Gå til innhold

Kanin ute hele tiden? Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Gjest SummerJudith
Skrevet

Hvorfor har noen kaniner ute i bur hele året? De fryser bokstavelig talt ihjel. Kaniner skal ikke være ute når det er mindre enn 16 grader..

Og hvorfor er det folk som har kaniner i bur hele tiden? De trenger å være mye ute av buret også. ellers får de ikke noe godt liv.

Måtte bare spørre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig flott skrevet! Syns det er fælt når kaniner sitter i bittesmå bur, enten det er ute eller inne. Kanskje derfor mange har de ute, for da får de kanskje litt større plass? Jeg vet ikke.

Anonymous poster hash: 0925f...e49
  • Liker 1
Gjest SummerJudith
Skrevet

Veldig flott skrevet! Syns det er fælt når kaniner sitter i bittesmå bur, enten det er ute eller inne. Kanskje derfor mange har de ute, for da får de kanskje litt større plass? Jeg vet ikke.

Anonymous poster hash: 0925f...e49

Ja er veldig fælt :/

Tusen takk for det!

Det tviler jeg på. De får ikke akuratt større plass i et bur ute i hagen.

Vi har stor plass i hagen (ikke bur) de kan være ute på dagen når det er mer enn 16+ grader ute, og ikke vått i gresset. Noe som vil si.. Nå går de heller rundt i hele huset istedenfor.

Skrevet

Vi hadde dvergveddere som var utekaniner i mange år, de hadde 2 store hus med luftegård som de gikk inn og ut av som de ville. De var ute året rundt, det var overhodet ikke noe problem, de koste seg både i snø og sol.

Oppdretteren vi kjøpte de av hadde også alle sine dvergveddere og veddere ute hele året. De tåler det helt fint. Når det blir høst og vinter får de jo tykkere pels.

Det som er viktig er å ikke ta dem inn når det er kaldt ute, for så å slippe dem ut igjen, da risikerer man at de dør av kuldesjokk.

Men vi hadde altså er skikkelig hus som var isolert.

Anonymous poster hash: 8c5bc...e3c
  • Liker 2
Skrevet

enig!

Vår kanin går løs i hele huset. Går på do i en kasse, og er renslig.

Anonymous poster hash: 63b36...7f8
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vurerer å kjøpe kanin, og tenker da å bygge ett lite uthus som de bor i hele året. Her snakker jeg ikke om ett ferdig bur du får kjøpt til utebruk, men mer som ett hønsehus med varmelampe og hele pakke. Isolert og med en eller annen forme for "kattedør" så de kan gå inn og ut av en luftegård når de føler for dette.

Noen som har erfaringer mer bygging av ett slikt utebur? :) Vi kan ikke ha kaninen inne på grunn av alergi, men vi skal ha høns også ute, så det blir vel litt leven uansett ;)

Gjest Badebuksa
Skrevet

Hvorfor? Fordi de tåler det, fordi de LIKER det. Du kan tro hva du vil og synse så mye du bare orker, men jeg ser mange utekaniner med tilgang på utegård året rundt som elsker både sommer og vinter! De får tykk vinterpels, så de klarer seg utmerket. Og så har de kaninbur fulle av høy og halm, som isolerer mot kulde. I tillegg er de to stk som varmer hverandre. Når kaniner bor slik, bor de godt! Å bo innendørs uten å få utfolde seg slik det er naturlig for dem (nei, pappesker med dopapirruller er ikke å utfolde seg naturlig..) er derimot ikke særlig pent gjort.

• Liker 4
Skrevet

Så lenge de har god plass, ly og blir riktig tilvent så kan de sikkert ha det bra som utekaniner. Å oppbevare kaniner i små bur som det man får kjøpt på dyrebutikken derimot, er grusomt. En kanin skal ha mange kvadratmeter med variert underlag, og mulighet til å løpe, hoppe og grave.

Anonymous poster hash: 9affd...766

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kaniner kan godt holdes som utekaniner dersom de gradvis har blitt tilsendt dette, det er overhodet ingen problemer å ha kanin ute i - 10 grader, så fremst de har et tørt og fint skjul med høy i.

At kaniner ikke skal være ute når det er under 16 plussgrader er nesten det rene vanvidd.

Enkelte kanintyper som f.eks angorakanin, kan fint takle lavere temperaturer enn - 10 grader, svært godt.

Når kaninen ligger og hviler seg inne i høyet i skjulet sitt, vil det være over - 10, selv om utetemperaturen er lavere.

Dersom du har en kanin som har levd inne en lengre periode, kan du ikke begynne å venne den til utegang før det er varmt i været og dette skal selvfølgelig foregå gradvis.

Endret av absinthia
  • Liker 4
Skrevet

Våre kaniner hadde stor uteplass og sto ute hele året. De hadde ingen problemer med det. Den eldste ble nesten 10 år og vi fikk mye skryt fra dyrlegen så du må lenger ut på landet med at kaniner ikke har godt av å bo ute.

Anonymous poster hash: c74f9...23d
  • Liker 3
Skrevet

Mener du seriøst at kaninen din ikke får gå i vått gress engang?
Jeg hadde utekanin før. Hun gikk løst ute hele dagen, og satt i et isolert bur på natten. Ute om vinteren var hun og. Ble litt over 9 år, så tviler for at hun hadde det så forferdelig.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor har noen kaniner ute i bur hele året? De fryser bokstavelig talt ihjel. Kaniner skal ikke være ute når det er mindre enn 16 grader..

Og hvorfor er det folk som har kaniner i bur hele tiden? De trenger å være mye ute av buret også. ellers får de ikke noe godt liv.

Måtte bare spørre..

For noe tull! Vi hadde kanin (døde desverre i sommer) som gikk løst på gården ute, hele året! Han levde i fem gode år!

Anonymous poster hash: 868e6...743

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt er frisk luft og boltreplass ute viktig for en kanin, men at de trives ute hele året har jeg ingen tro på. Det er kaldt her i Norge, og selv om kaninen ikke fryser ihjel så er det nok veldig ubehaglig å måtte stå ute i under ti minus særlig om de ikke får beveget seg noe særlig! At de lever når våren kommer betyr ikke at de ikke fryser. Noe av det verste jeg ser er kaniner som står i et lite bur hele tiden. Det er mye misforståelser når det kommer til kaninhold.

Anonymous poster hash: 1287e...c12
Skrevet

Nå er det vel ingen her som sikter til de ministativene man får kjøpt rundt omkring for å ha kaninene ute i? Jeg oppfatter det som at alle har hatt store løpegårder til kaninene sine jeg da.

Våre kaniner sto i fjøset på vinteren, men ser ikke for meg at de ville lidd noen nød av å stå ute hele året med et skikkelig isolert hus.

• Liker 2
Skrevet

Herregud. Når jeg hadde kanin var den ikke en eneste gang inne i huset. Den gikk faktisk helt fritt rundt, og hadde et åpent lite hus med masse halm og mat.

• Liker 3
Skrevet

Så kaniners naturlige habitat er inne i menneskers hus?...

Vi har to utekaniner, de bor i bur som isoleres ekstra til vinteren. Passer på at de har masse halm, og de har også fått en ekstra lite hus inni huset som er fullt av halm, her søker de ofte sammen for å sove på vinteren. Temperaturen i buret er mye høyere enn ute, og vi har installert varmelampe om det skulle bli veldig kaldt men den har ikke vært brukt så mye. Kaninene får tykk vinterpels og tilpasser seg årstidene. Utenfor buret er luftegård hvor de hopper, løper over graver sommer som vinter.

Vi har alltid fått tilbakemelding fra veterinæren på at vi har spreke, friske og fine kaniner.

Anonymous poster hash: 0e910...722

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...