AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #1 Del Skrevet 8. oktober 2014 Hvordan steke gode båtpoteter i ovnen, med skall uten skall? Hvilken type krydder? Hvilken type potet? Hvor lenge skal de være i ovnen? Anonymous poster hash: 3a756...2db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calleia Skrevet 8. oktober 2014 #2 Del Skrevet 8. oktober 2014 Jeg steker halve poteter med skall i ovnen. Pensler med olje, og strør over flaksalt. Står vel i 220 grader, ca 30 min. Nydelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 8. oktober 2014 #3 Del Skrevet 8. oktober 2014 Jeg tar vanlige poteter (de rosa i løsvekt) og deler dem i 4 lange båter. Legger med skallet ned, drysser med olje og krydder/salt. Noen ganger bruker jeg grillkrydder, noen ganger sitronpepper. Serveres med rømme og alt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #4 Del Skrevet 8. oktober 2014 Potetene skal være kokefaste. Type Amandine (eller hva det nå heter) Skjær potetene i fire båter, om det er veldig små poteter deler du de bare i to. Bli potetbåtene for tynne så blir det ikke noe godt. Ikke fjern skinnet. Dekk gjerne brettet med aluminiumsfolie så blir det lettere å rengjøre. Hell litt olje i ene hjørnet på brettet og vend en og en potetbåt i oljen (det går fort). Sørg for at hele potetbåten har olje på seg. Hell på mer olje når du går tom og fortsett å dyppe. Legg potetbåtene fint bortover med skinnet ned. Det skal være litt luft mellom hver potetbåt. Bruk heller to brett enn å legge de helt inntil/oppå hverandre. Gå først over med godt med salt fra saltkvern, deretter litt pepper og så godt med provencekrydder fra kvern. Potetene tåler mer salt og krydder enn hva man tror, men det er selvsagt ikke noe godt om de blir for salte. Varmluft ca 15 minutter, men følg med. Potetene skal være gyldne og boble seg litt når de er ferdige. Steketid varierer fra ovn til ovn så følg med og smak på en potet underveis. Har opplevd at de trenger en del lengre tid enn 15 minutter også. Dette har jeg lært av min svigermor som lager de beste ovnsstekte potetene jeg noen gang har smakt. Får det dessverre ikke like godt til selv, men det begynner å komme seg nå Anonymous poster hash: 8ba55...f2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 8. oktober 2014 #5 Del Skrevet 8. oktober 2014 Jeg bruker helst amadinepoteter eller mandelpoteter. Skjærer i båter og legger i en pose, heller litt olje og salt i og blander godt. Varmer ovnen til maks (270 grader), men skrur ned til ca 220 i det jeg setter inn potetene. Stekes 15-20 min, avhenger av størrelse, type potet osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå