Gå til innhold

Blodgiver og vekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leser på sider for blodgivning at man blir spurt om man veier 50 kilo eller mer. Blir det gjort en individuell vurdering eller MÅ du veie 50 kilo eller mer for å gi blod?!

Anonymous poster hash: 0e011...09b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meiner det er eit absolutt minstekrav at ein veg 50 kg for å gje blod. Reknar med det er ein grunn til desse retningslinjene, då dei har svært strenge krav for å verta blodgivar i Noreg. Du kan sjølvsagt ringe til din lokale blodbank og spørja om dei gjere unntak, sjølv om eg ikkje trur det.

Anonymous poster hash: 341bc...3df
Skrevet

Meiner det er eit absolutt minstekrav at ein veg 50 kg for å gje blod. Reknar med det er ein grunn til desse retningslinjene, då dei har svært strenge krav for å verta blodgivar i Noreg. Du kan sjølvsagt ringe til din lokale blodbank og spørja om dei gjere unntak, sjølv om eg ikkje trur det.

Anonymous poster hash: 341bc...3df

Takk for svar =)

Anonymous poster hash: 0e011...09b

Skrevet (endret)

Jeg veier 40 kg (men er 153 cm høy også da så før "du har anoreksi" gjengen kommer på banen er viktig å nevne), og jeg har gitt blod før. Grunnen til at de har et "vekt krav" er fordi mennesker med lav vekt ofte blir dårligere enn andre med høy vekt av å gi blod. Men jeg vil anta at det er en forskjell på å være 153 cm og 40 kilo og det å være 184 cm og 40 kilo f.eks her men det safe er å ringe eller oppsøke blodbanken å spørre.

Endret av skreppamedleppa
Skrevet

Det har med blodvolum å gjøre. Er man svært liten og tynn så vil 450 ml mindre blod være verre enn om man er normalvektig. Du skal ikke miste så mye blod at du blir dårlig av det.

De veier deg ikke, så om du veier 49 kommer de antageligvis ikke til å sjekke det nærmere om du sier du veier 51.

Skal man gi plater eller plasma er kravet 60 kilo, iallfall på Ullevål.

Skrevet

Jeg fikk ikke gi blod da jeg var litt under 50kg iallefall (172 høy), inntrykk av at de er ganske strenge på det.

(nå er jeg over 50 og trofast blodgiver :) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...