Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en annen tråd diskuterer vi fallet i innskuddsrenta.For lånekunder er nok fallet i boliglånsrenter mer interessant.

Og i dag ser jeg for første gang en bank som tilbyr under 3 % effektivt.

Landsdekkende, uten krav til alder eller minimum 2 mill eller helkundeforhold. Storbankene pleier jo å ha en masse slike særregler.

Og det til og med i en av de få banker som ikke opererer med etableringsgebyr eller termingebyrer.

Haken er at du må holde deg innenfor 50 % av boligverdi for å få disse vilkårene.

Ikke noe
for unge i etableringsfasen, altså. Men flott for de som har kommet godt i vei med nedbetaling av lånet og har dradd nytte av verdiøkningen på boligen.

Sjekk dinbank.no

Spennende å se om de store følger etter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nesten, men bare nesten, synd jeg har nedbetalt boliglånet mitt ;)

Anonymous poster hash: 85b64...d01
Skrevet

Hva med sparebank1, SMN? Noen utsikter?

Anonymous poster hash: b6729...418

Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg bare venter på kollapsen i oljeindustrien. Da blir det gøy da...

Skrevet

Jeg bare venter på kollapsen i oljeindustrien. Da blir det gøy da...

Stiger renta da? Og hva kan føre til kollaps? Del gjerne så jeg kan lære litt om dette :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Stiger renta da? Og hva kan føre til kollaps? Del gjerne så jeg kan lære litt om dette :)

En røys med folk blir arbeidsledige, og en har ingen hjelpemidler (sette ned renta) å bruke lenger. Gjeldsslavene kommer til å bli mange. Det vil nok bli en del begravelser av relativt unge menn.

• Liker 3
Skrevet

Det ble

En røys med folk blir arbeidsledige, og en har ingen hjelpemidler (sette ned renta) å bruke lenger. Gjeldsslavene kommer til å bli mange. Det vil nok bli en del begravelser av relativt unge menn.

Boligkrakk og oljekollaps meg her. Hadde jeg hørt på spådommene da jeg hørte om disse for 12år siden, så hadde jeg ikke snart betalt ned boliglånet mitt nå, og snart kjøpe en ny en for å investere. :)

Just saying.

Anonymous poster hash: 38aae...d53

• Liker 3
Skrevet

Og hvorfor skal dette være "gøy"? Alle vil bli påvirket av dette, også du. Nesa er fin, men prøv å se litt lenger enn den...

Anonymous poster hash: 19198...fa1

• Liker 3
Gjest brutal_mann
Skrevet

Det ble

Boligkrakk og oljekollaps meg her. Hadde jeg hørt på spådommene da jeg hørte om disse for 12år siden, så hadde jeg ikke snart betalt ned boliglånet mitt nå, og snart kjøpe en ny en for å investere. :)

Just saying.

For all del, jeg har heller ikke trodd på noen kollaps siste 20 år, men jeg er gammel nok til å huske oktober 1987.

Forøvrig er det skammelig at en får fordeler ved å kjøpe bolig nummer to. Der burde skattetrykket vært knallhardt!

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Og hvorfor skal dette være "gøy"? Alle vil bli påvirket av dette, også du. Nesa er fin, men prøv å se litt lenger enn den...

Fordi det blir "grisegøy!" sarkasme, ironi og sort humor fungerer sjelden over internett. Men ja, dette blir latterlig morsomt. Skal bli spennende å se hvordan nordmenn takler motgang. Det er jo et begrep som er ukjent for de aller fleste.

• Liker 2
Skrevet

Fordi det blir "grisegøy!" sarkasme, ironi og sort humor fungerer sjelden over internett. Men ja, dette blir latterlig morsomt. Skal bli spennende å se hvordan nordmenn takler motgang. Det er jo et begrep som er ukjent for de aller fleste.

Så lenges det forskes på Hydrogen og Thorium vil vi nok være rustet når oljen en gang tar slutt. Det vil komme nye næringer som vil bære oss videre.

• Liker 3
Skrevet

For all del, jeg har heller ikke trodd på noen kollaps siste 20 år, men jeg er gammel nok til å huske oktober 1987.

