Nexus Skrevet 6. oktober 2014 #1 Skrevet 6. oktober 2014 Heihei dere kloke! Litt usikker på hvor jeg skulle poste emnet, med regnet med at seksualitet var vel passende. Jeg var så uheldig at jeg gikk på p-sprøyte "for lenge" (de sier vel max 2 år i strekk med tanke på økt risiko for benskjørhet, jeg gikk på sprøyten i ca 3,5 år). Har nå gått over på p-piller, som jeg glemmer, konstant. Kan plutselig glemme de i en uke, uansett hvor jeg legger de eller med alarm på mobilen. Har fått resept på p-stav hos legen i helsestasjonen for ungdom, men har litt noia etter å ha lest om vektøkning, mye blødninger, osv. Noen som har erfaring de kunne tenkt seg å delt? P-ring er uaktuelt da jeg sikkert glemmer at den er der, og spiralen tør jeg ikke siden jeg antageligvis har myomer (Mamma måtte operere ut livmoren, blødde nesten ihjel da jeg ble født.Nå som jeg går på pillene får jeg jo mensen, blør ganske kraftig og har nesten ekstreme smerter og ubehag hver gang. Svigermor hadde spiral og er nå blitt mor igjen, med to barn over 20 år fra før, fordi den bare "datt ut"..)
miramis Skrevet 6. oktober 2014 #2 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg har null blødninger og ingen vektøkning. Veldig fornøyd.
Alice123 Skrevet 6. oktober 2014 #4 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg har lest på det store internett at det er en spesiell type p-piller med akkurat samme hormongreier som p-staven, og st de p-pillene burde man gå på noen måneder først for å sjekke hvordan man reagerer 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #5 Skrevet 6. oktober 2014 Ingen vektøkning foreløpig, men har blødd 14 dager på rad nå. Satt den inn for 4 uker siden, spent på hva som skjer videre. Venninnen min tok sin ut fordi hun blødde sporadisk, kunne blø 10 dager i måneden spredt utover. Før hun "fossblødde" i flere uker i strekk. Anonymous poster hash: 3201c...62a
Nexus Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter #6 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg har lest på det store internett at det er en spesiell type p-piller med akkurat samme hormongreier som p-staven, og st de p-pillene burde man gå på noen måneder først for å sjekke hvordan man reagerer P-staven inneholder vel kun gestagen, det gjør p-sprøyta også, så jeg tror jeg er trygg! Men takk for svar
Nexus Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter #7 Skrevet 6. oktober 2014 Ingen vektøkning foreløpig, men har blødd 14 dager på rad nå. Satt den inn for 4 uker siden, spent på hva som skjer videre. Venninnen min tok sin ut fordi hun blødde sporadisk, kunne blø 10 dager i måneden spredt utover. Før hun "fossblødde" i flere uker i strekk. Anonymous poster hash: 3201c...62a Hjelpes! Håper jeg er mer heldig.. Aldri hatt noen form for blødninger med p-sprøyten.. Ei vennine av meg blødde litt konstant i flere uker etter..
Baktusen Skrevet 7. oktober 2014 #8 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg hadde blødninger i 1,5 år.. (ikke full blødning) og når jeg skulle ta den ut, hadde den grodd fast, og legen måtte virkelig romestrere for å dra den ut, var smertefult der og da. Og kunne nesten ikke bevege armen i 2-3 dager. Jeg angrer, og gjør det ikke igjen. Men jeg blødde også konstant av sprøyta, så tenker kanskje det er litt slik at reagerer man med å blø på den ene,s å gjelder det fort den andre også? Uten at jeg vet noe helt sikkert altså
Chanchan Skrevet 7. oktober 2014 #9 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg hadde også nesten konstant blødninger, små riktignok. Gikk opp 15kg på 8 mnd, humørsvingninger hele tiden, og jeg som alltid har hatt mer eller mindre ren hud ble et skikkelig pizzatryne. Den grodde fast og legen holdte på i en time for å prøve å få den ut, nå har jeg et skikkelig stygt arr. Alle reagerer forskjellig, men det var min erfaring i hvert fall.
