Sjokoladesaus Skrevet 10. oktober 2014 #1 Skrevet 10. oktober 2014 Hei, jeg er en jente på 27 år som liker å trene styrketrening 3-5 uka. Det har vært av og på trening i det siste fordi jeg rett og slett synes/merker at det er noe galt med hjerte mitt.. høres litt rart ut, men kjennes ut som hjertet mitt får et ekstra slag av og til, og dette merkes veldig under trening eller etter trening som på kvelden eller når jeg sitter i ro i sofaen. Jeg sluttet å trene i 1,5 mnd i sommer, og var skikkelig lat og spiste det jeg ville. Da har jeg ikke vært plaget av disse ekstra slagene, men så begynte jeg igjen i aug med trening da var det på'n igjen Jeg trente i 3 uker også bestemte meg for å ta en 1 mnd pause igjen, det var herliig og ingen plager. og nå for 1 uke siden har jeg begynt å trene for se, ja nå har jeg disse plagene igjen!! Tåler ikke hjerte mitt bitte litt fysisk trening ?! snakker om 4 timer i uka med styrketrening. Jeg blir redd og forvirret.. Jeg får ikke sove om nettene og tenker at hjerte mitt skal stoppe og dø...... Selv om jeg vet om flere som sier det er normalt at folk med ekstra hjerteslag er normalt. Men synes det er så rart at jeg kun er plaget av det når jeg er litt aktiv. Men jeg er ikke 100 prosent sikker at dette er ektraslag. Noen ganger kjennes det ut som at hjertet dunker hardt 1 gang og merkes nesten opp i halsen. skikkelig ubehagelig. hadde et ''anfall for 1,5 år siden på gymmet, da varte disse slagene i 5-6 sekunder, trodde jeg skulle dø men så ble det borte igjen... Håper noen kan svare meg eller dele erfaringer... MVH Heidi
venus_ Skrevet 10. oktober 2014 #2 Skrevet 10. oktober 2014 Dette burde du få sjekket med lege, ikke på kg..
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #3 Skrevet 10. oktober 2014 Det er mange som har ufarlige hjertearytmier. Men det finnes også farlig type. Ta kontakt med fastlegen og få henvisning til en A-EKG (arbeids-EKG) der de måler hjerterytme mens du sykler. Da kan arytmier fanges opp. Anonymous poster hash: 6c17e...834
Sjokoladesaus Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter #4 Skrevet 10. oktober 2014 Det er mange som har ufarlige hjertearytmier. Men det finnes også farlig type. Ta kontakt med fastlegen og få henvisning til en A-EKG (arbeids-EKG) der de måler hjerterytme mens du sykler. Da kan arytmier fanges opp. Anonymous poster hash: 6c17e...834 Åh, blir så redd... Jeg skal bestille legetime på mandag.. jeg føler meg ellers frisk, og er ikke i dårlig form eller svimmel..
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #5 Skrevet 10. oktober 2014 Det beste er å sjekke det hos lege, få tatt arbeids-EKG og ultralyd. Du kan også be om å få gå med 24-timers hjerterytmemåler (Holter-monitor) og prøve å fremprovosere ekstraslagene ved å trene mens du har måleren på. I de fleste tilfeller er ekstraslag ufarlige, og spesielt om de kommer i hvile mens du sitter i ro i sofaen. Selv om man helst ikke skal ha ekstraslag ved fysisk aktivitet så trenger ikke et og annet ekstraslag under trening være farlig. De kan gjerne øke på hvis man har adrenalin i kroppen, noe som man gjerne har under og rett etter trening. Og er det en ting som virkelig får fart på ekstraslagene så er det å være redd for å få dem. Dersom du er redd for å få dem under trening vil du lettere få dem bare fordi du er redd for det. Uansett: kontakt legen og fortell om plagene dine. Mest sannsynlig er det helt ufarlig men det er greit å få det sjekket. Det er også ofte sånn at man får færre ekstraslag av å få beskjed fra lege om at hjertet er friskt, så en grundig sjekk er uansett vel verdt å få gjort. Lykke til og prøv å ikke tenk for mye på ekstraslagene (jeg vet det er vanskelig) Anonymous poster hash: c11bc...73d
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #6 Skrevet 10. oktober 2014 ... Og ja, det er faktisk et godt tegn at du ikke føler noe annet ubehag (svimmelhet, pustevansker e.l.) i kombinasjon med ekstraslagene. At man blir nervøs og kanskje blir litt uvel av den grunn er noe annet. Anonymous poster hash: c11bc...73d
Sjokoladesaus Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter #7 Skrevet 10. oktober 2014 Det beste er å sjekke det hos lege, få tatt arbeids-EKG og ultralyd. Du kan også be om å få gå med 24-timers hjerterytmemåler (Holter-monitor) og prøve å fremprovosere ekstraslagene ved å trene mens du har måleren på. I de fleste tilfeller er ekstraslag ufarlige, og spesielt om de kommer i hvile mens du sitter i ro i sofaen. Selv om man helst ikke skal ha ekstraslag ved fysisk aktivitet så trenger ikke et og annet ekstraslag under trening være farlig. De kan gjerne øke på hvis man har adrenalin i kroppen, noe som man gjerne har under og rett etter trening. Og er det en ting som virkelig får fart på ekstraslagene så er det å være redd for å få dem. Dersom du er redd for å få dem under trening vil du lettere få dem bare fordi du er redd for det. Uansett: kontakt legen og fortell om plagene dine. Mest sannsynlig er det helt ufarlig men det er greit å få det sjekket. Det er også ofte sånn at man får færre ekstraslag av å få beskjed fra lege om at hjertet er friskt, så en grundig sjekk er uansett vel verdt å få gjort. Lykke til og prøv å ikke tenk for mye på ekstraslagene (jeg vet det er vanskelig) Anonymous poster hash: c11bc...73d Ok, takk for svar. Jeg får mest disse ekstraslagene etter trening, gjerne når jeg sitter og ser på tv, typisk da di kommer.. Men så har jeg vært plaget i dette i snart 1,5 år. og tenker det værste hele tiden, og legger mer merke til ting. Jeg håper legen min vil få dette sjekket grundig, da hun ikke tar meg alvorlig synes jeg.. Men har ikke råd til å gå til en privat lege.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #8 Skrevet 10. oktober 2014 Hmm.. Jeg begynte å trene i 2012, men skadet ryggen min for ett år siden og sluttet pga det (og nå er det andre ting også som gjør det), men etter jeg sluttet å trene har jeg vært plaget med både ekstraslag og intens hjertebank.. Anonymous poster hash: cc552...f14
Leopanter Skrevet 10. oktober 2014 #9 Skrevet 10. oktober 2014 Ja, få legen din til å henvise deg for nøyere sjekk! Ville egentlig bare trøste deg litt og si at det høyst sannsynlig ikke er noe alvorlig om du nå har en arytmi Selv har jeg hatt en ganske alvorlig arytmi, med ca 50 000 ekstraslag i døgnet, men jeg klarte å gjennomføre både en aktiv livsstil, svangerskap og fødsel med det. Det er ikke farlig med slike ekstraslag, men symptomene kan være rimelig ubehagelige. Jeg var (og er fortsatt) plaget med energimangel, svimmelhet og besvimelser som følge av arytmien. Derfor ble jeg i forrige uke operert (ablasjon, dvs at man gikk inn via vener i lysken opp til hjertet og svei av noen celler der). Uheldig som jeg er var operasjonen dessverre ikke helt vellykket (95% er fullstendig vellykket), så jeg skal tilbake om noen måneder for ny operasjon. Men det går greit, siden jeg ikke opplevde operasjonen som verken skummel eller vond. Så, jeg ville bare berolig deg med at dette antagelig ikke er noe å uroe seg for. Bare få en henvisning til grundigere sjekk! Om det så viser seg at du har arytmi, er det som regel ganske greit å fikse. Så bare ta det med ro!
Sjokoladesaus Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter #10 Skrevet 10. oktober 2014 Ja, få legen din til å henvise deg for nøyere sjekk! Ville egentlig bare trøste deg litt og si at det høyst sannsynlig ikke er noe alvorlig om du nå har en arytmi Selv har jeg hatt en ganske alvorlig arytmi, med ca 50 000 ekstraslag i døgnet, men jeg klarte å gjennomføre både en aktiv livsstil, svangerskap og fødsel med det. Det er ikke farlig med slike ekstraslag, men symptomene kan være rimelig ubehagelige. Jeg var (og er fortsatt) plaget med energimangel, svimmelhet og besvimelser som følge av arytmien. Derfor ble jeg i forrige uke operert (ablasjon, dvs at man gikk inn via vener i lysken opp til hjertet og svei av noen celler der). Uheldig som jeg er var operasjonen dessverre ikke helt vellykket (95% er fullstendig vellykket), så jeg skal tilbake om noen måneder for ny operasjon. Men det går greit, siden jeg ikke opplevde operasjonen som verken skummel eller vond. Så, jeg ville bare berolig deg med at dette antagelig ikke er noe å uroe seg for. Bare få en henvisning til grundigere sjekk! Om det så viser seg at du har arytmi, er det som regel ganske greit å fikse. Så bare ta det med ro! Oi, 50 000 ekstraslag? Kunne du telle hvor mange du merket i døgnet? Synes det er ubehagelig, noen ganger kjenner man det såvidt andre ganger dunker det hardt 1 gang sånn at man skvetter til også blir man redd(angst). Kjenner dette opp i halsen noen ganger.. Når jeg er aktiv kan jeg kanskje telle opp til 5 ganger om dagen, og når jeg ikke trente merket jeg ingen. Jeg har angst for sykdommer og operasjoner.. generelt angst i hverdagen, men jeg er så redd for å dø...
Leopanter Skrevet 10. oktober 2014 #11 Skrevet 10. oktober 2014 Hos meg merker jeg det bedre når jeg er sliten eller stressa, sånn er det kanskje hos deg også Jeg talte ikke selv, nei Hadde 24-timersmonitorering av hjerterytmen flere ganger som viste det antallet ekstraslag. Jeg merket sjelden hjertebank, men det var jo fordi jeg hadde dem hele tiden Merker hjertebank mye bedre nå når det bare skjer noen ganger i døgnet. Men ikke tenk at aktivitet er farlig, for det er antagelig det stikk motsatte! Og den angsten du forteller om, den kan nok trigge hjertebanken også. Og da har vi jo en ond sirkel: Du har hjertebank, som fører til angst, som fører til enda mer hjertebank, som fører til enda mer angst. Det er kanskje lurt å forsøke å bearbeide angsten på noe vis Men altså, arytmi er som oftest ikke farlig, bare plagsomt. Og behandlingen er utrolig grei, og oppleves ikke som traumatisk eller noe sånt. Jeg var oppe og gikk fire timer etterpå Du, det går greit, dette Bare sørg for å bli henvist til grundigere sjekk, du. Og hvis det viser seg at hjertet slår fint, så gjør det nettopp det. Da kan det hende at problemet ligger et annet sted, f.eks. at det er psykosomatisk, dvs at psykiske plager viser seg fysisk. Lykke til!
Sjokoladesaus Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter #12 Skrevet 10. oktober 2014 Hos meg merker jeg det bedre når jeg er sliten eller stressa, sånn er det kanskje hos deg også Jeg talte ikke selv, nei Hadde 24-timersmonitorering av hjerterytmen flere ganger som viste det antallet ekstraslag. Jeg merket sjelden hjertebank, men det var jo fordi jeg hadde dem hele tiden Merker hjertebank mye bedre nå når det bare skjer noen ganger i døgnet. Men ikke tenk at aktivitet er farlig, for det er antagelig det stikk motsatte! Og den angsten du forteller om, den kan nok trigge hjertebanken også. Og da har vi jo en ond sirkel: Du har hjertebank, som fører til angst, som fører til enda mer hjertebank, som fører til enda mer angst. Det er kanskje lurt å forsøke å bearbeide angsten på noe vis Men altså, arytmi er som oftest ikke farlig, bare plagsomt. Og behandlingen er utrolig grei, og oppleves ikke som traumatisk eller noe sånt. Jeg var oppe og gikk fire timer etterpå Du, det går greit, dette Bare sørg for å bli henvist til grundigere sjekk, du. Og hvis det viser seg at hjertet slår fint, så gjør det nettopp det. Da kan det hende at problemet ligger et annet sted, f.eks. at det er psykosomatisk, dvs at psykiske plager viser seg fysisk. Lykke til! Arytmi, når jeg googler dette så kommer det opp mye rart,fra ufarlige greier til værstefall kan medføre død... Jeg har hatt angst i 1,5 år. men siste halvåret har jeg kontroll på den, for det meste..så er vanskelig å vite om jeg har hjertebank nå og da.. Men jeg vet at dette ekstra hjerteslaget merkes godt . Jeg har bestilt time på nettet til legen min på mandag, spent på hva hun sier, og håper hun tar meg alvorlig, for nå er jeg så sliten og lei .. Jeg klarer heller ikke å slutte med å trene, for da føler meg fæl og dårlig samvittighet, men samtidig er det deilig å ikke ha disse plagene å
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #13 Skrevet 11. oktober 2014 Åh, blir så redd... Jeg skal bestille legetime på mandag.. jeg føler meg ellers frisk, og er ikke i dårlig form eller svimmel.. Det KAN være skummelt, men jeg hadde prøvd å ikke stresse. Noen hjertearytmier trenger ikke behandling engang, og de fleste er helt ufarlige - men heller litt plagsomt bare. Masse lykke til hos legen i alle fall! Vet hvor grusomt det er å gå rundt å lure på om det er noe alvorlig. Bra du fikk time så fort. Anonymous poster hash: ab633...dde
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå