Gå til innhold

Ønsker slankeoperasjon, hva si til legen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er altfor overvektig og klarer ikke dette alene, har gått jevnt og trutt oppover. Forrige legen min tok meg ikke alvorlig, og jeg vet om andre som han ikke ville hennvise mens som byttet lege og så fikk de det. Nå skal jeg til min nye lege men er redd for å bli avvist igjen, selv om jeg vet jeg er en kandidat for operasjon.

Er det noen her som vet hva jeg burde si, hvordan legge det frem for å bli tatt alvorlig og bli henvist?

Har sliti i mange år med vekt, nå går det på helsa løs, samlivet og oppfølninga av unga. Klarer ikke bli avspist med et "gå på grethe rode du" jeg klarer ikke dette selv. Hva må til for å få til dette? Hva må legen høre av meg? Bmi, vekt/slanke historikken og fysikken min er jo i seg selv noe som taler for at jeg trenger dene operasjonen.

Anonymous poster hash: 7b3bd...e77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du høy nok BMI, skal du bare be legen sende en henvisning til et valgfritt sykehus.

Sjekk gjerne opp i ventelister på forhånd, så velger du det sykehuset som har kortest ventetid. Pasientreiser dekker transport/opphold uansett hvor du blir sendt.

Fortell for all del at du sliter veldig med dette, og at du har prøvd å gå ned i vekt på egenhånd i åresvis..

Si at du ikke orker mer.

Om det blir altfor ille, er et lån på 90.000 verdt det for å ta en operasjon på privat sykehus. Da kan du komme til etter 1-2 uker, og du er "halvert" i god tid før neste sommer.

Offentlig operasjon kan man vente seg ihjel på. Ca 2 år nå vil jeg tro..

Masse lykke til :)

Skrevet

Du må få frem hvilke praktiske negative konsekvenser overvekten din har i hverdagen din. Har du høyt blodtrykk, diabetes 2 eller lignende eller er redd for å utvikle dette, kan det også være et argument. Om du går på medisiner som gjør vektnedgang vanskeligere, er dette et argument.

Lykke til!

Mvh. sleeve-operert ;)

Skrevet

Har du høy nok BMI, skal du bare be legen sende en henvisning til et valgfritt sykehus.

Sjekk gjerne opp i ventelister på forhånd, så velger du det sykehuset som har kortest ventetid. Pasientreiser dekker transport/opphold uansett hvor du blir sendt.

Fortell for all del at du sliter veldig med dette, og at du har prøvd å gå ned i vekt på egenhånd i åresvis..

Si at du ikke orker mer.

Om det blir altfor ille, er et lån på 90.000 verdt det for å ta en operasjon på privat sykehus. Da kan du komme til etter 1-2 uker, og du er "halvert" i god tid før neste sommer.

Offentlig operasjon kan man vente seg ihjel på. Ca 2 år nå vil jeg tro..

Masse lykke til :)

Takk for svar. :) Det var et godt tips å sjekke ventelistene, det hadde jeg ikke tenkt på. Lån får jeg desverre ikke tatt da vi har så høyt boliglån og jeg ble arbeidsledig nylig desverre, så jeg må nok bare sette meg på venteliste

Skrevet

Du må få frem hvilke praktiske negative konsekvenser overvekten din har i hverdagen din. Har du høyt blodtrykk, diabetes 2 eller lignende eller er redd for å utvikle dette, kan det også være et argument. Om du går på medisiner som gjør vektnedgang vanskeligere, er dette et argument.

Lykke til!

Mvh. sleeve-operert ;)

Takk for svar :) Jeg har ingen av de sykdommene, men det er mye fedme og fedme-relaterte sykdommer i familien min, og forsåvidt sykdommer/slag/blodpropp etc på nær familie som ikke er fete men som gjør at jeg som er fet er enda mer i faresonen for å få det siden det ligger i slekta (hvis jeg har skjønt det rett) og så er det jo noe som påvirker meg i daglig livet, samlivet, familielivet. Jeg krysser fingrene for å få hjelp nå, begynner få panikk.

Skrevet

Men forsøk å begynne med livsstilsendringene nå, før operasjonen, som du tvinges inn i etter operasjonen. Ikke sukkerholdig brus. Godteri og begrenset mengde brus kun i helgene. Drikk før du spiser (som operert kan du ikke drikke under eller etter et måltid). Prioriter kjøtt/fisk og grønnsaker og mindre potet, pasta og ris. Spis knekkebrød istedenfor brød. Begrens mengden.

Før operasjon må du leve p på en lavkaloridiett (1.000 kcal i døgnet) for å minske fettverdiene i leveren. Selv gikk jeg ned 6 kg på denne dietten.

Skrevet

Men forsøk å begynne med livsstilsendringene nå, før operasjonen, som du tvinges inn i etter operasjonen. Ikke sukkerholdig brus. Godteri og begrenset mengde brus kun i helgene. Drikk før du spiser (som operert kan du ikke drikke under eller etter et måltid). Prioriter kjøtt/fisk og grønnsaker og mindre potet, pasta og ris. Spis knekkebrød istedenfor brød. Begrens mengden.

Før operasjon må du leve p på en lavkaloridiett (1.000 kcal i døgnet) for å minske fettverdiene i leveren. Selv gikk jeg ned 6 kg på denne dietten.

Tusen takk for tips :) Kan man ikke drikke noe vann etter mat? Blir så tørr i munn når jeg spiser så drikker alltid vann under og etter måltider. Hvor lenge varer den lavkaloridietten før operasjonen? Brus og godis delen skal jeg klare :)

Skrevet

Jeg kjenner noen som har tatt slankeoperasjon. De må vente en stund med å drikke etter måltid. Husk at dette ikke er en lettvint løsning (annet at du får et kraftig spark bak, og reaksjoner om du spiser feil type mat i form av diaré og lignende). Du må fortsatt være flink med kostholdet, og trene mye for å gå ned. Og mange vider ut magesekken igjen senere, og faller tilbake til gamle synder og går opp igjen i vekt. Det finnes flere typer operasjoner. Jeg vil anbefale deg å tenke grundig igjennom dette. Er det virkelig siste utvei for deg? Det mange sliter med er å holde vekten og få en sunn livsstil. Operasjonen hjelper kun med å slanke deg (så vidt jeg vet, mener å ha hørt at det kan gjøre noe med forbrenningen i tarmen også? Jeg har ikke satt meg så veldig inn i det siden jeg ikke har tatt operasjon selv), noe de fleste klarer selv.

Skrevet

Tusen takk for tips :) Kan man ikke drikke noe vann etter mat? Blir så tørr i munn når jeg spiser så drikker alltid vann under og etter måltider. Hvor lenge varer den lavkaloridietten før operasjonen? Brus og godis delen skal jeg klare :)

Om jeg drikker etter måltidet, kommer maten i retur. Det blir rett og slett for fullt, vannet renner ikke ned i magesekken, men blir stående i halsen og lager brekningsfornemmelser - og maten kommer umiddelbart opp igen.

Lavkaloridietten varer normalt i 2 uker for de med BMI under 50 og 3 uker for de med BMI over 50 - du var hva eg leste meg til før operasjonen...

Skrevet

Først og fremst må du ha en BMI over 40... Har du det? Ellers er du ikke aktuell for slik operasjon i det offentlige...

http://www.bmi-kalkulator.no

Private aktører tilbyr i noen tilfeller operasjon ned ti BMI 31.

Om du har en BMI over 40 har du rett til å bli henvist til spesialistpolikllinikk på sykeshu for vurdering. Det er ikke gitt at du får slankeoperasjon, de fleste må først gjennom forsøk med livsstilskurs og diverse - men i regi av sykehuspoliklinikker for personer i samme situasjon. Ventetiden på operasjon er uansett rundt et år (eller mer) i det offentlige.

Lykke til!

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg vet at noen steder kan du ikke bare stå i kø til operasjon. Man må gjennom et livsstilskurs hvor man skal være åpen til å endre kosthold og delta på trening, samt trene selv. Så senere blir man henvist til videre utredning for kirugi eller annen behandling som feks opphold for å endre helseadferd osv.

Bør man ikke undersøke hvilke type hjelp det er å få før man "bestemmer seg" for å bli operert ?

Det er mange veier til samme mål.

Skrevet

OK, dette er frekt. Men fy f..en at skattepengene går med til dette her.

SPIS MINDRE, BEVEG DEG MER. Enkel matematikk.

Livsstil, livsstil, livsstil....

Kan ikke tro at vi er her i Norge i dag. Barn i andre deler av verden dør av sult - eller bare fordi drikkevannet er skittent. At vi bruker penger på sånne operasjoner er bare.... jeg har ikke ord. Det er en skam. Og et hån mot de menneskene som virkelig trenger hjelp på denne kloden.

Gjest Coolaid
Skrevet

OK, dette er frekt. Men fy f..en at skattepengene går med til dette her.

SPIS MINDRE, BEVEG DEG MER. Enkel matematikk.

Livsstil, livsstil, livsstil....

Kan ikke tro at vi er her i Norge i dag. Barn i andre deler av verden dør av sult - eller bare fordi drikkevannet er skittent. At vi bruker penger på sånne operasjoner er bare.... jeg har ikke ord. Det er en skam. Og et hån mot de menneskene som virkelig trenger hjelp på denne kloden.

Det var en veldig enkel løsning på et kompleks problem. Jeg er ikke uenig med tanken om livsstilsendring men det er mange ting som spiller inn når det gjelder vellykket vektredusjon.

Gjest Coolaid
Skrevet

Ts, hvorfor konkluderer du med operasjon før du har snakket med den nye legen din og sett på alle alternativer for vektreduksjon. Høres ut som om du bare har bestemt deg men ikke sett på alle alternativene.

Hvorfor er du ikke mer åpen for løsninger du ikke kjenner til ? Hvorfor har du bestemt deg for akkurat operasjon ?

En gjenganger er at alle ønsker å bli tynn men få vil leve livsstilen for å bli det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...