Gå til innhold

hva er egentlig greia med lavkarbo?

Fremhevede innlegg

Skrevet

har hørt så mye om disse lavkarbo greiene. hva er egentlig det for noe?

Anonymous poster hash: 4c8d8...2a8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google my friend, google will help you....

• Liker 2
Skrevet

Det er en krig mellom lavkarbo og folk som spiser vanlig mat.

Anonymous poster hash: 67268...e13
  • Liker 1
Skrevet

Vet ikke

Anonymous poster hash: 21963...472
Skrevet

Lavkarbo er en religion :) De som går på lavkarbo prøver å verve alle som ikke går på lavkarbo så ofte de kan. Det er helt i orden av mange har en god effekt og det er jo ikke sunt å være for tjukk. Men for min egen del synes jeg at et normalt, sunt og variert kosthold er bra nok. Jeg trenger ikke å verves. Ellers takk.

Anonymous poster hash: 87979...b62
  • Liker 3
Skrevet

DET ER NO FORBANNA TULL. :opplyser:

• Liker 3
Skrevet

Lavkarbo er en religion :) De som går på lavkarbo prøver å verve alle som ikke går på lavkarbo så ofte de kan. Det er helt i orden av mange har en god effekt og det er jo ikke sunt å være for tjukk. Men for min egen del synes jeg at et normalt, sunt og variert kosthold er bra nok. Jeg trenger ikke å verves. Ellers takk.

Anonymous poster hash: 87979...b62

Ikke alle som går på lavkarbo prøver å omvende andre, men mange du opplever som at de vil verve deg tippper jeg bare er drittlei spørsmål og nedlatende holdninger i forhold til deres kostholdsvalg prøver bare å forsvare velgene de har tatt. Det var i hvert fall min opplevelse.

Jeg spiste lavkarbo en periode og måtte liksom forvare valgene mine HVER gang noen nye skjønte at jeg spiste lavkarbo. Alle har en mening om det og de som mener det ikke er bra - mener veldig ofte at de skal fortelle deg hvorfor. (Jeg er voksen - jeg klarer å lese og ta ett bevisst valg selv ;) ) Bare fordi man har lest at NOEN dytter i seg bacon, meierismør og fløte hele tiden når de går på lavkarbo så betyr ikke det at alle gjør det. Og dermed trenger ikke lavkarbo tette blodårene dine for eksempel ;) Det er mange "varianter av lavkarbo". Noen spise INGEn karbohydrater nesten, mens andre spiser oppmot 100g om dagen. Ikke alle kutter alt :)

Da jeg spiste lavkarbo kuttet jeg ting med mye karbohydrater som hvitt hvetemel, sukker, poteter, pasta og ris, stedenfor spiste jeg mer rene grønnsaker og mer rent kjøtt og fisk. Jeg brukte litt mer smør/rømme etc i sauser og slikt, men likevel mengder som en hvilken som helst annen person ville brukt. Jeg kuttet bros og drakk nesten bare vann og Farris.

Lilkevel måtte nesten alle jeg snakket med fortelle meg at lavkarbo var usundt og farlig. Når ble det farlig å spise ren mat og kutte hvetemel og sukker liksom?

Det er altid to sider av en sak :)

(Spiser ikke lavkarbo lenger - det ble vanskelig når bare jeg gjorde det og ikke resten av familien. Men å gjøre det på den måten jeg gjorde ser jeg fortsatt ikke noe galt i.)

• Liker 3
Skrevet

Har det ikke noe med at de spiser fett i stedet for mat som inneholder mye karbohydrater?

Selv føler jeg at jeg får carb-face om jeg spiser mye karbohydrater dagen før, men ellers så skal vel dietten egentlig bare fungere på de som er overvektige fra før av, da det er hos dem fettet bekjemper fett, for å si det ekstremt dårlig forklart.

