Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal dere ha pute til babyen? Var og så på babyputer i går, men er ikke sikker. Noen sier at man skal ha pute til babyen andre ikke. Blir så forvirra......

Og hva slags dyne har dere til nyfødte som skal sove i sprinkelseng? 80x60 cm dyne eller 80x100 cm dyne?

Videoannonse
Annonse
Gjest agurk
Skrevet

Jeg bruker ikke pute, og det gjorde jeg heller ikke til størstemann.

Begynte med den minste dyna jeg og bytta ut ettersom de ble for små. I begynnelsen bruker sprinkelsenga å bli litt stor til småtassene og da stengte jeg av halvparten. Da ville den store dyna blitt litt stor. Så når babyen brukte hele sprinkelsenga så fikk han hakke større dyne.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg la en babypute under madrassen til Jenta mi. Det førte til at hun sov bedre. Ville ikke ha puta oppå madrassen.

Skrevet

De jeg har spurt (på nett av mødre) og de to fysioterapeutene jeg har spurt har sagt at babyer ikke skal ha pute (gjelder normalbabyer, de med skjevt hode ol. skal følge legens anvisning...).

Det som vi gjør er å legge putetrekket i vugga/vogna sånn at om det skulle komme gulp el. så søles ikke lakenet ned.

I vugga og vogna har vi 80*60-dyne, i senga har vi 80*100-dyne. Senga blir vel ikke tatt i bruk før om mange måneder (termin i august)... I stedet for å kjøpe to dyner håper vi at vi kan ha samme dyne i vugge og vogn. Går det ikke, nei så må vi kjøpe ei lita dyne til.

Skrevet

Samme løsning som 14062003 for vår del.

Unntatt at vi har kjøpt en dyne til vuggen og en til vognen. Greit å ha tilfelle babyen skulle gulpe eller noe sånt også.

Skrevet
Samme løsning som 14062003 for vår del.

Unntatt at vi har kjøpt en dyne til vuggen og en til vognen. Greit å ha tilfelle babyen skulle gulpe eller noe sånt også.

Vaskemaskin og tørketrommel (er dundyne så den må tromles uansetT) og vips så har vi ren dyne på 2 timer. Om det skulle skjære seg totalt disse timene, så har vi godt med helsetepper, ullteppe (hjemmestrikket), sengedyna og voksiposen.

Skrevet

Det går helt sikkert veldig bra :D

Vi har ikke tørketrommel og ikke plass til det før vi flytter inn i nye huset om noen få måneder, så da blir det to dyner på oss :)

Skrevet

jeg har heller aldri brukt pute til mine barn og kommer ikke til og bruke det til lillebror. vi begynner med den minste dynen så bytter vi ut etterhvert som de blir for små.

vi har kjøpt voksipose for første gang, pleier man og bruke den fra de er nyfødt??? :oops:

Skrevet

Har ikke begynt med pute til mine to før de har vært halvannet eller to år... De skal ikke ha pute før det. Jobber med salg av sengeutstyr til baby og barn, så jeg følger våre rettningslinjer. I srinkelseng er det som svart over her 80*100 du skal bruke.

Bridget Jones: Man kan bruke Voksi fra nyfødt, men vær klar over HVOR varm den er... Ei venninne av meg hadde nyfødt baby i mars, hun brukte bodt, sokker, lue og votter på babyen i voksiposen...

Skrevet

Da jeg lå på Føde-Barsel ved Sykehuset Levanger fikk jeg med meg et skriv hjem om Råd om liggestilling hos barn.Bakgrunnen var at de siste årene har det vært økt forekomst av barn som utvikler asymmetrisk hodeform.(skjev hodeform) og tiltak for og forebygge skjevutvikling av hodet så skal det brukes en bløt,liten pute de første 3-4 mnd,eller til at barnet snur seg selv.

Men jeg har ikke tenkt og kjøpe en liten pute min datter,jeg brukte ikke det til min første datter heller.

Koldbruna :babyjente:

Skrevet

Har 60*80 dyne i vogn og vugge (har bare en dyne som jeg flytter frem og tilbake, nå bruker hun bare pledd i vugga) og 80*100 i senga. Når hun var nyfødt lagde jeg en slags krybbe rundt henne i senga av pledd så ikke senga skulle bli så stor, hun ble veldig urolig av den store senga)

Har ikke pute.

Skrevet

Barn som fra de er nyfødt sover på magen bør ikke ha pute, iallefal ikke en stor bløt en, for det kan være veldig farlig. Men om de sover på rygg, og ligger i en sovepose slik at de ikke kan snu seg så kan en liten pute under hodet være greit. Men tror jeg ville latt være, for sikkerhetens skyld. Ville også forsikre meg om at madrassen som barnet ligger på er såpass hard at et barn som sover på magen ikke kan synke ned i den. Jeg kjenner flere som har latt barna sove på magen fra fødselen. De var veldig nøye med at madrassen ikke var myk og at det ikke var pute i senga. Det gikk helt fint!

Skrevet

Babyer skal IKKE sove på magen. Det er jo nærmest bevist at dette øker faren for krybbedød. Jeg trodde ingen lot babyene sove på magen lenger. Man blir jo "hjernevasket" på sykehuseet om at babyer skal sove på ryggen.....

Skrevet
Babyer skal IKKE sove på magen. Det er jo nærmest bevist at dette øker faren for krybbedød. Jeg trodde ingen lot babyene sove på magen lenger. Man blir jo "hjernevasket" på sykehuseet om at babyer skal sove på ryggen.....

Ja nå blir man fortalt at man ikke skal la babyer sove på magen, men så er det noen som velger å la dem gjøre det likevel, kanskje fordi noen sover bedre på magen enn på rygg. Men når man først velger å la dem sove på magen, så kan man jo gjøre det på tryggest mulig måte, det mener nå jeg. Selv holder jeg en knapp på å la dem ligge på ryggen, så slipper man å uroe seg for det. Kan tenke meg et vanskelig tilfelle hvor babyen skriker hele natten når den sover på ryggen, men bare er oppe noen få ganger(for å få pupp) om den sover på magen. Da kan det for et hvert foreldrepar bli et dilemma, rygg eller mag.

Så lenge det funker vil jeg råde alle til å høre på legene. La barna sove på rygg og gi dem den "påmagefølelsen" ved å la dem ligge på magen din en stund for dagen.

Skrevet

Jeg vet at noen sykehus har begynt å anbefale pute til nyfødte, enten over eller under madrassen. Dette skal visst også være med på å forhindre krybbedød.

Men så vidt jeg vet er det bare noen sykehus som gjør det.

Selv har jeg ikke tatt stilling til det, hører litt hva de sier på sykehuset når jeg er der.

Skrevet

Sykehuset her bruker alltid pute under madrassen til babyene på barsel. For å heve hodeenden litt, noe som igjen skal være et godt tiltak mot krybbedød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...