HvittHus Skrevet 7. oktober 2014 #10 Skrevet 7. oktober 2014 Har brukt Implanon i over 10 år, og har ikke hatt hverken blødninger, vektoppgang eller annet problematisk.
Nexus Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter #11 Skrevet 7. oktober 2014 Er virkelig rart at vi reagerer så forskjellig.. Men jeg tar sjansen, siden p-sprøyta var helt uproblematisk. Takk for svar!
-Missi- Skrevet 7. oktober 2014 #12 Skrevet 7. oktober 2014 jeg har bare positivt å si, blødde kun en gang etter jeg satte den inn, har hatt null bivirkninger utenom litt kviser
Nuttery Skrevet 7. oktober 2014 #13 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg satt inn p-stav i Mai, og opplevde fort "alle" bivirkningene på lista. Vektendring, konstant hodepine, trøtthet, langvarige blødninger (var mensfri ca 1 mnd etter innsettelse, hadde deretter menstruasjon i ca 3 uker-1mnd i strekk, og spottet en periode etter dette), ekstreme humørsvingninger, nedstemthet, svimmelhet, ikke-eksisterende sexlyst. I september dro jeg til legen, skikkelig fortvilt, og lurte på om vi kunne ta den ut og at dette orket jeg ikke lenger. Bivirknings"vinduet" er på ca 4-6 mnd, altså i denne perioden er det vanlig å oppleve bivirkninger og at de vanligvis vil gå vekk. Det har de også gjort for meg nå etter 5 mnd, i allefall det meste! Og det blir stadig bedre. Vekta er stabil, hodepinen har omtrent forsvunnet, ingen blødninger, huden har stabilisert seg, humøret er for det meste i orden men svinger enda litt, svimmel er jeg, men tror ikke dette er pga staven, og sex-lysten er tilbake for fullt! For meg er det en god løsning selv om det var en slitsom periode å bli vant til det
Alice123 Skrevet 7. oktober 2014 #14 Skrevet 7. oktober 2014 P-staven inneholder vel kun gestagen, det gjør p-sprøyta også, så jeg tror jeg er trygg! Men takk for svar Da beklager jeg feilinfo! Jeg googlet p-stav erfaringer for noen uker siden da jeg vurderer å få satt det inn selv, og i en eller annen tråd på mammanett forumet sto det.
Fionnuala Skrevet 7. oktober 2014 #15 Skrevet 7. oktober 2014 Følger gjerne tråden da jeg sterkt vurderer p-stav selv Da beklager jeg feilinfo! Jeg googlet p-stav erfaringer for noen uker siden da jeg vurderer å få satt det inn selv, og i en eller annen tråd på mammanett forumet sto det. Jeg har hørt at det skal være samme som med minipiller, men husker ikke hvor jeg har det fra så er ikke sikker på om det stemmer.
Alice123 Skrevet 7. oktober 2014 #16 Skrevet 7. oktober 2014 Følger gjerne tråden da jeg sterkt vurderer p-stav selv Jeg har hørt at det skal være samme som med minipiller, men husker ikke hvor jeg har det fra så er ikke sikker på om det stemmer. Ja! Det stemmer det sto minipiller, ikke p-piller jeg skrev tidligere.
SmallTalk Skrevet 8. oktober 2014 #17 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg har lest på det store internett at det er en spesiell type p-piller med akkurat samme hormongreier som p-staven, og st de p-pillene burde man gå på noen måneder først for å sjekke hvordan man reagerer Cerazette. Det er riktignok en minipille, men har samme slingringsmonn på tid som vanlige p-piller. P-staven inneholder vel kun gestagen, det gjør p-sprøyta også, så jeg tror jeg er trygg! Men takk for svar Cerazette skal, ifølge legen min, være det preparatet som er nærmest p-staven i hormontype og mengde, så jeg fikk ihvertfall anbefaling om å prøve disse en stund før jeg eventuelt satte inn p-stav for å se hvordan det eventuelt kom til å bli med bivirkninger. Personlig kom jeg aldri lenger enn til pakningsvedlegget på Cerazette før jeg fant ut at de var uaktuelle. Risiko for akne, vektøkning og mellomblødninger hos flere enn 1/10 gjorde at jeg ikke gadd å prøve dem, så jeg har ikke testet p-stav heller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå