Gjest LineMerete Skrevet 14. juli 2004 #1 Skrevet 14. juli 2004 Hei! Jeg er en jente som går på videregående og lurer veldig på hva jeg skal bli...Har tenkt veldig på noe innen barnevernet for jeg syns det høres intressant ut. men har noen såørsmål til dere som vet noe om dette... Kan man velge ett spesielt "felt" innen barnevernet. Eks: rus og slikt... Hva ca. er lønnen for en barnevernspedagog? Også lurer jeg litt på psykolog, men det er jo 6 år...Men tjener man mye mer som psykolog?? Og kan man jobbe på lik linje som barnevernspedagogene med å behandle saker og slikt...?? Håer kanskje noen av dere som er innom vet noe om dette for jeg er litt usikker, så det hadde vært greit å vite litt om hvordan det er å ha en jobb innen barnevernet.... Håper noen svare nå da.. Ha en god sommer alle sammen. Nyt livet..!!!
Gjest Fighter Skrevet 14. juli 2004 #2 Skrevet 14. juli 2004 Skal du jobbe i barnevernet bør du ta sosionom- eller barnevernpedagutdannelse. Etter å ha tatt en av dem kan du ta videreutdanning innenfor spesialfelt.
liv Skrevet 14. juli 2004 #3 Skrevet 14. juli 2004 Startlønnen var i allefall 256 000 etter forrige lønnsforhandling, vet ikke om den har blitt regulert noe i år. Du kan også være førskolelærer, men de foretrekker barnevernspedagoger og sosionomer. Etter å ha jobbet i to år så kan man ta etterudanning, og da bl.a innen rus Skal begynne på siste året på barnvernsped nå og har iallefall funnet det rette for meg.
Joplaya Skrevet 15. juli 2004 #4 Skrevet 15. juli 2004 Blir du psykolog kan du jobbe som behandler på institusjonene - innenfor rus, atferd, psykiatri osv. Blir du psykolog mangler du jus som trengs for å jobbe som sosialkurator med saksbehandlling. Blir du sosionom/barnevernpedagog kan du jobbe som miløterapeut på institusjoner og du kan velge å videreutdanne deg etter et par år med praksis. Som sosionom/barnevernpedagog har du fått den jussen du trenger for å jobbe som saksbehandler på et barnevernkontor.
søndagsengel? Skrevet 14. oktober 2004 #5 Skrevet 14. oktober 2004 Ettersom det nå utdannes fler barnevernpedagoger enn tidligere, ønsker barneverntjenestene heller å ansette disse fremfor sosionomer og vernepleiere (dette fikk jeg høre i min praksisperiode i barneverntjenesten). Så hvis du vet at du vil arbeide innen barnevern, anbefaler jeg deg å utdanne deg til barnevernpedagog. Kjempespennende er det også!! :-)
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2004 #6 Skrevet 14. oktober 2004 Hei. Jeg er psykolog, men vet dessverre ikke så mye om psykologjobber i BV. En del psykologer tar imidlertid sakkyndighetsoppdrag når det gjelder utredning av omsorgssituasjon etc., men tror det er psykologer som leies inn for det enkelte oppdrag og dermed ikke er ansatt i BV (men mulig jeg tar feil). Når det gjelder lønnen til psykologer, varierer det veldig. Jeg er offentlig ansatt i Oslo området, og hadde en startlønn på 310.000. Dette er dårlig i forhold til hva andre jeg ble utdannet sammen med, fikk da de startet i sin første jobb, men regelen for psykologer er stortsett at man som nyutdannet får dårlig betalt i de store byene, og veldig godt betalt i de mindre sentrale områdene. En del forhandler seg også fram til avtale om etterutdanning (spesialisering) som er veldig dyrt. Som privatpraktiserende psykolog kan du få veldig godt betalt, men det er veldig avhengig av hvor du jobber.
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2004 #7 Skrevet 14. oktober 2004 Ettersom det nå utdannes fler barnevernpedagoger enn tidligere' date=' ønsker barneverntjenestene heller å ansette disse fremfor sosionomer og vernepleiere (dette fikk jeg høre i min praksisperiode i barneverntjenesten). Så hvis du vet at du vil arbeide innen barnevern, anbefaler jeg deg å utdanne deg til barnevernpedagog. Kjempespennende er det også!! :-)[/quote'] Lærer dere mye om lover og relger i disse yrkene?
søndagsengel? Skrevet 14. oktober 2004 #8 Skrevet 14. oktober 2004 Ja! Lover bruker vi i hele studiet, og det siste studieåret går ekstra mye inn på jus.
Joplaya Skrevet 14. oktober 2004 #9 Skrevet 14. oktober 2004 Lærer mye barnevernlov, noe lov om barn og foreldre, noe forvaltningslov, noe lov om sosiale tjenester. Under utdanningen på barnevernpedagog er det lov om barneverntjenester som de går grundig gjennom, det andre blir snakket om i svært grove trekk. Lønn som sosialkurator i barneverntjenesten i dag begynner på 257 900 om jeg ikke husker helt feil.
søndagsengel? Skrevet 14. oktober 2004 #10 Skrevet 14. oktober 2004 Tror det varierer litt hvor godt man går gjennom de ulike lovene. Vi har hatt masse om lov om barneverntjenester, og nesten like mye om sosialtjenesteloven. Fre de andre som er nevnt over har vi brukt det som er relevant for utdanningen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå