Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Nå er jeg i fasen med å flytte inn til kjæresten min og den økonomiske biten er litt hett tema mellom oss.

Han har nettopo kjøpt seg en leilighet og han mener jeg skal betale halvparten av husleia per måned. Altså lånet hans.

Hva slags rettigheter har jeg visst jeg betaler husleie til min samboer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen. Du er leietaker, akkurat som du var i din forrige bolig.

Anonymous poster hash: 3c802...d5c
  • Liker 4
Skrevet

Husleie er jeg for, men du skal ikke betale ned lånet hans. Ikke uten å kjøpe deg inn i leiligheten ihvertfall.

• Liker 2
Skrevet

Du bær jo kjøpe deg inn i leiligheten. Det er det eneste rette.

Dere kan skrive kontrakt på dette og ta opp lån senere dersom du feks er studen akkurat nå.

Anonymous poster hash: 4725c...8c5
Skrevet

Hva er forskjellen på å betale ned lånet til huseier via husleie enten man bor til kjæresten eller leier av en helt fremmed person?

Jo når man betaler til kjæresten betaler du halve lånekostnadene, mens hos en fremmed betaler du hele lånet, ingen av delene gir deg eierrett!

Anonymous poster hash: 349d7...f54
  • Liker 7
Skrevet

Hvorfor klarer ingen å ordne og bli enige om det økonomiske FØR de flytter inn til en som alt eier en bolig?

Sikre deg selv økonomisk ved å sette deg inn i muligheter og rettigheter så du ikke blir stående tomhendt på gaten den dagen forholdet er over.

Anonymous poster hash: 1b590...1b4

• Liker 5
Skrevet

Siden du ikke får eget rom, men må dele alt med han, så er det ikke rimelig at du betaler halvparten av totalen. Du sitter jo ikke igjenn med noe om han skulle velge å tuppe deg i ræva etter tre år eller noe.

Du bør betale en fornuftig husleie sett i forhold til hva boliger koster i ditt område, men med en rabatt siden du faktisk ikke har ditt eget rom.

Dere må også ta i betraktning hva alternativet ditt er. Om du bor i kollektiv og betaler et par tusen i måneden, og uansett ikke hadde leid en såpass stor og dyr leilighet, så er det ikke rimelig at du belastes max.

Det er han som eier, det er han som har valgt hvilken standard han ønsker å være på.

Hvilke tall er det som dere snakker om?

• Liker 4
Skrevet

Siden du ikke får eget rom, men må dele alt med han, så er det ikke rimelig at du betaler halvparten av totalen. Du sitter jo ikke igjenn med noe om han skulle velge å tuppe deg i ræva etter tre år eller noe.

Du bør betale en fornuftig husleie sett i forhold til hva boliger koster i ditt område, men med en rabatt siden du faktisk ikke har ditt eget rom.

Dere må også ta i betraktning hva alternativet ditt er. Om du bor i kollektiv og betaler et par tusen i måneden, og uansett ikke hadde leid en såpass stor og dyr leilighet, så er det ikke rimelig at du belastes max.

Det er han som eier, det er han som har valgt hvilken standard han ønsker å være på.

Hvilke tall er det som dere snakker om?

Han får jo ikke sitt eget rom han heller, så hvorfor skal han måtte betale mer av husleien? :P Med mindre det er visse rom hun ikke får bruke, går jeg ut fra at de bor akkurat like mye i leiligheten, og derfor skal betale like mye. Når man leier, betaler man alltid ned lånet for huseier, enten huseier er kjæreste eller en fremmed. Sånn er det. Hadde hun hatt nok penger, kunne hun kjøpt seg inn, men har hun ikke den muligheten, må hun finne seg i å leie.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke riktig at du skal betale halve låneutgiftene hans. Men jeg vet om flere som løser det med at man betaler halvparten av rentene og halvparten av evt fellesutgifter.

Anonymous poster hash: ee5df...367

• Liker 1
Skrevet

Om han har en husleie på 10 000, så er det urimelig at du skal betale 5000. Du er tross alt kjæresten hans. Jeg ville sagt rundt 3500-4000 kroner pr måned.

Anonymous poster hash: 21597...58c
Skrevet

Halvparten av rentene + halvparten av alle fellesutgifter (strøm, nett/tv) er vanlig i min omgangskrets.

Anonymous poster hash: 782af...3fb

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det rimelig at du skal betale halvpartens av hans huslån. Derimot synes jeg også det blir litt rart å bo helt gratis. Min samboer bor sammen med meg i leiligheten jeg eier og han betaler halvparten av fellesutgiftene og andre utgifter som begge "drar nytte av" og i tillegg betaler han 1000 kr i symbolsk sum. Til sammen betaler han 4500 kr, hvorav 2000 kr går til mat og drikke og resten går til fellesutgifter (dekker varmtvann, fyring, bredbånd) og andre utgifter og symbolsk leie.

