AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #1 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg har hatt en tendens det siste året til å ha angst. Men det er såpass mildt (har vært værre før) at i hverdagen så fungerer jeg ganske greit, med unntak av noen situasjoner. Men jeg får dårlig samvittighet lett, dårlig selvtillit, studerer og får en panikkfølelse om jeg ikke får lest, føler meg misslykket osv. Også sier det liksom bang en gang i mellom. Nå har jeg de tre siste dagene, gått med et kraftig sug i magen, er redd, føler jeg ikke har kontroll på noe (selvom jeg strengt tatt har det, ikke noe problemer økonomisk, kan alltids bli en flittigere student, men er ganske flink. Uansett, så er nok disse følelsene av at jeg er i ferd med å miste kontroll over livet mitt ganske urealistiske). Har også en følelse av at alle hater meg, og at jeg bare er slem mot alle, ingen liker meg osv (dette er værst). Har ikke kommet meg opp av senga idag, må dusje, rydde, handle og lese litt, men føler meg så fæl og trist at jeg ikke får det til. Tankene mine går i en spiral nedover nå, og blir redd for at de neste dagene skal bli veldig vonde. (får slike perioder hver 3-4 mnd, som varet 1-2 uker). Vanskelig å forklare hvordan jeg har det, men har angst og føler meg deprimert hvertfal. Har bare lyst til å gråte, og føler noe helt forferdelig kommer til å skje. Noen som vet hvorfor jeg får det slik? Hva kan jeg gjøre? Tenker hovedsakelig på hva jeg kan gjøre her og nå. har vært føre var og bestilt psykolog time for noen uker siden, men den er først om noen uker. Har eksamen om ikke så lenge, og vil at denne uken skal bli produktiv, og vil ikke ha det vondt. Blir veldig glad for svar her:) Anonymous poster hash: 69278...303
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #2 Skrevet 7. oktober 2014 noen? -TS Anonymous poster hash: 69278...303
Kjerringa Skrevet 7. oktober 2014 #3 Skrevet 7. oktober 2014 Du må lære deg noen teknikker. Lære å reflektere/analysere tanker og følelser. Evt skrive dagbok, og lese tilbake og slik gjøre deg noen tanker om "årsaken" til at det kom akkurat den perioden osv. Så må du få kontroll på dem. Rasjonalisere og være realitisk. Bruk penn og papir. Noen ganger hjelper det å se det på papir, da virker plutselig tankene/følelsene overdrevet og meningsløse. Eventuelt gå jevnlig til psykolog ved siden av dette. Hjelper ikke ha en sporadisk time her og der, hvis problemene komme så "hyppig". 1-2 uker er også relativt langvarig. Ellers er det noe jeg tror mange strever med i større eller mindre grad. Så fremst man lærer kontrollere og bearbeide tanker/følelser, vil man kunne leve med det. Altså klare leve normalt selv i en slik periode. Ellers gjelder søvn. Søvn er ekstremt viktig. Nok energi. Sørg for å spise regelmessig, få i nok næringsstoffer etc. Ta ting med ro. Lage gjørelister for dagen, stryk over for hvert punkt som er ferdigjort. Prøv å gå deg noen turer eller tren på senter.
Becka Skrevet 10. oktober 2014 #4 Skrevet 10. oktober 2014 Hei, Snoket litt rundt på gamle poster her, og ville bare si deg at jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg har hatt perioder hvor jeg har kjenner på akkurat det samme. Noen perioder verre enn andre. Og akkurat nå er jeg inne i en ganske ille en, så jeg er litt frustrert selv. Ville bare si at hvis du trenger ei å lufte litt tanker med så er det bare å sende meg en PM.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå