Gå til innhold

Ukesmeny lavkarbo


Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som spiser lavkarbo, kan dere legge ut deres ukesmeny eller typisk mat dere spiser? Trenger inspirasjon :-)

Anonymous poster hash: 37269...729

Videoannonse
Annonse
Gjest Kvinneline
Skrevet

Mye kjøtt i fete sauser med grønnsaker. Jeg ligger på rundt 20 karbo om dagen, og går litt inn og ut av ketose, alt etter som hva jeg har spist gjennom en uke. I sverige kjøper jeg lavkarbopasta (14g karb pr 100g), og tacolefser (4g karbo pr lefse). Veldig mye godt i Sverige eller på nett. Middager kan være:

Lavkarbogryte med stekt karbonadedeig med løk og tomat i fløte, gratinert sammen med litt pasta og ost.

Vanlig taco med lavkarbolefse, eller tacosalat. (Før ordnet jeg krydder selv, nå gidder jeg ikke det).

Kyllingfilet stekt med sopp, løk, bacon og tomat og fløte + brokkolitopper.

Biff med stekt tomat med blomkål og brokkoli grateng med ost.

Stekt/gratinert fisk (laks er favoritt) med sitron, rømme og brokkolitopper.

Kotletter med grønnsaker og noe fet saus. Jeg gratinerer ofte brokkoli med litt fløte og ost.

Lavkarbo pannekaker (oppskrifter på nett som gir samme smak som vanlige), med bacon, bringebær og sukrin.

Kjøtt (okse oftest) med soppstuing.

Torsk med bacon og agurk + rømme.

Man kan jo spise det meste med små forandringer, og man må prøve seg litt fram :) Jeg er ikke glad i å lage mat, så her er det sjeldent avanserte retter.

Easy living selger god pizzabunn, og av og til blir det pizza med mye kjøtt og ost. Jeg får i meg lite fett gjennom frokost, mellommåltider og kveldsmat, så prøver å feite opp middagen litt med fløte, ost, bacon o.l. Ellers finner du oppskrifter på det meste på nett :)

Skrevet

Har du en dag der du kan spise karbohydrater og sukker? Er veldig glad i å bake så skulle gjerne kunnet gjort det noen ganger :-)

Anonymous poster hash: 37269...729

Gjest Kvinneline
Skrevet

Har du en dag der du kan spise karbohydrater og sukker? Er veldig glad i å bake så skulle gjerne kunnet gjort det noen ganger :-)

Anonymous poster hash: 37269...729

Nei, det har jeg ikke. Sist gang jeg spiste sukker var i 2012, og da spydde jeg som en gris i to dager i ettertid :ler: Jeg tåler det ikke da, så jeg blir dårlig.

Baker en del med lavkarboprodukter da. Easy living bruker jeg mye til kakebunn osv. Ellers lager jeg ofte ostekaker med usaltede nøtter som bunn, lavkarbo vaffler og favoritten, kokosmakroner (veldig enkelt) :)

Skrevet

Du kan få min meny så langt denne uken, mandag-torsdag:

Mandag

Frokost: Tyrkisk yoghurt med frø og nøtter. En kopp kaffe med kokosolje.

Lunsj: 3 frøknekkebrød med bremykt, ost og tomat. En kopp kaffe med fløte.

Middag: Ovnsomelett med bacon og grønnsaker, salat og seterrømme.

Tirsdag

Frokost: Smoothie av blåbær, chiafrø, banan, fløte og mandelmelk. En kopp kaffe med kokosolje.

Lunsj: Rester fra gårdagens middag. Kaffe med fløte.

Middag: Ørretfilet med kremost, og grønnsakswok med kokosmelk.

Onsdag

Frokost: Tyrkisk yoghurt med frø og nøtter. Kaffe med kokosolje.

Lunsj: 4 eggemuffins med kjøttdeig og gulrot.

Middag: Squashlasagne, salat og seterrømme.

Torsdag

Frokost: Chiagrøt med jordbær. Kaffe med kokosolje.

Lunsj: 4 eggemuffins med kjøttdeig og gulrot.

Mellom: 2 muffins laget av nøtter, dadler og mørk sjokolade.

Middag: kyllinglår, ovnsstekte grønnsaker, salat og seterrømme.

**

Jeg har ikke en dag i uken hvor jeg spiser dårlige karbohydrater og sukker. Jeg har rett og slett ikke lyst på det. Dersom jeg er invitert på middag, spiser jeg selvfølgelig det jeg får servert. Pasta og brød prøver jeg å alltid unngå, da jeg får fryktelig vondt i magen av det. En potet eller litt ris går greit når jeg er på besøk. Jeg spiser også litt dessert dersom det serveres, men ikke godteri som settes frem på bordet. Som sagt - jeg har ikke lyst på, det frister absolutt ikke.

Skrevet

Takk for svar 😃

Anonymous poster hash: 37269...729

Skrevet

Mye kjøtt i fete sauser med grønnsaker. Jeg ligger på rundt 20 karbo om dagen, og går litt inn og ut av ketose, alt etter som hva jeg har spist gjennom en uke. I sverige kjøper jeg lavkarbopasta (14g karb pr 100g), og tacolefser (4g karbo pr lefse). Veldig mye godt i Sverige eller på nett. Middager kan være:

Lavkarbogryte med stekt karbonadedeig med løk og tomat i fløte, gratinert sammen med litt pasta og ost.

Vanlig taco med lavkarbolefse, eller tacosalat. (Før ordnet jeg krydder selv, nå gidder jeg ikke det).

Kyllingfilet stekt med sopp, løk, bacon og tomat og fløte + brokkolitopper.

Biff med stekt tomat med blomkål og brokkoli grateng med ost.

Stekt/gratinert fisk (laks er favoritt) med sitron, rømme og brokkolitopper.

Kotletter med grønnsaker og noe fet saus. Jeg gratinerer ofte brokkoli med litt fløte og ost.

Lavkarbo pannekaker (oppskrifter på nett som gir samme smak som vanlige), med bacon, bringebær og sukrin.

Kjøtt (okse oftest) med soppstuing.

Torsk med bacon og agurk + rømme.

Man kan jo spise det meste med små forandringer, og man må prøve seg litt fram :) Jeg er ikke glad i å lage mat, så her er det sjeldent avanserte retter.

Easy living selger god pizzabunn, og av og til blir det pizza med mye kjøtt og ost. Jeg får i meg lite fett gjennom frokost, mellommåltider og kveldsmat, så prøver å feite opp middagen litt med fløte, ost, bacon o.l. Ellers finner du oppskrifter på det meste på nett :)

Har du link til disse lavkarboproduktene ?

Anonymous poster hash: 60165...9c8

Gjest Kvinneline
Skrevet

Har du link til disse lavkarboproduktene ?

Anonymous poster hash: 60165...9c8

http://www.carbzone.se

Der finner du alt fra tacolefser til sjokolade. Lefsene er forresten veldig gode, og smaker litt som fullkornslefsene hos tex mex. Pastaen bruker jeg mye i gryter og gratinert mat. Litt annerledes konsistent, men et godt alternativ, og i gryter merker jeg ikke forskjell.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...