Gå til innhold

Klesstr

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lest på noen blogger, hvor de som skriver sier hvilken klesstrl de bruker. Og de er jo tynne med fine kropper. Det jeg ikke forstår er at jeg bruker samme str som de, enda jeg er høyere og feit!?

Anonymous poster hash: a79eb...71b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må virkelig ikke ta dette her på feil måte, for jeg ser det enkelt kan komme ut slik.

Mange klemmer seg inn i mindre størrelser enn de egentlig burde bruke fordi "det går" og de tror de er den størrelsen. Ting som skal være litt romslige blir ofte kjøpt mindre slik at de passer akkuratt og litt større personer får bedre selvtillit pga størrelsen.

Mener ikke at du gjør dette, bare så det er sagt. I come in peace! :fred:

Endret av PrinsesseNila
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er tynn og har en BMI på 19 men bruker ofte størrelse M fordi jeg liker at genserne har lange nok armer og ikke er for korte.
XS hadde blitt for liten i skuldrene.

På kjoler uten skuldre, og singleter, bruker jeg XS.

Nå har jeg forøvrig nettopp kjøpt en baggy genser i L, den kan brukes med tights fordi den henger nedover rumpa i L.

Endret av Noope
Skrevet

Nei, jeg gjør jo ikke det. En gang prøvde jeg en bukse sammen med søstra mi, og hun sa jeg burde ta den minste str. Og hvis for eks kjøper klær i str 36 ( bruker 34), så er de jo alt for store.

Gjest Blubberella
Skrevet

Du må virkelig ikke ta dette her på feil måte, for jeg ser det enkelt kan komme ut slik.

Mange klemmer seg inn i mindre størrelser enn de egentlig burde bruke fordi "det går" og de tror de er den størrelsen. Ting som skal være litt romslige blir ofte kjøpt mindre slik at de passer akkuratt og litt større personer får bedre selvtillit pga størrelsen.

Mener ikke at du gjør dette, bare så det er sagt. I come in peace! :fred:

Og noen går rundt og innbiller seg at de er feite uten at de er i nærheten av å være ett gram overvektig. Bruker man str S er man ikke feit. Ferdig snakka.

Skrevet

Ja, du er nok ikke så feit som du tror, trådstarter. Du skriver du bruker 34 og det er jo XS.

• Liker 1
Skrevet

beklager ts, men du er virkelig ikke feit når du bruker 34..

Anonymous poster hash: a6298...bec
Skrevet

Jo, jeg vet at jeg er feit. Sier ikke at jeg er overvektig, men er normalfeit.. Og vet at jeg ikke er tynn, så får det ikke til å stemme:)

Skrevet (endret)

Vel, eg er heilt normal slank, men høg. Eg har også C/D-cup, og bruker som regel 36, 38 eller M for at det skal passe over brystet, over skuldrene og vere langt nok på armane. Eg nekter å tru at du er tjukk viss du kan bruke 34. Du skal nok vere rundt ein meter høg (lav) før du ser tjukk ut som ein str 34 :P

Edit: Nei, eg trekker det tilbake.. Eg trur ikkje det går an å sjå tjukk ut som størrelse 34. Ikkje om du er ein halv meter høg eingang!

Endret av Vill
Skrevet (endret)

Ts det kan være mange grunner til at du enten har en annen str enn disse bloggeren du nevner eller at du TROR du har det.

Først og fremst så lander jeg på den siste forklarings modellen: at du tror du er langt større enn du faktisk er. At det du ser i speilet og det du ser på Internett krasjer fordi du har et dårlig syn på deg selv og fordi mange bloggere retusjere bildene sine som de selv føler passer seg. Det er ikke rart at det da oppstår feile inntrykk.

Str 34 er ikke og har aldri vært str stor!

Men her i landet og ellers i verden så har ikke kles merker noen felles kode på hvor stor eller liten en str faktisk er. Str 34 kan variere med 24 tommer i en bukser f.eks. fra en butikk til den andre fra et merke til det neste så str sier faktisk ikke en skitten om kroppen til mennesker, bortsett fra at når du bruker str 34 så bruker du ikke str stor eller feit.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Gjest The damned
Skrevet (endret)

Nå varierer størrelser veldig da, men det er ikke noe automatikk i at man må bruke samme størrelse som noen bare fordi man er like høy og veier det samme.

Så i et dameblad for noen år siden at de viste hvor ulike folk var selv om de alle brukte str 40.

Det som betyr noe er hva man ser i speilet og ikke størrelsen på klærne. Ikke for de fleste i hvert fall.

Endret av The damned
Skrevet

du er sikkert normal/slank, mens bloggerne du tenker på er litt for tynne? du synes de er pene og har fine kropper og tenker at du er litt feit fordi du ikke er like tynn som dem? eller noe i den duren... det skal sies at folk kan bruke samme klesstørrelse selv om de har helt forskjellige kropper

Skrevet

Tror Skreppamedleppa har rett, du tror du er større en du er. (En annen ting er at du sammenligner deg med bloggere, og du vet du skal ikke tro alt du leser på nettet).

Du sier du er feit, men ikke overvektig. Det synes jeg er litt rart. Min skala går noe a la dette:

Sykelig undervekt (mager) - undervekt (tynn) - normalvekt (slank) - lubben (øvre normalvekt/lett overvekt) - overvekt - tykk - feit (fedme)

Neida, jeg har ikke fasiten, men i følge min logikk er det umulig å være feit om du ikke engang er overvektig!

Du sier du ikke er tynn, men bruker ministørrelser. Kanskje du ikke er tynn, men du er nok ikke feit. Slank med helt vanlig former kanskje? Synd om du ser det som å være feit - men igjen - du bruker tydeligvis blogger som eneste referanse, og jeg tipper ditt kroppssyn har blitt ganske forurensa av det.

Jeg bruker ganske små størrelser, på kjoler/gensere synes jeg ofte størrelsene ikke er små nok (men det kan jo og være som PrinsesseNila sier, men i og med at kjæresten min har kommentert at jeg ikke bruker så mye tettsittende klær men heller litt løse så tror jeg ikke det). Er helt normalvektig, ikke særlig tynn, men ganske lav. Det er 10 kg siden jeg var på grensa til lett overvekt, så ikke søren om jeg vil kalle meg feit! Så om vi bruker samme størrelser, men du er høy i tillegg...så må det enten se ut som du har stjålet din nieses dukkeklær, eller så er du rett og slett ikke feit. End of story.

Du skal ikke fokusere på klesstr din, men selvtilliten din, tror jeg. En annen mulighet er at du har et "problemområde" som du ser deg blind på. Feks har jeg så tynne håndledd at folk nesten grøsser, men ser meg som litt lubben i og med at hormonsykdom gjør at det forbanna fettet legger seg rundt mage og hofter, akkurat der jeg ikke vil ha det. I bukser/shorts/truser bruker jeg ofte 40, mens jeg som sagt bruker XS eller kanskje mindre i overdeler og kjoler. å høres det ut som jeg ser kjemperar og uproporsjonert ut, men jeg gjør ikke det. Størrelser sier ikke så mye. Størrelse varierer etter merke, og de er heller ikke skreddersydd etter hver enkelt kropp.

Vil bare nevne en liten detalj til som alltid har irritert meg når folk snakker om størrelser og slanking: Jeg har sånn der thigh gap som visstnok er så i vinden nå om dagen. Det har ingenting med fettprosent og tynnhet å gjøre. Det har derimot alt med benstilling og kroppsbygning å gjøre. Folk har det med å bruke helt syke mål på hva som er tynt nok, pent og in. Det er nok ikke selve thigh gapet jenter vil ha, men når de ser bilder av det, så er det typisk superveldreide og stramme, solbrune jenter med langt, tykt surfehår med fint fall i, skikkelig sprettrumpe, kanskje kjøpt i Brasil, en snasen bikini fra La Redoute/Victorias secret/fancy butikk på en kritthvit strand med grønt hav og en rosa flamingo ved palmen til høyre i bildet. Da er det sikkert lett å tenke "uuh, om jeg bare får thigh gap så vil jeg nok se slik ut. Området rundt Sognsvann vil også forandre seg som ved et trylleslag".

Anonymous poster hash: f3a55...0d7
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...