Gå til innhold

Resept på p-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei :)

I sommer fikk jeg resept på veldig dyre p-piller, og siden jeg er 16 og ikke har inntekt så synst jeg det er litt domt å betale så mye for p-piller jeg kan få mye billigere. Mitt spørsmål er, kan jeg gå på helsestasjonen å få resept på nye p-piller selv om jeg allerede har resept på noen andre dra før av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil jeg tro du kan gjøre.

Anonymous poster hash: d832f...e5f
Skrevet

Vil tro du kan få de billige pillene, selv med den gamle resepten. De pleier å spørre meg på apoteket om jeg vil ha billig eller dyr medisin.

Skrevet

Det vil jeg tro du kan gjøre.

Anonymous poster hash: d832f...e5f

Okei, Tusen takk :)

Skrevet

Vil tro du kan få de billige pillene, selv med den gamle resepten. De pleier å spørre meg på apoteket om jeg vil ha billig eller dyr medisin.

Så jeg kan bare gå på apoteket og snakke med en ansatt der?

Skrevet

Du kan be helsesøster/lege gi deg en annen type p-piller som er billigere. Da betaler du ingenting fram til du er 20. :biggrin:

Skrevet

Du kan be helsesøster/lege gi deg en annen type p-piller som er billigere. Da betaler du ingenting fram til du er 20. :biggrin:

flott :)

Skrevet

Nope! Det er kun når det er samme medisin med forskjellige produsenter at prisene kan være forskjellig. Som at det finnes Coca Cola og Pepsi, samme smak men forskjellig produsent. Mens Solo er ikke det samme, uansett produsent. Og sånn er det for p-piller, forskjellige typer som Solo og Cola. Så for å få en annen type må man ha ny resept. Det går ikke an å ha "resept" for Cola og be om Solo, den avgjørelsen må legen/helsesøster ta og ikke de som jobber på apoteket.

Anonymous poster hash: 45160...ee4

Skrevet

Dette er litt på siden av det du spør om, men dersom du likevel skal til legen for å få ny resept, vil jeg anbefale deg å sette deg inn i hvilke andre prevensjonsmidler du har å velge mellom. Jeg gikk selv på p-pillen i flere år, kanskje mest fordi det er vanligst. Nå har jeg byttet til langtidsvirkende prevensjon (p-stav), og synes det er mye bedre. Da slipper jeg å tenke på å ta pillen hver dag. Hvor mange er det ikke som har blitt gravid fordi de har glemt å ta en pille? Det finnes prevensjonsmidler som er mer sikker, enklere og billigere enn p-pillen, og jeg anbefaler alle å sette seg inn i alternativene. Når det er sagt: alle bestemmer hvilken prevensjon de ønsker å bruke helt selv, så prøver ikke presse deg til noe.

Synes denne siden gir god info: http://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/de-ulike-prevensjonsmidlene/

Anonymous poster hash: 566d6...09d
Skrevet

Du får støtte for 100,- per 3 mnd på prevensjon frem til du er 20 år. Så hvis pillene koster 103,- betaler du 3,- når du henter dem ut.

Anonymous poster hash: c5160...df7
Skrevet

Du får støtte for 100,- per 3 mnd på prevensjon frem til du er 20 år. Så hvis pillene koster 103,- betaler du 3,- når du henter dem ut.

Anonymous poster hash: c5160...df7

mine koster 224,- før fradraget, så etter koster det 124,-

Skrevet

Nope! Det er kun når det er samme medisin med forskjellige produsenter at prisene kan være forskjellig. Som at det finnes Coca Cola og Pepsi, samme smak men forskjellig produsent. Mens Solo er ikke det samme, uansett produsent. Og sånn er det for p-piller, forskjellige typer som Solo og Cola. Så for å få en annen type må man ha ny resept. Det går ikke an å ha "resept" for Cola og be om Solo, den avgjørelsen må legen/helsesøster ta og ikke de som jobber på apoteket.

Anonymous poster hash: 45160...ee4

Da går jeg til helsestasjonen for ungdom å får ny resept :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...