Gå til innhold

ang barn som sover ute og temperatur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det med at barn ikke skal sove ute i kaldere enn -10, hvor lenge gjelder det? Til de har sluttet å sove ute?

Er ikke så kaldt her ennå heldigvis!

Anonymous poster hash: dfe1d...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine har sovet ute i - 15, fra de var noen måneder ( kanskje sånn 4-8 mnd etter når de var født på året)

I " gamle dager" var det bare astmatiske barn som ikke skulle sove ute når det var lavere enn -10 . - Ihvertfall her jeg kommer fra.

Det kommer an på hvor god pose du har i vogna og hvordan temperaturen barnet puster inn er. Det er mye varmere ved hodet til barnet enn det er i lufta utenfor barnevogna. Siden ungene virket som om de var i bedre humør og mer uthvilte, når de våknet etter å ha sovet ute i frisk luft i forhold til når de sov inne og heller aldri var kald noe sted, så regnet jeg med at dette var det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har sovet ute i - 15, fra de var noen måneder ( kanskje sånn 4-8 mnd etter når de var født på året)

I " gamle dager" var det bare astmatiske barn som ikke skulle sove ute når det var lavere enn -10 . - Ihvertfall her jeg kommer fra.

Det kommer an på hvor god pose du har i vogna og hvordan temperaturen barnet puster inn er. Det er mye varmere ved hodet til barnet enn det er i lufta utenfor barnevogna. Siden ungene virket som om de var i bedre humør og mer uthvilte, når de våknet etter å ha sovet ute i frisk luft i forhold til når de sov inne og heller aldri var kald noe sted, så regnet jeg med at dette var det beste.

Joda jeg vet det der, at det kan være varmere nedi vogna. Men jeg bare lurer på hva som er anbefalt.

Anonymous poster hash: dfe1d...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg vet det der, at det kan være varmere nedi vogna. Men jeg bare lurer på hva som er anbefalt. Anonymous poster hash: dfe1d...937

Anbefalingen ligger visst på -10 for de minste, men sier ikke noe entydig annet enn at en må følge med og kjenne på barnet, samt at det er forskjell når det er vind, så en bør ta hensyn til det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingen ligger visst på -10 for de minste, men sier ikke noe entydig annet enn at en må følge med og kjenne på barnet, samt at det er forskjell når det er vind, så en bør ta hensyn til det.

Er de minste jeg har lest om, min er 1 år. Kanskje vi bare forholder oss til ca -10 så lenge han sover ute.

Anonymous poster hash: dfe1d...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den elste sov ute i oppmot 20 minus første vinteren, da var hun mellom 6 og 9 mnd. På de kaldeste dagene hadde vi et pledd liggende fra kalesjen til håndtaket på vogna for å skjerme litt. Fikk henne ikke til å sove inne uansett hvor mye jeg forsøkte.

Minste har ikke hatt en vinter ennå, så vi får se hvor kald vinteren blir. Men dersom vi skal holde oss på -10 graders grensa kan vi like godt gå i hi, idag har vi -4 grader og vinteren har ikke startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det ikke er høy luftfuktighet (som er farlig i kombinasjon med kulde) så har begge mine sovet ute i -20 / -25 grader fra de var baby.



Anonymous poster hash: d3c15...d8d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de minste jeg har lest om, min er 1 år. Kanskje vi bare forholder oss til ca -10 så lenge han sover ute.

Anonymous poster hash: dfe1d...937

-10 gjaldt som grense på å være ute da jeg jobbet på småbarnsavdeling(de mellom 0-2). Men vi så jo an vind også. Er det vind så blir det jo fortere kaldt

Anonymous poster hash: c09de...a77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den elste sov ute i oppmot 20 minus første vinteren, da var hun mellom 6 og 9 mnd. På de kaldeste dagene hadde vi et pledd liggende fra kalesjen til håndtaket på vogna for å skjerme litt. Fikk henne ikke til å sove inne uansett hvor mye jeg forsøkte.

Minste har ikke hatt en vinter ennå, så vi får se hvor kald vinteren blir. Men dersom vi skal holde oss på -10 graders grensa kan vi like godt gå i hi, idag har vi -4 grader og vinteren har ikke startet.

Teppe foran åpningen skal man ikke ha. Det gjelder ikke bare når det er varmt

Anonymous poster hash: c09de...a77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder selvfølgelig ikke at barna blir kalde. Vi har så godt utstyr i dag at barn ikke blir kalde når de er pakket inn i flere lag med ull, ligger på saueskinn oppi en skikkelig voksipose.

Det dreier seg om at veien mellom munn og nese og lungene er så kort at luften ikke blir tilstrekkelig varmet opp før den når lungene. Iskald luft i lungene kan gi kroniske lungeplager, og også være en utløsende faktor for å utvikle astma.

Det samme gjelder for voksne som trener utendørs, da man blir andpusten og drar luften fort ned i lungene. De fleste som driver med langrenn og tilsvarende, på toppnivå, er plaget med astma. Det er et valg de selv tar, da de ønsker å trene/konkurrere ute i ekstremt kalde temperaturer. Men når det kommer til små barn er det direkte naturstridig å legge dem ute om vinteren (vi nordmenn er vel de eneste som gjør det...) og her har man faktisk et valg.

Endret av Kjemi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teppe foran åpningen skal man ikke ha. Det gjelder ikke bare når det er varmt

Anonymous poster hash: c09de...a77

Hvis du leser en gang til så har teppet vært fra kalesjen til håndtaket, altså har det vært åpent fra sidene, men allikevel skjermet noe. Så teppet har definitivt ikke dekket til åpningen. Har også brukt det hvis det har vært en del vind ute, men med vind sover ikke barna ute i så lav temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den elste sov ute i oppmot 20 minus første vinteren, da var hun mellom 6 og 9 mnd. På de kaldeste dagene hadde vi et pledd liggende fra kalesjen til håndtaket på vogna for å skjerme litt. Fikk henne ikke til å sove inne uansett hvor mye jeg forsøkte.

Minste har ikke hatt en vinter ennå, så vi får se hvor kald vinteren blir. Men dersom vi skal holde oss på -10 graders grensa kan vi like godt gå i hi, idag har vi -4 grader og vinteren har ikke startet.

Sant! Om jeg skulle ha fulgt dette med -10 grader, så hadde vi sultet ihjel på vinteren, da nest minste var baby og vi ikke hadde bil. Selv om han ikke lå og sov hele luren ute på det aller kaldeste, så var vi nesten nødt til å gå på butikken og gjøre andre ærender

Haha: autocorrect rettet " ærender" til " æresdrap" , godt jeg oppdaget det! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette gjelder selvfølgelig ikke at barna blir kalde. Vi har så godt utstyr i dag at barn ikke blir kalde når de er pakket inn i flere lag med ull, ligger på saueskinn oppi en skikkelig voksipose.

Det dreier seg om at veien mellom munn og nese er så kort at luften ikke blir tilstrekkelig varmet opp før den når lungene. Iskald luft i lungene kan gi kroniske lungeplager, og også være en utløsende faktor for å utvikle astma.

Det samme gjelder for voksne som trener utendørs, da man blir andpusten og drar luften fort ned i lungene. De fleste som driver med langrenn og tilsvarende, på toppnivå, er plaget med astma. Det er et valg de selv tar, da de ønsker å trene/konkurrere ute i ekstremt kalde temperaturer. Men når det kommer til små barn er det direkte naturstridig å legge dem ute om vinteren (vi nordmenn er vel de eneste som gjør det...) og her har man faktisk et valg.

Dette!

Anonymous poster hash: 54379...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette!

Anonymous poster hash: 54379...5e7

Så lenge barna ligger i en god vogn og vogna er varm og god før den settes ut vil temperaturen de puster inn være ganske langt over -10 grader dersom graderstokken viser -10.

Anonymous poster hash: 7300f...b11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder barn under tre år.

Takk! Var dette jeg ville ha til svar, ikke hva dere gjør :P

TS

Anonymous poster hash: dfe1d...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette gjelder selvfølgelig ikke at barna blir kalde. Vi har så godt utstyr i dag at barn ikke blir kalde når de er pakket inn i flere lag med ull, ligger på saueskinn oppi en skikkelig voksipose.

Det dreier seg om at veien mellom munn og nese og lungene er så kort at luften ikke blir tilstrekkelig varmet opp før den når lungene. Iskald luft i lungene kan gi kroniske lungeplager, og også være en utløsende faktor for å utvikle astma.

Det samme gjelder for voksne som trener utendørs, da man blir andpusten og drar luften fort ned i lungene. De fleste som driver med langrenn og tilsvarende, på toppnivå, er plaget med astma. Det er et valg de selv tar, da de ønsker å trene/konkurrere ute i ekstremt kalde temperaturer. Men når det kommer til små barn er det direkte naturstridig å legge dem ute om vinteren (vi nordmenn er vel de eneste som gjør det...) og her har man faktisk et valg.

Er dette jeg tenker på, faren for astma, er ikke redd for at ungen skal fryse fordi vi kler ha nok. Er lungene jeg tenker på.

TS

Anonymous poster hash: dfe1d...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant! Om jeg skulle ha fulgt dette med -10 grader, så hadde vi sultet ihjel på vinteren, da nest minste var baby og vi ikke hadde bil. Selv om han ikke lå og sov hele luren ute på det aller kaldeste, så var vi nesten nødt til å gå på butikken og gjøre andre ærender

Haha: autocorrect rettet " ærender" til " æresdrap" , godt jeg oppdaget det! :fnise:

Er forskjell på å trille en tur på butikken og la babyen sove ute i 3 timer, om dere ikke måtte trille i 3 timer til butikken? Og det tviler jeg på :)

Anonymous poster hash: dfe1d...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at barn ikke skal sove ute i kaldere enn -10, hvor lenge gjelder det? Til de har sluttet å sove ute?

Er ikke så kaldt her ennå heldigvis!

Anonymous poster hash: dfe1d...937

For barn opp til tre år. Gjelder generellt, ikke bare ved soving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...