Forøvrig er det skammelig at en får fordeler ved å kjøpe bolig nummer to. Der burde skattetrykket vært knallhardt!

Hvorfor skal skattetrykket være knallhardt på bolig nr 2? Jeg har skattet nok som det er av inntekten min, og jeg er heller ikke den som satt og fortsatt sitter på gjerde og venter på både krakk og kollaps;)

Hvis du er riktig snill, så skal du få leie av meg til høy pris.

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Hvorfor skal skattetrykket være knallhardt på bolig nr 2? Jeg har skattet nok som det er av inntekten min, og jeg er heller ikke den som satt og fortsatt sitter på gjerde og venter på både krakk og kollaps;)

Hvis du er riktig snill, så skal du få leie av meg til høy pris.

En grunn er at det er ikke formålstjenelig for samfunnet at det investeres i bolig, dernest så er dette en av flere drivere for et stadig økende klasseskille. ingen trenger mer enn en bolig. Tanken bak fordelsbeskatningen på boliger er at det skal være et sosialt hjelpetiltak, ikke det som det er nå, et smutthull for de heldige.

• Liker 4
Skrevet

En grunn er at det er ikke formålstjenelig for samfunnet at det investeres i bolig, dernest så er dette en av flere drivere for et stadig økende klasseskille. ingen trenger mer enn en bolig. Tanken bak fordelsbeskatningen på boliger er at det skal være et sosialt hjelpetiltak, ikke det som det er nå, et smutthull for de heldige.

Den økende klasseskillen er for meg oppskrytt, som har vokst opp i leid bolig med to uføretrygdede foreldre. Heldig har jeg langt fra å være. Det kalles hardt arbeid.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor blir folk arbeidsledige når renta synker? Den skjønte jeg ikke...

• Liker 1
Gjest Thai clinch
Skrevet

Hvorfor blir folk arbeidsledige når renta synker? Den skjønte jeg ikke...

Tror ikke han mente at arbeidsledigheten synker fordi renta går ned. Men at når arbeidsledigheten går opp, og renta er lav ,har samfunnet færre virkemidler til å stabilisere folks økonomi, hvis de er arbeidsledige.

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke han mente at arbeidsledigheten synker fordi renta går ned. Men at når arbeidsledigheten går opp, og renta er lav ,har samfunnet færre virkemidler til å stabilisere folks økonomi, hvis de er arbeidsledige.

Ok, takk for forklaring, men er det noe som tyder på at arbeidsledigheten skal stige da? Eller tar han bare pessimismen på forskudd?

Gjest Thai clinch
Skrevet

Ok, takk for forklaring, men er det noe som tyder på at arbeidsledigheten skal stige da? Eller tar han bare pessimismen på forskudd?

Vel, dersom oljeprisen synker, innvandringen fortsetter på høyt nivå og innsparing i det offentlige (generell blå politikk) så kan arbeidsledighetene stige.. Men jeg har ikke ett eneste studiepoeng i økonomi så jeg vil ikke akkurat prøve framstå som noe orakel...

Skrevet

Ja, jeg vil glede meg over å kjøpe en ny større bolig rimelig.

Helt riktig. Skatteskjerming for eiendomsspekulanter er samfunnsøkonomisk kontraproduktivt. Dessverre er det bare et fåtall som innser at dette gjør at de mindre velstående, yngre m.fl. finansierer de bedrestilte som har dyrere bolig og en eller flere utleieboliger som spekulasjons- og investeringsobjekt.

Ikke en gang opposisjonspoilitikerene har vett til å bruke dette som argument, men det bunner vel i at bolig- og eiendomsinvesteringer er hellige kyr i Norge, som ingen tør å røre.

Så er det enkelte idioter som forslår økt eiendomsskatt, en skatt som pr i dag er kommunalt bestemt og derved vilkårlig. Så forslaget er at vi skal ha et komplisert regelverk, som gi visse fritak og også økt beskatning, mens annen formue skal være underlagt helt andre regler. All formue burde i stedet behandles likt.

Ja, jeg gleder meg til boligprisfall!

Anonymous poster hash: 960c9...04a

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du også bør følge med på nyhetene en gang i blant?

Anonymous poster hash: 960c9...04a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...