Gå til innhold

Jeg tar alt som kritikk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror at mye av det som blir sagt til meg er kritikk. Det er veldig slitsomt, og det bryter meg ned. Hva skal jeg gjøre? Går i behandling, og har nevnt dette. Jeg trenger noen råd til å takle dette i hverdagen.

Anonymous poster hash: 45fed...964

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter med det samme, og det kommer ned til at jeg har dårlig selvfølelse, selvtillit og sliter med at jeg føler meg mindreverdig. Det kan også være grunnen til at du har det slik. Verdt å tenke over :hug:

Grunnen til at jeg føler meg mindreverdig er sammensatt, men det går hovedsaklig i det at jeg pga langvarig kronisk sykdom ikke har blitt ferdig med VG3, ikke kan jobbe, og heller ikke studerer. Føler da at jeg ikke er verdt like mye som andre som faktisk får utrettet noe i livet. Da er det ganske hardt å høre kommentarer som at enkelte tror jeg ikke er syk, at jeg ser så frisk ut og at jeg bare må prøve hardere.

Lykke til <3

Skrevet

Deler samme problem. Sliter med veldig lav selvfølelse. Det går gradvis litt bedre uten at jeg kan peke ut nøyaktig hva som fungerer for meg. Jeg prøver vel å se ting i større perspektiv, og tenke at ingen egentlig bryr seg så mye om meg at de hele tiden fokuserer på hva jeg sier og gjør, og om de hadde gjort det så har de ingen grunn til å kritisere meg. Jeg går ihvertfall aldri rundt og tenker masse stygge og nedverdigende tanker om andre vanlige folk. Så hvorfor skulle de? De fleste har nok med å tenke på seg selv, og normale mennesker prøver vanligvis å være aksepterende ovenfor medmennesker.

Jeg har også blitt overrasket over hvor godt folk kan ta det om man åpner seg litt og forteller om at man sliter litt med selvfølelse og slikt. Alle jeg har åpnet meg for har vært veldig forståelsesfulle og aksepterende. Mange kjenner seg også igjen og er støttende. Man blir stadig overrasket over hvor feil de negative tankene man har om seg selv ofte er.

Det er aldri riktig at alle andre ser på deg som mindreverdig. Det er i så fall mennesker som selv har noen form for komplekser eller problemer. For hvis man har et godt selvbilde, så er man aksepterende og grei mot folk rundt seg.

Anonymous poster hash: 0d2f6...b6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...