Skrevet

Som navnet tilsier vil det si at man reduserer mengden karbohydrater i kostholdet. Med andre ord spiser du mindre ris, pasta, potet etc til middag til fordel for mer grønnsaker, fisk/kjøtt/fugl og sunt fett.

Mange opplever finere hud, mindre mageproblemer, stabilt blodsukker osv med dette kostholdet.

Anonymous poster hash: 5407c...30b

• Liker 1
Skrevet

Man reduserer karbohydrater og noen av dem med fett.

Kroppen bruker karbohydrater for å lage energi til å drifte kroppen din. Om kroppen ikke får karbohydrater vil den begynne å lage erergi av fett istedenfor. Kutter du karbohydrater i kosten vil kroppen produsere energi av det fettet du spiser og er det ikke nok vil den begynne å tære av fettet på kroppen- og da går du med i vekt.(Litt teit forklart kanskje.)

Det er ikke bare veldig overvektige som går ned med lavkarbo. Jeg gikk vel med 6-7kg kanskje. Kjenner ett par andre som gjorde det samme. (Typisk at vi hadde noen kg for mye -syns vi- men andre la kanskje ikke så merke til det.)

Når jeg nådde ønsket vekt økte jeg litt på karbohydratene og da stabilisere vekten seg.

Jeg skulle gjerne fortsatt med lavkarbo. Hadde aldri merket det før men jeg føler meg utrolig mye bedre uten hvetemel, sukker og ris/pasta. Merker jeg blir oppblåst og får vondt i magen når jeg spiser ting med mye hvitt mel og pasta/ris.

Skrevet

Jeg bestemte meg for å begynne med moderat lavkarbo da jeg var så drittlei av å hele tiden være oppblåst og dårlig i magen. Kutta ut hvetemel, pasta, ris og sukker så godt jeg kan. Spiser byggris en sjelden gang, lager kyllingwok med grønnsaker som ikke er så veldig lavkarbovennlige og spiser av og til youghurtnøtter som helgekos. I tillegg spiser jeg det jeg får servert i middager/bursdager/konfirmasjoner osv, bortsett fra at jeg kanskje forsyner meg ekstra med grønnsaker, kjøtt og saus i stedet for potet, ris eller pasta. Men det minner meg bare på hvorfor jeg sluttet med mye karbohydrater. Blir oppblåst og dårlig i magen, trøtt og slapp. Har aldri før hatt det så bra med meg selv! Tror helt seriøst jeg kan gå en hel dag uten å slippe en eneste fjert! Ikke trenger jeg stresse med at jeg ser gravid ut i tøyet mitt lenger heller.

Ingen søtsug lenger, men spiser litt sjokolade en gang i blant når jeg føler for det. Jeg styrer sukkersuget - sukkeret styrer ikke meg. Har flere sjokoladeplater som ligger og støver i skapet. Dette kommer fra ei som spiste godteri, chips og drakk cola hver eneste dag før.

For meg var dette virkelig veien å gå, men skjønner at det ikke er for alle :)

• Liker 2
Skrevet

Det finnes mange måter å spise lavkarbo, men felles for alle måtene er at man spiser mindre karbohydrater (kutter ut sukker, ris, pasta, potet, brød).

"Min" lavkarbo er en livsstil, ikke en diett. Jeg spiser dette kostholdet fordi jeg føler meg bra på det. Sover godt, har ikke lenger vondt i magen, har ikke søtsug, og er alltid passe mett. I steden for ris/pasta/potet spiser jeg grønnsaker i alle former. Jeg et heller ikke redd for fett i kosten. I steden for brød lager jeg eget brød med egg, frø og nøtter, eller hjemmelaget frøknekkebrød. Godteri savner jeg ikke, men jeg kan finne på å lage sukkerfrie kaker, eller spiser mørk sjokolade.

Jeg føler ikke at jeg går glipp av noe på dette kostholdet. Tvert i mot, jeg har aldri spist så mye god mat! I tillegg gjør jeg kroppen min fornøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...