AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #1 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg er kvinne selv men når jeg iblant leser artikler, blogginnlegg og foruminlegg som omhandler utseendepresset og diskriminering kvinner opplever (som senest en artikkel i db.no linket til i en annen tråd idag) er alltid "målet" for kritikken ganske vagt og udefinerbart - som regel "samfunnet". Iblant er det menn. Sannheten er, jeg synes kvinners drittslenging av hverandre langt overgår menns kritikk. Menns "diskriminering" av mindre attraktive kvinner foregår mest ved at de ikke sjekker opp eller vil date kvinner de ikke finner fysisk attraktive. Hvilket oppleves brutalt for de det gjelder, men egentlig kun handler om naturlig seleksjon - hvilket fungerer på samme måte andre veien (kvinner vil ikke date mindre attraktive menn). Når jeg iblant klikker meg inn på en artikkel, motereportasje eller liknende med en kvinnelig kjendis, er det stadig vekk negative kommentarer fra kvinner. Da jeg idag så nyheten om at Blake Lively er gravid på et britisk nettsted, var kommentarfeltet stappfullt av aggressive kvinner som måtte poengtere at barna deres ville jo ikke bli pene, hun har operert seg, er helt middelmådig i utgangspunktet, og du er en (sett inn skjellsord her) om du er uenig. Man kan si at "alle kan ha sin mening", og det stemmer. Men det er jo utvilsomt noe bakenforliggende når denne meningen ikke kan holdes for en selv. Dersom en mann synes en kvinne er vakker og jeg synes hun er "helt ok" er ikke det noe jeg må krangle på. Langt mindre overbevise ham om at han tar feil. Om ikke annet er det flott at smaken varierer, da det bedrer sjansene for alle. Poenget er at det blir vanskelig å sympatisere med kroppsfokuset kvinner opplever og det urealistiske idealet, når kvinner også er raskest med å rive hverandre ned. Det er fullstendig sant at kvinneidealet vi ser i media hver dag er uoppnåelig - kvinner som er omtrent 'perfekte' i utgangspunktet er stylet og photoshoppet til det ugjenkjennelige. Men når motebransjen faktisk setter en kvinne fler kan relatere seg til på coveret av Vogue - f.eks. Kate Upton - er det like mye negativitet. Hun har ingen midje, hun er helt gjennomsnittlig, hadde hun ikke hatt de puppene ville ingen visst hvem hun var. Går du til imdb profilen blir det åpenbart at enkelte har utviklet et sterkt hat, som tar opp store deler av deres fritid. Og så om hun er mer eple enn timeglass? Det er ikke hennes feil og det er andre med kropper som hennes. Hun er en ung og attraktiv jente med noen kilo mer enn de fleste vi ser i dagens moteblader. Jeg vil nesten påstå at kvinner ikke "fortjener" sunne rollemodeller om de ikke kan behandle dem heller skikkelig. Man skal selvsagt ikke avskrive all kritikk med "sjalusi" men noen ganger er det veldig vanskelig å finne et annet svar. Det er også tydelig at kvinner som er lenger unna idealet, lettere omfavnes enn de som er ansett som mer attraktive. Dersom en kvinne er ansett som attraktiv av menn vil hun lettere havne under ilden enn en som har såpass mange kilo for mye at hun ikke er tradisjonelt attraktiv. Det kan også oppsummeres slik; http://www.tickld.com/cdn_image_thing/991961.jpg Jeg vet selvsagt at dette ikke gjelder alle kvinner, og de det ikke gjelder trenger heller ikke føle seg truffet. Jeg har selv en vennekrets med flere jenter som er positive, generøse med komplimenter og kun snakker varmt om andre. De følger motto "hvis du ikke har noe pent å si, si ingenting". Men jeg ser at det finnes en del hobbydrittslengere også på KG, der diverse bloggere eller kvinnelige kjendiser er fritt vilt. Noen ganger leser jeg ting såpass krasse at jeg lurer på om den virkelige trusselen for jenters kroppsbilde ikke er media, kjendiser, modeller og kosmetisk kirurgi - men unge jenters mødre som ikke kan holde sin mening for seg selv om det sto om livet. Er det rett og slett et indre "kall" for enkelte kvinner å åpne munnen raskere dersom de har noe negativt å si om en annen kvinne? Anonymous poster hash: 5e886...1a0 14
Gjest Iben Skrevet 6. oktober 2014 #2 Skrevet 6. oktober 2014 Har ingenting annet å tilføye enn at dette var et meget godt innlegg som jeg stiller meg 100% bak. Irriterer meg over hvordan media alltid skal fremstille det som at det er menn som driver og hetser kvinner over internet, når den store majoriteten av de som gjør det er andre kvinner. 2
Christiania_Oslo Skrevet 6. oktober 2014 #3 Skrevet 6. oktober 2014 Ja,men dette gjelder jo først og fremst sånne damer som har det så ille med seg selv at de må kritisere andre kvinner som er "bedre"enn dem på en eller annen måte. Se på "rampelys"trådene. Det er helt sjuke greier. Først så er de helt girl power,vær stolt av din egen kropp osv også er det plutselig "har sophie elise lagt på seg?" "Hahaha....fotballfrue ble voldtatt"(satt på spissen) det hadde ikke forundret meg om hvis noen av bloggerne feks hadde opplevd noe vondt så hadde disse umenneskelige kvinnelige krekene godtet seg over det, samtidig som de skriver andre innlegg om at kvinner må ta vare på hverandre etc etc. Såklart gjelder dette til en viss grad begge kjønn. To konkurrerende menn vil jo også godte seg over hvis den ene failer, det er litt i vår natur, men mange kvinner er så utrolig falske. Denne falskheten gjennomsyres også i media der aftenposten først trykker en artikkel om "flinke piker"og unge som blir syke av stress og press, også trykker de en artikkel hvor de hyller en eller annen kjendisræv eller "se på vakre xxx med den flotte deilige kroppen"
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #4 Skrevet 6. oktober 2014 Har ingenting annet å tilføye enn at dette var et meget godt innlegg som jeg stiller meg 100% bak. Irriterer meg over hvordan media alltid skal fremstille det som at det er menn som driver og hetser kvinner over internet, når den store majoriteten av de som gjør det er andre kvinner. Menns kvinnehets på nett har en helt annen karakter enn det som refereres i hovedinnlegget (hvilket jeg for øvrig for en stor del er enig i). Litt mer enn kommentarer om utseende, altså.Anonymous poster hash: b58b1...300 4
Christiania_Oslo Skrevet 6. oktober 2014 #5 Skrevet 6. oktober 2014 Har ingenting annet å tilføye enn at dette var et meget godt innlegg som jeg stiller meg 100% bak. Irriterer meg over hvordan media alltid skal fremstille det som at det er menn som driver og hetser kvinner over internet, når den store majoriteten av de som gjør det er andre kvinner. Nå er det jo 2 forskjellige typer hets da. Kvinner skriver gjerne stygge ting om kroppen,du er feit og stygg etc. Menn skriver gjerne at kvinner fortjener voldtekt og at vi alle er kravstore bitches som ikke går etter menn i 150kgs klassen som dusjer annenhver uke. 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #6 Skrevet 6. oktober 2014 Veldig ENIG! har selv kjent dette på kroppen da jeg alltid har vært naturlig slank/tynn fra naturens side- jeg har blitt tråkket på for å si det slik.. Anonymous poster hash: c1e0f...859
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #7 Skrevet 6. oktober 2014 Nå er det jo 2 forskjellige typer hets da. Kvinner skriver gjerne stygge ting om kroppen,du er feit og stygg etc. Menn skriver gjerne at kvinner fortjener voldtekt og at vi alle er kravstore bitches som ikke går etter menn i 150kgs klassen som dusjer annenhver uke. "Slike" er ikke MENN .. Anonymous poster hash: c1e0f...859
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #8 Skrevet 6. oktober 2014 Menns kvinnehets på nett har en helt annen karakter enn det som refereres i hovedinnlegget (hvilket jeg for øvrig for en stor del er enig i). Litt mer enn kommentarer om utseende, altså.Anonymous poster hash: b58b1...300 Jeg hevdet ikke noe sted at menns hets av kvinner ikke eksisterer. Poenget var heller at en del av stigmatiseringen kvinner klager mest over gjelder en type kritikk de selv i stor grad bidrar til. Dvs. diskusjoner rundt kropp og utseende, og hva kvinner har lov til og ikke lov til. Anonymous poster hash: 5e886...1a0
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #9 Skrevet 6. oktober 2014 Såklart gjelder dette til en viss grad begge kjønn. To konkurrerende menn vil jo også godte seg over hvis den ene failer, det er litt i vår natur, Jeg er enig i dette. Men min erfaring er at det har en annen form for menn. Mange menn er absolutt bitre og sinte men de drar hverandre ikke ned på samme måte. Kanskje fordi de er klar over at mannen de "tapte" mot er sterkere på alle måter og at kampen er fånyttes. Konkurransen mellom kvinner er ganske påståelig og bestemt, og det er så og si alltid kvinnen anklagene rettes mot - selv i situasjoner der en kvinne er blitt bedratt av partneren med en annen kvinne. Anonymous poster hash: 5e886...1a0
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #10 Skrevet 6. oktober 2014 Har dere lagt merke til hvordan det er fordommer mot det meste? hva er egentlig bra nok, at ingen skiller seg ut? kvinner snakker dritt om andre kvinner menn snakker dritt om andre kvinner / menn de som tar i mot hjelp fra nav får tyn de som er enslig forsørgerere for tyn innvandrere for tyn marganaliserte grupper- stakkars mennesker hva vi jobber som setter oss i bås hvor mye vi tjener setter oss i bås hvor mange venner vi har…og ikke har.. Anonymous poster hash: c1e0f...859 1
Christiania_Oslo Skrevet 6. oktober 2014 #11 Skrevet 6. oktober 2014 Har dere lagt merke til hvordan det er fordommer mot det meste? hva er egentlig bra nok, at ingen skiller seg ut? kvinner snakker dritt om andre kvinnermenn snakker dritt om andre kvinner / mennde som tar i mot hjelp fra nav får tynde som er enslig forsørgerere for tyninnvandrere for tynmarganaliserte grupper- stakkars menneskerhva vi jobber som setter oss i båshvor mye vi tjener setter oss i båshvor mange venner vi har…og ikke har.. Anonymous poster hash: c1e0f...859 Ja,uansett hva man gjør så er det jo galt....spesielt hvis du er kvinne(og det er bare fakta,ikke no feministvrøvl) 1
Gjest Iben Skrevet 6. oktober 2014 #12 Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Menns kvinnehets på nett har en helt annen karakter enn det som refereres i hovedinnlegget (hvilket jeg for øvrig for en stor del er enig i). Litt mer enn kommentarer om utseende, altså.Anonymous poster hash: b58b1...300 Nå er det jo 2 forskjellige typer hets da. Kvinner skriver gjerne stygge ting om kroppen,du er feit og stygg etc. Menn skriver gjerne at kvinner fortjener voldtekt og at vi alle er kravstore bitches som ikke går etter menn i 150kgs klassen som dusjer annenhver uke. Men det er stort sett kun den siste gruppen som får oppmerksomhet i media når det snakkes om "nett-troll". Og en annen ting å bite seg merke i her, er at de mannlige nett-trollene skriver slike ting fordi de reagerer på ting som disse kvinnene mener og sier, og ikke det faktum at de er kvinner. En mann som utbasunerte de samme holdningene og meningene ville fått akkurat like mye hets. F.eks. da Sandra Borch fra SP fikk så mye hets fra menn en periode, var jo det fordi hun frontet en mening om at alle menn automatisk burde ansees som skyldige dersom de ble beskyldt for voldtekt, og at det skulle være opp til dem å bevise at de var uskyldige. Er det rart folk hisser seg opp over sånt? Det er omtrent like overraskende som at Vigrid antageligvis også får en del hets på nett. Så selv om skjellsordene har en tendens til å hagle, koker det allikevel ned til at det i disse tilfellene som oftest handler om sak, og ikke person/utseende. Dersom noen - enten det er en kvinne eller en mann - gir uttrykk for at jøder burde ansees som annenrangs borgere, kan man da forvente at all kritikk de måtte motta som en følge av det skulle være dønn saklig og blottet for indignasjon? Dette "tåler ikke at kvinner stikker seg frem" - motivet, som massemedia ofte vil pålegge diverse nett-troll, er mest relevant for kvinnelig nett-troll i forhold til andre kvinner. For menn handler det stort sett om hva disse kvinnene står for, og hvilke meninger de fronter, selv om reaksjonene så klart bikker over til å bli høyst kritikkverdige av og til. Endret 6. oktober 2014 av Iben 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #13 Skrevet 6. oktober 2014 Har dere lagt merke til hvordan det er fordommer mot det meste? Anonymous poster hash: c1e0f...859 Tema var ikke fordommer generelt, eller stereotyper generelt. At mange mennesker mottar fordommer er åpenbart. Poenget her var at kvinner ofte anklager "samfunnet" eller "menn" for en eksakt form for diskriminering de selv i stor grad bidrar til. Anonymous poster hash: 5e886...