus til barn

Anbefalte innlegg

Gjest Emera
Skrevet

Lar dere ungene få lightbrus framfor brus med sukker?

For noen år siden skulle man ikke det, for det var visstnok skadelig for hjerneutvikligen hos barn.

Men nå leser jeg på P4.no at lightbrus ikke inneholder skadelige søtstoffer lenger.

Brus er uansett ingen hverdagsdrikk, og å bytte ut bursdagsbrusen med light er vel ikke nødvendig.

Men hvis det har vært servert brus (selskaper, besøk o.l), så har jeg alltid valgt brus med sukker.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at brus (med light eller ikke light) hører til spesielle anledninger. Og lightbrus eller lightprodukter er etter hva jeg nylig har hørt, ikke gode produkter. (NB. light og lettprodukter er ikke det samme.) Dette skyldes alle de kunstige tilsetningstoffene.

Jeg har som hovedregel at jo lengre vekk et matprodukt er fra sin naturlige kilde, dess mer skadelig er dette produktet for kroppen.

Jeg ville vært like forbeholden med lightbrus som med vanlig brus.

Hilsen Ella

Gjest Emera
Skrevet

Ja, jeg er også like forbeholden som før. Vi drikker sjelden brus her i huset uansett.

Lightbrus er jo også skadelig for tennene, på grunn av syre.

Jeg synes det blir feil å oppfordre foreldre til å gi barna lightbrus isteden for sukkerbrus, siden det er flere negative sider ved brusdrikking enn sukkerinnholdet.

Men det er jo interessant å se at søtningsmidlene nå ikke skal være farlige lenger. Så får vi se hvor lenge det varer...

Skrevet

Jeg kjøper konsekvent light-brus når jeg kjøper brus. (Eller solo-pluss som er uten sukker) Alle får servert light-brus, også barna..

Gjest Esther
Skrevet

Jeg kjøper kun Farris her i huset - ungene liker faktisk Farris bedre enn brus de også. Ingenting er så godt som iskald Farris med lime ...

Hvis jeg skulle valgt brus så hadde jeg konsekvent valgt light-varianten - unger nå til dags får i seg alt for mye sukker som det er ...

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg er en av dem som er pepsimax drikker.

I tillegg liker jeg best tab extra og cola light.

Men sprite, solo, fanta, champagnebrus, grape soda etc

- da liker jeg ikke light der det finnes.

Jeg har i alle år fått kjeft for å velge kunstig.

Ha - dette var kjekt...

Så spørs det på neste rapport...

Skynder meg å drikke nå mens der er "sunt"... :ler:

Men klart jeg vet at vann er det som er sunnest...

Men det er jo en annen diskusjon... :wink:

Mayamor

Skrevet
Jeg kjøper kun Farris her i huset - ungene liker faktisk Farris bedre enn brus de også. Ingenting er så godt som iskald Farris med lime ...

Hvis jeg skulle valgt brus så hadde jeg konsekvent valgt light-varianten - unger nå til dags får i seg alt for mye sukker som det er ...

Jeg også tenkte at Farris kunne være et godt alterantiv. Men så fikk jeg høre en ikke skulle drikke så mye av dette heller pga saltinnholdet.

Ikke så lett å bli klok av dette. Det er nok lurest å kun gi brus ved spesielle anledninger

Skrevet

Selv om lightbrus ikke er direkte skadelig er det allikevel betenkelig at den "lurer" kroppen til å tro at den har fått i seg sukker, og dermed forvirrer forbrenninga, og fører til at man lettere legger på seg. Tror uansett ikke det er skadelig for unger å få i seg litt sukker, så lenge det ikke skjer hver dag. (Og selv synes jeg at lightbrus smaker helt forferdelig, og kommer av den grunn neppe til å kjøpe det inn noen gang.)

Gjest *Fiona*
Skrevet

Drikker ikke brus selv, så det ville ikke falle meg inn å begynne å kjøpe det for 4-åringens skyld. Han får Nestlé jus som ikke er tilsatt noe, tynn saft, melk eller vann. Besteforeldrene skal selvsagt helle i ham masse brus, de tror de er snille da, men så lenge han ikke får det hos meg som har ham daglig håper jeg ikke han påvirkes for mye hos dem.

En ting er sukkeret, mye nå inneholder så masse stoffer vi ikke vet nok om langtidsvirkningen av. Og da ser jeg ingen grunn til å venne ham til søppelmat når han er liten, han får tidsnok (dårlig) påvirkning fra venner osv senere. Light og lett varianteen inneholder erstatninger for sukker, som i mange tilfeller faktisk endrer og ødelegger de naturlige prosessene vi har i kroppen, hormoner osv. Alle som vet LITT om hypofysen og hormoner vet hvor mye av kroppens funksjoner de styrer, og hvor skadelig det er å kludre med det.

