Gå til innhold

Parkettsliping/lakkering av firma

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått slipt og lakkert parkett-gulvet i stua av et firma og jeg er ikke fornøyd med lakkeringen. Det er tydelig spor etter lakk-penselen og masse støvkorn som er lakkert på så for meg virker det som om de ikke har rengjort gulvet skikkelig før de har lakkert det. Jeg vil selvsagt ikke godta å ha det slikt, men er det noen som vet om noen lover og regler jeg kan forholde meg til når jeg skal klage på jobben?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva betalte dere for denne jobben og hvor mange kvadrat er det snakk om?

Skrevet

Det er ikke forbrukerkjøpsloven i alle fall. Eller? Jeg tror ikke det, da den ikke gjelder kjøp av tjenester, men kjøpt av ting. Jepps:

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Denne loven virker mer lovende:

http://www.lovdata.no/all/hl-19890616-063.html

LOV 1989-06-16 nr 63: Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere.

Kapittel 4 virker relevant.

Skrevet

Stua er bare på ca. 25 kvm og prisen er ca. kr. 6.500 inkl. mva. Men poenget mitt er at jobben ikke er forskriftsmessig utført og ettersom firma er registrert i MLF (Maler- og Byggtapetsermestrenes forening) så hadde jeg forventet det. Når man mopper gulvet vil man gjerne at det skal bli rent og ikke ha masse lodotter som setter seg fast i gulvet. (Joda, de setter seg fast i nuppene som er lakkert inn i parketten.)

Takk for tipset om kapittel 4. Skal nok benytte meg av den.

Skrevet
Stua er bare på ca. 25 kvm og prisen er ca. kr. 6.500 inkl. mva.

Spurte bare om pris fordi vi selv skal gjøre denne jobben nå. :wink:

Skrevet

Kan man virkelig kalle det "ikke forskriftsmessig utført"? Jeg ville betegnet det som dårlig håndverk eller ikke fagmessig utført. Trodde ikke de hadde forskrifter på sånt? Er jeg helt på jordet eller finnes det virkelig forskrifter på hvordan sånt skal gjøres? Og er det i så fall ulovlig å ikke gjøre det rett? (Da må det vel være en del amatører som gjør noe ulovlig?)

Skrevet
Kan man virkelig kalle det "ikke forskriftsmessig utført"? Jeg ville betegnet det som dårlig håndverk eller ikke fagmessig utført. Trodde ikke de hadde forskrifter på sånt? Er jeg helt på jordet eller finnes det virkelig forskrifter på hvordan sånt skal gjøres? Og er det i så fall ulovlig å ikke gjøre det rett? (Da må det vel være en del amatører som gjør noe ulovlig?)

Hvis man kontakter forbrukerrådet, vet jo de hva slags regler som gjelder for dette...

Skrevet
Hvis man kontakter forbrukerrådet' date=' vet jo de hva slags regler som gjelder for dette...[/quote']

Nei, for Forbrukerrådet har med forbrukerkjøp og Forbrukerkjøpsloven å gjøre - ikke den loven jeg viste til.

Så Forbrukerrådet kan ikke hjelpe her.

Skrevet

det du kan gjøre er å ta kontakt med ditt lokale bygg- og malermesterlaug og be dem komme og ta en titt på gulvet ditt. da kommer det en mester og sier om det er godt nok gjort eller ei.

det skal også finnes en klageinstans for håndverkerarbeid, men jeg husker ikke hva den heter akkurat nå.

Skrevet

Okei, da lærte jeg noe nytt! Tusen takk! :)

• 17 år senere...
Skrevet
Gjest Gs skrev (På 14.7.2004 den 15.01):

Stua er bare på ca. 25 kvm og prisen er ca. kr. 6.500 inkl. mva. Men poenget mitt er at jobben ikke er forskriftsmessig utført og ettersom firma er registrert i MLF (Maler- og Byggtapetsermestrenes forening) så hadde jeg forventet det. Når man mopper gulvet vil man gjerne at det skal bli rent og ikke ha masse lodotter som setter seg fast i gulvet. (Joda, de setter seg fast i nuppene som er lakkert inn i parketten.)

Takk for tipset om kapittel 4. Skal nok benytte meg av den.

Det var billig, selv om det ikke var så stor stue.

Anonymkode: f8bf0...c7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...