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #14 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg hevdet ikke noe sted at menns hets av kvinner ikke eksisterer. Poenget var heller at en del av stigmatiseringen kvinner klager mest over gjelder en type kritikk de selv i stor grad bidrar til. Dvs. diskusjoner rundt kropp og utseende, og hva kvinner har lov til og ikke lov til. Anonymous poster hash: 5e886...1a0 Det var ikke ditt innlegg jeg svarte på.Anonymous poster hash: b58b1...300
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #15 Skrevet 6. oktober 2014 Men det er stort sett kun den siste gruppen som får oppmerksomhet i media når det snakkes om "nett-troll". Og en annen ting å bite seg merke i her, er at de mannlige nett-trollene skriver slike ting fordi de reagerer på ting som disse kvinnene mener og sier, og ikke det faktum at de er kvinner. En mann som utbasunerte de samme holdningene og meningene ville fått akkurat like mye hets. F.eks. da Sandra Borch fra SP fikk så mye hets fra menn en periode, var jo det fordi hun frontet en mening om at alle menn automatisk burde ansees som skyldige dersom de ble beskyldt for voldtekt, og at det skulle være opp til dem å bevise at de var uskyldige. Er det rart folk hisser seg opp over sånt? Det er omtrent like overraskende som at Vigrid antageligvis også får en del hets på nett. Så selv om skjellsordene har en tendens til å hagle, koker det allikevel ned til at det i disse tilfellene som oftest handler om sak, og ikke person/utseende. Dersom noen - enten det er en kvinne eller en mann - gir uttrykk for at jøder burde ansees som annenrangs borgere, kan man da forvente at all kritikk de måtte motta som en følge av det skulle være dønn saklig og blottet for indignasjon? Dette "tåler ikke at kvinner stikker seg frem" - motivet, som massemedia ofte vil pålegge diverse nett-troll, er mest relevant for kvinnelig nett-troll i forhold til andre kvinner. For menn handler det stort sett om hva disse kvinnene står for, og hvilke meninger de fronter, selv om reaksjonene så klart bikker over til å bli høyst kritikkverdige av og til. Dette er en lang rekke påstander som du ikke har noe belegg for å fremsette (og "dette er noe alle vet", eller lignende repetitive påstander, regnes ikke som belegg). Det finnes derfor objektivt sett ingen grunn til å ta dette i betraktning i en diskusjon.Anonymous poster hash: b58b1...300 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #16 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg er faktisk enig. Jeg opplever også i dagliglivet at de fleste som kommenterer andre kvinners kropper, stiler, sminke, hår og utseende generelt, er faktisk kvinnene selv. Jeg bekymrer meg faktisk mer sjelden om hva menn måtte mene om meg, enn kvinner, for jeg er nesten garantert at noen av dem kommer til å snakke nedsettende om meg. Det er ikke sikkert det stemmer, men uansett hvem det skulle være i de ulike vennegjengene jeg henger med, er det alltid noen av dem som har noe slemt å si om andre kvinner. Også på KG. Blant mennene hører jeg også av og til noen frekke kommentarer, men de verste er som regel kvinnene selv. Det verste er når de later som de liker noen, for eksempel deres egen venninne, og blir svært ufine med en gang vedkommende forlater rommet. Anonymous poster hash: 0b7f5...c3d