Skrevet
Light og lett varianteen inneholder erstatninger for sukker' date=' som i mange tilfeller faktisk endrer og ødelegger de naturlige prosessene vi har i kroppen, hormoner osv.[/quote']

Er det ikke disse stoffene som ikke lenger brukes da, og som er grunnen til at de nå går ut som de gjør?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Det vil alltid være noen som mener at det er sunt, og andre som mener det motsatte.

Jeg drikker det jeg selv har lyst på, og bryr meg katten om hva fagfolk måtte si.

Gjest gjest nå
Skrevet

Sunn innstilling... og det er mine skattepenger som betaler din kreftbehandling... æsj...

Skrevet
Sunn innstilling... og det er mine skattepenger som betaler din kreftbehandling... æsj...

Og din overvekt :wink:

Gjest gjest nå
Skrevet

Er ikke overvektig... men det var kanskje Madam Felle du mente?

Skrevet

Herregud. :roll:

Tro om du sier det samme hvis du eller en av dine nærmeste blir rammet??

Grow up!

Gjest gjest nå
Skrevet

Selvfølgelig gjør jeg det - vi har ansvar for å ta vare på oss selv. Folk som deg ser ingen grunn til å ta hensyn til andre enn seg selv, og du røyker vel gjerne også, og mener ikke-røykere er fanatikere...

Fagfolk er fagfolk av en grunn vet du.

Skrevet

Kan du da forklare meg hvorfor min tante som har vært verdens sunneste gjennom hele sitt liv, aldri rørt hverken tobakk eller alkohol, nå er i ferd med å dø av lungekreft??????

Det er noe som heter celledeling også vet du!

Og fagfolk er fagfolk ja. Men akkurat når det gjelder hva som er sunt og ikke, så skifter faktisk det fra år til år. Eksempel: Rødvin, sjokolade, proteiner, karbohydrater m m.

Gjest gjest nå
Skrevet

Det er det klassiske argumentet. Og enhver storrøyker har et eksempel på en de kjenner som har røykt i 80 år, to pakker om dagen, og er like frisk...

Selvsagt er det folk som blir syke uansett, det er snakk om å ikke GÅ INN for å øke risikoen da vet du!

Og hvis en leser litt om det er det mye som stemmer overens, og hovedregelsen er vel at alt med måte er greit. Men mye av det er elementær ernæringslære, noe flere burde hatt!

Skrevet
Er ikke overvektig... men det var kanskje Madam Felle du mente?

Og jeg tror ikke Madam Felle har kreft...

Årsaken til at lettbrus anbefales er at vi kjenner veldig godt til de skadelige følgene av for mye sukker. Overvekt er et økende problem både her i landet og i resten av den vestlige verden. Mange barn lider av usunn overvekt, og det er slett ikke alle foreldre som ser ut til å mene at brus kun hører lørdager til. For de som drikker svært lite brus har det lite å si for helsa om de velger lettbrus eller brus med sukker. For de som drikker brus daglig og har en usunn overvekt ville det være mye å hente på å bytte til lettbrus.

Det finnes ingenting som tyder på at de stoffene som i dag brukes til å erstatte sukker er farlig. Det er hevet over en hver tvil at for mye sukker i kostholdet er skadelig. Det beste er selvfølgelig å kutte ut brusen helt eller nesten, men ikke alle er villige til å gjøre det.

Skrevet
Det er det klassiske argumentet. Og enhver storrøyker har et eksempel på en de kjenner som har røykt i 80 år, to pakker om dagen, og er like frisk...

Selvsagt er det folk som blir syke uansett, det er snakk om å ikke GÅ INN for å øke risikoen da vet du!

Og hvis en leser litt om det er det mye som stemmer overens, og hovedregelsen er vel at alt med måte er greit. Men mye av det er elementær ernæringslære, noe flere burde hatt!

Det klassiske argumentet for hva da?? Å kunne fortsette å drikke brus? Kan ikke helt se at jeg virkelig går inn for å øke risikoen hvis jeg fortsetter å nyte min lettbrus. Og jeg tror faktisk jeg sitter inne med litt mer enn elementær ernæringslære. Det er et sinnsykt kaos av informasjon, du kan stort sett finne undersøkelser som viser akkurat det du vil de skal vise.... Så det gjelder å bruke fornuften, som du også sier. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...