Gå til innhold

Vondt i lungene

Fremhevede innlegg

Gjest Enhjørning
Skrevet

Lurer på om noen har tips til å bedre dette utenom smertestillende? Vært syk med feber et par dager og nå har jeg fått så vondt i lungene og er ekstremt ubehagelig å puste. Jeg skal til legen(og drar til legevakta om det blir verre. Har samboer som passer på og legevakten rett ved), så er ikke ute etter diagnostisering på nett, vet det ikke går :) Alt fra noe som kan "åpne" opp og f.eks ligge og sittestillinger som kan gjøre det litt bedre. Må innrømme at jeg ikke har peiling så kanskje det eneste som hjelper er å dra til legen men må hvertfall ta sjansen på å spørre føler jeg :)

Takker på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes i alle fall det er best å sitte rett i ryggen, og ligge på siden når jeg sover, i stedet for å ligge på ryggen. Synes også det er lettere å puste når det er kjøligere i rommet/jeg har mindre klær på meg, men det er jo kanskje ikke så lurt dersom du er syk. Ellers - drikk kaldt vann, gjerne med sitron, da dette rensker halsen litt. Vet ikke om det har noen effekt om det er lungene som er problemet, men synes det hjelper om jeg sliter med å puste i alle fall. Håper det blir bedre! :)

Skrevet (endret)

Da jeg hadde kikhoste syntes jeg hvertfall det hjalp å sove litt i halvsittende stilling, men det var kanskje mest fordi jeg var redd for å drukne i eget slim (sorry for tmi). Utover det så sverger jeg alltid til stabilt sideleie, om jeg har vondt i magen eller vanskelig for å puste, mulig det er placebo (ganske sannsynlig), men jeg er alltid mer komfortabel da.

Redigert:

Det hjalp for meg å dusje i veldig varmt vann med strålen rettet mot brystet, så du kan jo prøve det.

Endret av bippo
Skrevet

kaffe, pleier å hjelpe meg om jeg er tungpustet (har mild astma)

Gjest Enhjørning
Skrevet

Tusen takk for svar dere! :) skal prøve det ut, alt jeg gjør er vondt så greit å høre om hva som kan hjelpe til jeg kommer meg til legen :) Håper jo å få sovet litt men det virker litt fjernt enda.

Gjest incognita
Skrevet

Ligg på siden eller på ryggen med armene over hodet. Unngå alt av melkeprodukter. Ring fastlegen din ved åpningstid i morgen og få time samme dag, du skal ikke ha vondt i lungene.

God bedring :)

Gjest Enhjørning
Skrevet

Tusen takk for alle svar :) Hjalp veldig å ligge i stabilt sideleie og å ha armene over hodet. Er mye bedre nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...