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #17 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg er faktisk enig. Jeg opplever også i dagliglivet at de fleste som kommenterer andre kvinners kropper, stiler, sminke, hår og utseende generelt, er faktisk kvinnene selv. Jeg bekymrer meg faktisk mer sjelden om hva menn måtte mene om meg, enn kvinner, for jeg er nesten garantert at noen av dem kommer til å snakke nedsettende om meg. Det er ikke sikkert det stemmer, men uansett hvem det skulle være i de ulike vennegjengene jeg henger med, er det alltid noen av dem som har noe slemt å si om andre kvinner. Også på KG. Blant mennene hører jeg også av og til noen frekke kommentarer, men de verste er som regel kvinnene selv. Det verste er når de later som de liker noen, for eksempel deres egen venninne, og blir svært ufine med en gang vedkommende forlater rommet.Anonymous poster hash: 0b7f5...c3d Enig i at enkelte kvinner med dårlig selvbilde og mye bitterhet har en tendens til å snakke nedsettende om kvinner som har utseendet med seg, eller andre attributter. Det blir litt "look at that bitch eating that cracker like she owns the place". Likevel er ikke dette noen felles karakteristikk for alle kvinner, på samme måte som ikke alle menn truer kvinnelige samfunnsdebattanter på livet. Vi skal vokte oss vel for å generalisere over disse tingene. Det tjener ingen. Hva med å konkludere med at mennesker generelt kan reagere på uønskede måter når de føler seg truet på et eller annet vis, og at det er ugreit - og deres eget ansvar - uansett hvordan det kommer til uttrykk?Anonymous poster hash: b58b1...300 2
Gjest Iben Skrevet 6. oktober 2014 #18 Skrevet 6. oktober 2014 Dette er en lang rekke påstander som du ikke har noe belegg for å fremsette (og "dette er noe alle vet", eller lignende repetitive påstander, regnes ikke som belegg). Det finnes derfor objektivt sett ingen grunn til å ta dette i betraktning i en diskusjon.Anonymous poster hash: b58b1...300 Lol. Kan du da være så vennlig å henvise meg til dine egne "objektive" meninger, slik at jeg kan få lese fasiten? 2
Gjest Hummels Skrevet 6. oktober 2014 #19 Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Kvinner er skikkelig slemme med hverandre. Skjønner ikke at det går an. Kvinner som hakker ned på andre kvinner må skjerpe seg og vokse opp. Å hakke på andre gjør dem så usexy! De som hakker ned på andre høres også usikker ut på seg selv. Dårlig selvtillit. Da prøver de å gi andre kvinner dårlig selvtillit. Huff. Hvorfor kan ikke folk bare være fornøyd med hvordan de ser ut? Er ikke så vanskelig. Ingen er perfekte uansett. Så alle har ett eller annet som ikke er perfekt. Endret 6. oktober 2014 av Hummels
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #20 Skrevet 6. oktober 2014 Lol. Kan du da være så vennlig å henvise meg til dine egne "objektive" meninger, slik at jeg kan få lese fasiten? For det første har jeg ikke sagt at mine meninger er objektive. Ikke nok med at du ikke klarer en seriøs debatt; du kan ikke lese heller. For det andre: Nei. Det har neppe noen hensikt å starte en debatt med deg om hva som er andre menneskers motiver for å si eller skrive ting, eller andre perifere forhold som ingen av oss kan vite noe om. Foreslår at du heller sier noe om følgende (sakset fra et tidligere innlegg av meg her): Enig i at enkelte kvinner med dårlig selvbilde og mye bitterhet har en tendens til å snakke nedsettende om kvinner som har utseendet med seg, eller andre attributter. Det blir litt "look at that bitch eating that cracker like she owns the place". Likevel er ikke dette noen felles karakteristikk for alle kvinner, på samme måte som ikke alle menn truer kvinnelige samfunnsdebattanter på livet. Vi skal vokte oss vel for å generalisere over disse tingene. Det tjener ingen. Hva med å konkludere med at mennesker generelt kan reagere på uønskede måter når de føler seg truet på et eller annet vis, og at det er ugreit - og deres eget ansvar - uansett hvordan det kommer til uttrykk? Anonymous poster hash: b58b1...300 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå