Gå til innhold

Tannlege - urettferdig behandlet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er enda ikke 20, noe som vil si at jeg bare betaler en prosentandel når jeg går til tannlegen. Jeg blir 20 dette året, og vil selvfølgelig ha meg en tannlege time før året er slutt slik at jeg slipper å betale full pris. Det har jeg rett og slett ikke råd til.

Jeg var hos tannlegen for noen måneder siden, på undersøkelse og fikk en behandling. Fikk innkallelse til tannlege for noen uker siden for ny undersøkelse, men da jeg ringte for å bytte timen fikk jeg beskjed om at det var gjort en feil. Jeg har ikke rett på flere undersøkelser iår. Da må jeg i såfall betale full pris, noe som jeg mener umulig kan stemme. Det finnes vel ikke noe maksgrense for hvor ofte man kan gå til tannlegen?

Hun sa videre at jeg kunne komme hvis jeg hadde vondt i en tann, og det har jeg. Men jeg vil jo gjerne vite at resten av tennene fortsatt er helt fine!

Noen som har opplevd noe lignende? Hun som tok telefonen var i tillegg ganske frekk og spydig. Vurderer å sende inn en klage på det også.

Anonymous poster hash: f9762...2d4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett på redusert tannpleie ut året du fyller 20 år ja. Finn informasjonen på nettet, skriv det ut og smell det på disken til vedkommende som påsto noe annet (Hvis du husker hvem det er)

Anonymous poster hash: dfb78...c91
Skrevet

Hvis du har vondt i en tann kan du jo bestille time for å få hjelp med den tannen. Og så snakker du med tannlegen om å få sjekket resten av tennene. Er det noe konkret du lurer på, at du kjenner ising eller du synes noe ser "feil" ut får du tannlegen til å sjekke det. (Når du fikk tennene undersøkt for noen måneder siden er sannsynligvis i orden fortsatt.)

For meg virker det logisk at antall undersøkelser er begrenset til en gang i året (med mindre tannlegen mener at du bør gå oftere). Det er en måte å prioritere ressursene på best mulig måte, for de fleste er en undersøkelse i året mer enn nok.

Skrevet

En undersøkelse pr. År. Er det mindre enn 1 år siden forrige undersøkelse og du ellers er frisk og rask ikke bruker medisiner som påvirker tennene negativt, så har du fått det du skal. Ha. Vil du ha noe mer så er det du som oppfører deg slik du beksriver den ansatte på tannlegekontoret andre siden av telefonen da du kontaktet tannlegekontoret.

Anonymous poster hash: b7aa1...55e

• Liker 1
Skrevet

En undersøkelse pr. År. Er det mindre enn 1 år siden forrige undersøkelse og du ellers er frisk og rask ikke bruker medisiner som påvirker tennene negativt, så har du fått det du skal. Ha. Vil du ha noe mer så er det du som oppfører deg slik du beksriver den ansatte på tannlegekontoret andre siden av telefonen da du kontaktet tannlegekontoret.

Anonymous poster hash: b7aa1...55e

Måtte være en anonym som kommer med spydigheter.

Anonymous poster hash: f9762...2d4

Skrevet

For meg virker det logisk at antall undersøkelser er begrenset til en gang i året (med mindre tannlegen mener at du bør gå oftere). Det er en måte å prioritere ressursene på best mulig måte, for de fleste er en undersøkelse i året mer enn nok.

Dette! Lov om tannhelsetjenesten sier at fylkeskommunen gjennom tannhelsetjenesten skal sørge for nødvendig forebygging og behandling. Ettersom TS for kun noen måneder siden har vært på undersøkelse og behandling, er hun i praksis ferdigbehandlet dersom behandlende tannlege ikke mener at ekstra oppfølging (hyppige undersøkelser) er nødvendig. Hvis klinikken likevel gir TS en ny undersøkelse bare fordi hun skal bruke rabatten sin på nytt før det er for sent, så begår de nærmest et lovbrudd ved at de prioriterer henne foran andre som har behov for nødvendig us/behandling, og gjennom at de yter helsehjelp til TS som ikke er nødvendig.

Å få tilbud om ny undersøkelse til full pris er faktisk et ganske godt tilbud, TS, for den offentlige tannhelsetjenesten ligger ofte prismessig litt under de private, og mange steder er det ikke kapasitet til å (over)behandle friske voksne.

Anonymous poster hash: 41485...157

• 2 uker senere...
Skrevet

Dette stemmer!

Mvh. Helene, tannhelsesekretær

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...