Jeg synes ikke riktig at du skal betale ned masse på hans boliglån, men synes ikke det er helt riktig at du ikke skal betale noe heller.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du skal betale han noe, etter evne. Ta i betrakning hva du måtte betalt hvis dere ikke bodde sammen, og gjerne litt mindre. Men også slik at deres økonomi stabiliseres. Slik at du ikke taper på å bo der, men likevel bidrar.

Altså, om han er i full jobb, og du er student, og kun jobber lite, er kanskje 3-4 tusen en ålreit pris. Pluss mat, og slikt selvfølgelig.

Tjener dere ca. like mye, synes jeg du bør betale ca. markedspris med en liten kjæresterabatt.

Tjener du mer enn han synes jeg du skal bidra deretter og.

Gjest Linneah2013
Skrevet

Hei. Nå er jeg i fasen med å flytte inn til kjæresten min og den økonomiske biten er litt hett tema mellom oss.

Han har nettopo kjøpt seg en leilighet og han mener jeg skal betale halvparten av husleia per måned. Altså lånet hans.

Han eier leiligheten, så lånet på den skal ikke du betale. Alle andre utgifter deles på to, sånn som strøm, tv, internet, forsikring, renovasjon/vann, mat.

Skrevet

Han får jo ikke sitt eget rom han heller, så hvorfor skal han måtte betale mer av husleien? :P Med mindre det er visse rom hun ikke får bruke, går jeg ut fra at de bor akkurat like mye i leiligheten, og derfor skal betale like mye. Når man leier, betaler man alltid ned lånet for huseier, enten huseier er kjæreste eller en fremmed. Sånn er det. Hadde hun hatt nok penger, kunne hun kjøpt seg inn, men har hun ikke den muligheten, må hun finne seg i å leie.

Vel, han eier jo tross alt leiligheten...

Så alle nedbetalte avdrag er som sparepenger å betrakte for han.

At han vil at TS skal betale halvparten av renter, avdrag og eventuelt fellesutgifter, det er for drøyt!

Hun skal betale noe, men med en rabatt i forhold til at hun leier og han eier.

Derfor skrev jeg at man ikke kan regne samme leie som når man leier ut et ekstra rom til en kompis.

• Liker 3
Skrevet

Endelig en ny runde med "hva er rettferdig å betale"... Det er sikkert sto uker siden sist vi diskuterte dette favoritt.-temaet :)

Du skal betale så mye at dere begge tjener omtrent like mye på å flytte sammen i forhold til å bo hver for seg under sammenlignbare forhold. Uavhengig av hvor mye lån han har og hva han bruker pengene til.

Du spør hva slags rettigheter du har når du betaler husleie. Jeg vet ikke hva slags rettigheter du er ute etter, men du må bare bli enig med samboer om dette. Hvis du tenker på eierandel kan du bare glemme det. Oppsigelsesvern kan du neppe heller påberope deg, hvis forholdet ryker vil du uansett neppe ha noe ønske om å bli boende lengre enn nødvendig.

Og å kjøpe seg inn i leiligheten i begynnelsen av samboerforholdet er et dumt forslag. Som uansett neppe er aktuelt i ditt tilfelle.

• Liker 6
Skrevet

Ja her var det mange forskjellige meninger:p jeg har ikke mulighet for å kjøpe meg inn ennå, og han har ikke noe interesse av at jeg kjøper meg inn ennå heller. Men han har sagt at jeg kan betale en totalsum på 4000 kr rett inn på kontoen hans. Det er husleie inkludert strøm og andre utgifter. Han betaler 8000 kr i måneden i husleie.dette innebærer ingen skriftlig husleiekontrakt eller noe form for skriftlig avtale, så vet ikke hva han tenker med det. Har liksom ikke lyst å bli lurt, han er litt gjærrig av seg ellers. Vi har 1 felles barn og han har et barn fra forrige forhold. Så hva skal jeg gjøre da på den skriftlig biten, det må jo ordnes i papirer.....?

Skrevet

4000 inkludert strøm og nett mm er en veldig god deal. Det skal godt gjøres at du skal finne noe billigere TS.

Skrevet (endret)

Dersom 4000,- inkluderer alt utenom husholdningsutgifter (mat, vaskemidler og andre forbruksvarer), så høres ikke det så ille ut. Da betaler du nok noe mer enn halvparten av renteutgifter, evt fellesutgifter, samt utgifter til størm, internett, forsikring, evt kommunale utgifter etc, men det er allikevel en lav husleie. Husk at du heller ikke skal bære utgifter til oppussing og slikt.

Men jeg ville også bedt om kontrakt, slik at du ikke står på gaten fra en dag til en annen dersom det blir slutt. En måneds oppsigelsestid fra første i måneden etter oppsigelse er vanlig oppsigelsestid når man leier enkeltrom i annens leilighet, og vil være rettferdig her. Spesielt siden det er barn inne i bildet. Han skal uansett ikke skatte av leieinntektene, siden han også bor i leiligheten.

Endret av Rosalie
Skrevet

Ingen rettigheter i hele tatt. Fyren din vil ha deg til å betale ned på lånet sitt og om noen år så kan han hive deg ut og du sitter ikke igjen med en skit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...