Gå til innhold

Vondt foran på begge leggene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går ganske mye i rask gange som trening. Mener å ha gode jogge/gåsko og går delvis på asfalt og delvis på grus.

Mandag fikk jeg veldig vondt foran på begge leggene. Har fremdeles vondt når jeg går. Noen som vet hva dette er og hvordan bli kvitt det?

Krysser fingrene for at det bare er en ny form for stølhet, men det kjennes ikke slik ut. Dessuten er det vel ikke så mange muskler der foran.

Takker for alle svar.

Gjest agurk
Skrevet

Benhinnebetennelse? Kjennes det ut som det strammer?

I såfall hjelper det meg å gå i skog og mark i ulent terreng, vondt mens jeg holder på men det hjelper. Skylle vekselvis med kaldt og varmt vann. Og bruk gode sko.

Er vel det jeg kommer på i farta.

Skrevet

Det kan i hvert fall være noe som en gang der fremme kan bli en benhinnebetennelse og noe du skal ta på alvor.

Sko (og underlag) er veldig, veldig viktig. Nå er du vant til å gå og jeg regner med du har gode sko. Men kanskje de er utslitt, kanskje du skal ha en annen modell.

Det med stramming foran på skinnleggen er fx veldig vanlig når man midtvinters plutselig begynner å gå med høye og lekre sko i julebordssesongen. Eller om våren når man tar i bruk de lekre sandalene med flat og/eller hard og tynn såle... og hvem husker ikke i gamle dager, vårens første uke med tresko...

I tillegg til å være bevisst på sko og underlag, så kan det hjelpe å strekke den korte, dype leggmuskelen. Skal prøve å forklare.

Sett deg på det ene kneet med den andre foten inntil. Kneet og tærne skal være på samme linje og hælen skal godt nedi gulvet bak.

Strekk armene fremover med vekten over den foten du har i gulvet. Da presses det fremover og du skal kjenne det i leggen/området rundt akilles.

Hvis du ikke kjenner det, skyver du kneet du har i gulvet ut til siden. Det andre presser du fortsatt fremover.

Denne tøyningen går egentlig på smidighet og gjenoppretter balansen mellom foran og bak.

God bedring, min venn!

Skrevet

Au, dette høres kjent ut. Føyer meg til de svarene du har fått, men vil i tillegg si at du bør unngå asfalt så mye som overhode mulig (gå omså i grøfta eller på kanten). Tusenfryd nevner at selv om du har gode sko kan de være utslitte. Det mange ikke vet er at sko med skikkelig demping er "gått ut på dato" etter ca ett års bruk. Selv om skoene ikke ser så slitte ut kan de altså være utslitte i dempinga. Det er også viktig å ta det litt rolig, om man bare kjører på risikerer man å gjøre tilstanden akutt. Jeg plages fortsatt med en ti år gammel skade. Sier ikke at du skal la helt være å gå, men ta det roligere enn vanlig til plagene er borte.

Skrevet

Jeg blir støl et par tre ganger i året forann på leggen varer et par tre dager. Sist gang jeg fikk det var det en shopping tur i London som gjorde at jeg ble støl....

Det er fryktlig vont for meg ihvertfall klarer nesten ikke å gå. Når jeg er støl sitter nederst forann midt på skinn leggen. Beinhinne betennelse er vel litt mer på siden av leggen?

Gjest Ethereal
Skrevet

Beinhinnebetennelse er FORAN på leggen, som de andre her sier. Selv har jeg fått det av masse aerobic på hardt underlag. Liknende smerter kan jeg også kjenne hvis jeg har gått masse i veldig myk sand eller snø.

Skrevet

Regn med at det du bare er støl og at det går over innen en liten uke. Høres helt normalt ut.

Dersom det "aldri" forsvinner, så kan det hende det er beinhinnebetennelse. Dette var jeg plaget med da jeg spilte fotball. Da hadde jeg vondt på innsiden av leggene.

Hilsen Ella

Skrevet

Tusen, tusen takk for tilbakemeldinger alle sammen!

Nå har jeg trillet rundt på gulvet her i forsøk på å strekke ut etter Tusenfrydmetoden.

Har også gransket skoene mine (har flere par) og husket plutselig at det nyeste paret er fra desember! :o

Gamle sko med andre ord!

Har bestemt meg for å stikke til en spesialbutikk her i nærheten som er veldig flinke til å finne ut hvilke sko man bør kjøpe.

Nok en gang: takk folkens!

:blomst_opp:

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg fikk oxo beinhinnebetennelse for en stund siden. Jeg gikk til en ortoped og fikk laget en såle som var formet etter min fot. Med den sålen, nye sko og noen ukers hvile ble jeg bedre :)

Gjest Virvar
Skrevet

Jeg får vondt forran på leggene når jeg begynner å gå en del etter å ikke ha gått noe særlig en periode.

Og hvs jeg har gått lenge i sko med høye hæler.

Jeg hadde for en del år siden senebetennelse samme sted, og måtte til strømbehandling for å ta knekken på det.

Aner ikke hva man kan gjøre for å ungå det, men jeg pleier å strekke ut så godt jeg kan hvis jeg tror at jeg har gjort mer enn jeg pleier og kommer til å få vondt dagen etterpå.

Sko fra desember gamle??? :o Mine joggesko er tre år gamle de og henger nesten ikke sammen :oops: , men det er jo rådyrt å kjøpe sko, og jeg må ha sko med såler som er myke og masse oppbygde på innsiden. Og det er ikke lett å finne, og da blir de også ennå dyrere. Så derfor slites de så lenge jeg kan.

Skrevet

Sko fra desember gamle???

Neida! :ler:

Ordla meg kanskje litt galt, men ettersom det nyeste paret er fra desember så er nok de andre ihvertfall ett år gamle. Og ettersom jeg trener nesten daglig og i tillegg er litt tung, så blir nok dempingen utslitt selv om skoene ser fine ut.

Uansett så har jeg fått meg en unnskyldning for å kjøpe nye sko og slike anledninger lar jeg ikke gå fra meg!

:sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...