AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #1 Skrevet 9. oktober 2014 Det er snakk om en venninnes nye samboer. Mange som kjenner henne har stusset over den nye samboeren hennes. De har vært sammen i bare 4 mnd. Ingen barn. Her er grunnene til at vi er mange som antar at han har aspergers: - Han er 42 år og har aldri hatt kjæreste før nå. - Han er veldig sosialt ubekvem og enten sier han ikke et kløyva ord, forlater rommet midt i en setning (når andre snakker til han, fremstår helt uinteressert), eller så snakker han lenge og intenst om et eller annet tema han er opptatt av, feks å samle inn opplysninger om politiets virksomhet i ulike fylker (?!) - Han kommer med uttalelser som andre opplever som støtende og frekke i upassende settinger, f.eks på middag hos svigerforeldrene: "Den steika ser ut som rumpa mi da jeg var solbrent i fjor" - Går i sølvboblejakke med brun snekkerbukse under, og sko som er 4 nummer for store, ofte hatt på hodet, gjerne noe han har funnet i en søplebøtte eller noe - Viser lite empati - Stirrer intenst på andre når de snakker, men hvis man spør han om noe, så sier han "unnskyld jeg hørte ikke etter, er ikke så interessert i det du snakket om" - Foretrekker å være hjemme, helst alene på et rom der han bygger korthus (som han limer sammen) - Blir svært stresset og irritabel når mennesker misforstår han Kunne ramset opp mye mer enn dette.. Hva tror dere ?? Anonymous poster hash: 335a7...ef5
Gjest Blomsterert Skrevet 9. oktober 2014 #2 Skrevet 9. oktober 2014 Hvorfor er en diagnose så viktig? Holder det ikke med at han er..vel,spesiell? Og ikke skjønner jeg helt hvorfor Asberger skulle være riktig i dette tilfellet heller.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 9. oktober 2014 #3 Skrevet 9. oktober 2014 Han høres unektelig såpass sprø ut at med mindre veninna di er helt mongo så har hun fallt for nettop hans "quirkyness". Det store spørsmålet er imidlertid hvorfor du ikke finner deg en bedre hobby enn å sitte og "lure" så fælt på andres forhold. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #4 Skrevet 9. oktober 2014 Han høres ut som en person med asbergers ja... MEN, bli litt bedre kjent med han før du setter en diagnose, kanskje han rett og slett bare er fryktelig dårlig på sosiale settinger og trenger litt oppvarming! Anonymous poster hash: 88903...b4c
Gjest Blomsterert Skrevet 9. oktober 2014 #5 Skrevet 9. oktober 2014 Han høres ut som en person med asbergers ja... MEN, bli litt bedre kjent med han før du setter en diagnose, kanskje han rett og slett bare er fryktelig dårlig på sosiale settinger og trenger litt oppvarming! Anonymous poster hash: 88903...b4c Tror det skal mer enn oppvarming til for at denne fyren skal bli "sosialt god". Han er 42 år og har en ganske spesiell stil... Å få mennesker bedre på ting går jo,men iblant tror jeg en like godt bare må akseptere :-)
Gjest Jon blund Skrevet 9. oktober 2014 #6 Skrevet 9. oktober 2014 Det er snakk om en venninnes nye samboer. Mange som kjenner henne har stusset over den nye samboeren hennes. De har vært sammen i bare 4 mnd. Ingen barn. Her er grunnene til at vi er mange som antar at han har aspergers: - Han er 42 år og har aldri hatt kjæreste før nå. - Han er veldig sosialt ubekvem og enten sier han ikke et kløyva ord, forlater rommet midt i en setning (når andre snakker til han, fremstår helt uinteressert), eller så snakker han lenge og intenst om et eller annet tema han er opptatt av, feks å samle inn opplysninger om politiets virksomhet i ulike fylker (?!) - Han kommer med uttalelser som andre opplever som støtende og frekke i upassende settinger, f.eks på middag hos svigerforeldrene: "Den steika ser ut som rumpa mi da jeg var solbrent i fjor" - Går i sølvboblejakke med brun snekkerbukse under, og sko som er 4 nummer for store, ofte hatt på hodet, gjerne noe han har funnet i en søplebøtte eller noe - Viser lite empati - Stirrer intenst på andre når de snakker, men hvis man spør han om noe, så sier han "unnskyld jeg hørte ikke etter, er ikke så interessert i det du snakket om" - Foretrekker å være hjemme, helst alene på et rom der han bygger korthus (som han limer sammen) - Blir svært stresset og irritabel når mennesker misforstår han Kunne ramset opp mye mer enn dette.. Hva tror dere ?? Anonymous poster hash: 335a7...ef5 Ikke for å være stygg men overdriver du ikke nå eller?. Han høres jo ut helt skrullete ut. Lo nesten litt når jeg leste den posten. Om jeg kan spørre, hvordan falt hun for en slik man?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #7 Skrevet 9. oktober 2014 Det er snakk om en venninnes nye samboer. Mange som kjenner henne har stusset over den nye samboeren hennes. De har vært sammen i bare 4 mnd. Ingen barn. Her er grunnene til at vi er mange som antar at han har aspergers: - Han er 42 år og har aldri hatt kjæreste før nå. - Han er veldig sosialt ubekvem og enten sier han ikke et kløyva ord, forlater rommet midt i en setning (når andre snakker til han, fremstår helt uinteressert), eller så snakker han lenge og intenst om et eller annet tema han er opptatt av, feks å samle inn opplysninger om politiets virksomhet i ulike fylker (?!) - Han kommer med uttalelser som andre opplever som støtende og frekke i upassende settinger, f.eks på middag hos svigerforeldrene: "Den steika ser ut som rumpa mi da jeg var solbrent i fjor" - Går i sølvboblejakke med brun snekkerbukse under, og sko som er 4 nummer for store, ofte hatt på hodet, gjerne noe han har funnet i en søplebøtte eller noe - Viser lite empati - Stirrer intenst på andre når de snakker, men hvis man spør han om noe, så sier han "unnskyld jeg hørte ikke etter, er ikke så interessert i det du snakket om" - Foretrekker å være hjemme, helst alene på et rom der han bygger korthus (som han limer sammen) - Blir svært stresset og irritabel når mennesker misforstår han Kunne ramset opp mye mer enn dette.. Hva tror dere ?? Anonymous poster hash: 335a7...ef5 Jeg synes at det er synd at du skriver gjennkjennbare ting om han (dersom du gjør det) Forhåpentligvis har du skrevet om på detaljer Anonymous poster hash: 958c8...2ef
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #8 Skrevet 9. oktober 2014 - Han er 42 år og har aldri hatt kjæreste før nå. - Han er veldig sosialt ubekvem og enten sier han ikke et kløyva ord, forlater rommet midt i en setning (når andre snakker til han, fremstår helt uinteressert), eller så snakker han lenge og intenst om et eller annet tema han er opptatt av, feks å samle inn opplysninger om politiets virksomhet i ulike fylker (?!) - Han kommer med uttalelser som andre opplever som støtende og frekke i upassende settinger, f.eks på middag hos svigerforeldrene: "Den steika ser ut som rumpa mi da jeg var solbrent i fjor" - Går i sølvboblejakke med brun snekkerbukse under, og sko som er 4 nummer for store, ofte hatt på hodet, gjerne noe han har funnet i en søplebøtte eller noe - Viser lite empati - Stirrer intenst på andre når de snakker, men hvis man spør han om noe, så sier han "unnskyld jeg hørte ikke etter, er ikke så interessert i det du snakket om" - Foretrekker å være hjemme, helst alene på et rom der han bygger korthus (som han limer sammen) - Blir svært stresset og irritabel når mennesker misforstår han Anonymous poster hash: 335a7...ef5 Det kan være alt fra lettere psykisk utviklingshemming, til aspergers (eller autismespekterlidelse som det vel nå heter - en eller annen med asperger her inne kan sikkert irettesette meg ) , til schizotyp personlighetsforstyrrelse eller schizofreni. Du kan ikke si det sikkert, derfor har det ingen hensikt å lete etter en diagnose som passer. Det mest interessante her er: har venninna di det godt sammen med han? Trives hun, trives de sammen? Anonymous poster hash: b4273...c6f
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #10 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg vil gjerne legge til at jeg selv deita en raring. Han hadde heller aldri hatt kjæreste før, han var uengasjert eller svært tilgjort i samtaler, utrolig sær, hadde fastlåste meninger, ingen forståelse for følelser, irritert når ikke alle andre kunne rette seg etter han, stirret intenst, beveget seg merkelig, og kom med sånne morsomheter som den der med steken og solbrenthet, som han selv syntes var kjempemorsomt. For meg var det så sært at jeg ikke ville ta han med hjem til foreldrene mine. Dessverre fant jeg ikke ut av det der før jeg hadde funnet ut hvor bra han var i senga... Da var det ikke bare-bare å kutte ut likevel. De første datene virket han ganske normal, men jeg tror det var fordi han hadde innøvd hvordan han skulle være, og jeg er alltid nervøs på de første datene. En snill mann med et stort hjerte, men jeg konkluderte med at han nok trengte en asperger-dame som kunne forstå han og trives med han. For meg ble det for sært. Anonymous poster hash: b4273...c6f
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #11 Skrevet 9. oktober 2014 Hvorfor har ingen brølt "troll" her? Fordi sånne som hun beskriver faktisk finnes? Anonymous poster hash: b4273...c6f 2
Gjest supernova_87 Skrevet 10. oktober 2014 #13 Skrevet 10. oktober 2014 Jeg tror det ja. Men hvorfor er dette relevant? Kan dere ikke bare spørre venninna deres?
Neket Skrevet 10. oktober 2014 #14 Skrevet 10. oktober 2014 Spiller det noen rolle hva han er da, så lenge hun er lykkelig med ham?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #15 Skrevet 10. oktober 2014 Spiller det noen rolle hva han er da, så lenge hun er lykkelig med ham? Det er jo fint det, men hun mangler antenner for mye og jeg tror ikke hun innser at han er sosialt forkrøplet. Kan jo tenkes de er en super match, for all del, men man bør jo tenke seg litt om... Min kusine har barn med en asperger, og det er IKKE lett. Jeg har endret visse gjenkjennelige ting som klærne.. Han har ikke sølvjakke eller brun snekkerbukse, det var bare et eksempel på noe han kunne funnet på å hatt på seg. Anonymous poster hash: 335a7...ef5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #16 Skrevet 10. oktober 2014 Noen av de tingene du skriver er jo symptomer på Asperger. Men det er også symptomer på masse annet. JEG har Asperger, og jeg synes denne personen virker veldig merkelig ut i fra det du har beskrevet. Men det er uansett umulig å diagnosere en mann jeg ikke har møtt. Jeg ville sett tegnene om jeg hadde kjent han. Uansett kunne jeg ikke vite. Det er en grunn til at man går til spesialister for å få en ordentlig utredning. Er det en grunn til at du misliker at søsteren din er sammen med han? Er han stygg med henne? Du sier selv at hun ikke har helt gode antenner. Da passer de gjerne sammen da. Det er uansett ikke opp til deg å avgjøre hvem hennes sjelevenn er. Med mindre han mishandler henne. Noen Aspergere er aggressive. Det er ikke et symptom i seg selv, men en følge av stress og at vedkommende ikke får den behandlingen han trenger (enten fra andre, eller at han selv lærer seg å dempe stresset). At ungene til kusinen din er vanskelig, betyr ikke at alle Aspergere er vanskelige. Jeg f.eks. er veldig grei å ha med å gjøre Og jeg ville ikke blitt sett med en sølvfarget boblejakke :O *grøss og gru* Anonymous poster hash: 4d72a...427
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #17 Skrevet 10. oktober 2014 Jeg ville lurt på det samme. Og lurt litt på hva din venninne ser i han. Men hun kan kanskje forklare. Kanskje han har egenskaper som ikke er synlige for det blotte øye Anonymous poster hash: 3424a...d4b
Gjest anobano Skrevet 10. oktober 2014 #18 Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Går i sølvboblejakke med brun snekkerbukse under, Anonymous poster hash: 335a7...ef5 edir Endret 10. oktober 2014 av anobano
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå