AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #1 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg har ingen vekt i huset, men føler selv at jeg har lagt på meg, at klærne strammer mer og at ikke alt er helt på stell. Og dette er halvannen uke etter kostomlegging til lavkarbo!! Frokost: gresk/tyrkisk yoghurt med ca halvannen spiseskje friske bringebær. Lunsj: middagsrester, evt omelett med skinke, ost osv. Middag: blomkålpure og div kjøtt- og fiskeretter. Kvelds: av og til en sjokoladebit (70%). Noen glass rødvin i løpet av uka. Trener 3-4 ggr per uke (stort sett kondisjon). Jeg har ikke rørt mel- eller kornprodukter, lette meieriprodukter, frukt eller sukker i det hele tatt! Min synd er vel vin.. og tacokrydderet i kjøttdeigen på fredager. Men jeg har kuttet ut skjell og kjøpe-salsa. Forklar meg dette folkens! Hvorfor, og er det mulig at jeg legger på meg? Er 177 cm høy og veier vel rundt 65-67 kg. Jeg begynner seriøst å grine av det her!Anonymous poster hash: 95976...42d
Ruslebiff Skrevet 5. oktober 2014 #2 Skrevet 5. oktober 2014 Lavkarbo er på en måte djevelens verk. Forlokkende ideologi, hvor man utrolig nok går ned i vekt av å kunne leve på mye god, fet mat. Haken ved dette er at man ikke kan fucke opp på lik linje med en lav-kalori-diett. Tar man seg litt godis på lørdagskvelden ved en "vanlig" diett, etterlater det kun et hakk i plata. Gjør man dette med lavkarbo, er det som å knuse plata i 100 biter, noe som vil ta en evighet å sette sammen igjen. Dette gjør lavkarbo til en nærmest umulig greie å trappe ned, når man senere skal tilbake til "det vanlig liv". Selv for de med selvkontroll av stål. Omtrent alle jeg kjenner som har prøvd lavkarbo har gått ned i bøtter og spann, men endt opp med å legge på seg det dobbelte av det de gikk ned. Undertegnede også. Det kan nærmest gjøre en suicidal. Summa summarum: Ikke stol på lavkarbo.
sullå Skrevet 5. oktober 2014 #3 Skrevet 5. oktober 2014 Hvorfor spiser du lavkarbo? Du er normalvektig, så et lavkarbokosthold vil kun hjelpe deg med å holde kroppens trivselsvekt. Hvis du spiser det fordi det er bra for kroppen, og vil ha det som livsstil, må du nok finne deg i en omstillingsperiode. Kroppen går fra å bruke karbohydrater som energikilde, til å forbrenne fett. Litt tacokrydder bør ikke bety så mye, men du kan gjerne lage eget. Hvor mye sukker er det i rødvinen? Tørr rødvin er heller ingen problem på lavkarbo, så lenge det ikke blir for mange glass i uken. For eksempel ett glass hver dag, bør gå greit. 1
Supraspinatus Skrevet 5. oktober 2014 #4 Skrevet 5. oktober 2014 Hvis det du oppgir er riktig så er det et mengdeproblem. Lavkarbo virker apetittdempende for mange fordi det øker mengden protein i kostholdet. Men selv om det normalt sett er det, så kan man ikke spise ubegrenset nødvendigvis. Selv om mange studier viser vektnedgang selv når deltagerne spiser "ad libitum", så mye man ønsker. Du kan selvfølgelig være en statistisk uteligger, eller kanskje du bare spiser for mye. Stress påvirker også om du legger på deg eller går ned. Uavhengig av kosthold. Men nå er jo det ikke etablert at du faktisk har gått opp i vekt da. Du kan jo kjøpe deg en vekt slik at du kan følge med, eller bruke målebånd. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #5 Skrevet 5. oktober 2014 TS her. Omlegging fordi jeg føler meg bedre i hele kroppen rett og slett, ikke som en diett. Men jeg vil jo ikke legge på meg.. Rødvinen vet jeg faktisk ikke hvordan ligger an i forhold til karbo, men har skaffet meg en liste over "lovlige" viner som jeg skal bytte over til når denne er tom. Mengde.. Jeg tror kanskje jeg spiser litt mye? Men ikke til jeg blir for mett. Jeg blir godmett, men det kan vel hende at det er for mye likevel? Alt av meieriprodukter er nå ekte vare og jeg holder meg til matvarer med mindre enn 5gr karbo pr 100 gr. Drikker minst 2 liter vann hver dag, cola zero kun et par glass i uken. Jeg vil så gjerne at dette skal funke uten vektoppgang fordi jeg føler meg veldig komfortabel med denne type mat.Anonymous poster hash: 95976...42d
Gjest Runforit Skrevet 5. oktober 2014 #6 Skrevet 5. oktober 2014 Man legger på seg så lenge man er i overskudd. Lavkarbo er ikke noe magisk når det det kommer til det. Men spiser man lavkarbo "rett" så skal man ikke trenge mer enn 3 måltider(og kanskje 1-2 små måltider som litt nøtter og en liten omelett eller noe) som er såpass fullspekket med protein og fett at man ikke er sulten mellom måltider og får et stabilt blodsukker så man ikke føler for å spise mellom måltidene. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #7 Skrevet 5. oktober 2014 Hvis det du oppgir er riktig så er det et mengdeproblem. Lavkarbo virker apetittdempende for mange fordi det øker mengden protein i kostholdet. Men selv om det normalt sett er det, så kan man ikke spise ubegrenset nødvendigvis. Selv om mange studier viser vektnedgang selv når deltagerne spiser "ad libitum", så mye man ønsker. Du kan selvfølgelig være en statistisk uteligger, eller kanskje du bare spiser for mye. Stress påvirker også om du legger på deg eller går ned. Uavhengig av kosthold. Men nå er jo det ikke etablert at du faktisk har gått opp i vekt da. Du kan jo kjøpe deg en vekt slik at du kan følge med, eller bruke målebånd. Hvorfor mener du at mengden protein øker? Jeg var av den oppfatning at poenget med et lavkarbo-kosthold (i hvertfall LCHF) var å redusere karbohydrater og erstatte dem med fett, ikke protein? Vil ikke for mye proteiner omdannes til glukose og lagres som fett? Håper noen kan svare meg, mulig jeg har misforstått! Anonymous poster hash: 7ecee...468
Gjest Runforit Skrevet 5. oktober 2014 #8 Skrevet 5. oktober 2014 Hvorfor mener du at mengden protein øker? Jeg var av den oppfatning at poenget med et lavkarbo-kosthold (i hvertfall LCHF) var å redusere karbohydrater og erstatte dem med fett, ikke protein? Vil ikke for mye proteiner omdannes til glukose og lagres som fett? Håper noen kan svare meg, mulig jeg har misforstått! Anonymous poster hash: 7ecee...468 Alt overskudd, proteiner som fett, vil legge seg som fett så lenge en inntar med kcal enn en forbrenner.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #9 Skrevet 5. oktober 2014 Alt overskudd, proteiner som fett, vil legge seg som fett så lenge en inntar med kcal enn en forbrenner. Takk! Anonymous poster hash: 7ecee...468
Supraspinatus Skrevet 5. oktober 2014 #10 Skrevet 5. oktober 2014 Hvorfor mener du at mengden protein øker? Jeg var av den oppfatning at poenget med et lavkarbo-kosthold (i hvertfall LCHF) var å redusere karbohydrater og erstatte dem med fett, ikke protein? Vil ikke for mye proteiner omdannes til glukose og lagres som fett? Håper noen kan svare meg, mulig jeg har misforstått! Anonymous poster hash: 7ecee...468 Protein kan dannes til glukose, men raten det skjer med er veldig lav. Samme er glukose/karbohydrater. Det er ikke veldig mye som blir omdannet til fett. Lagring av overflødig energi skjer av primært fett. Men det spiller ikke så stor rolle når forbruket overgår tilført energi. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #11 Skrevet 5. oktober 2014 TS her. Ok, men kan det hende jeg spiser for mye proteiner? Det blir jo ofte samme type mat til lunsj og middag ettersom jeg tar med rester. Bruker jeg for mye smør å steke i? Jeg forstår ikke dette helt.. I dag har jeg hatt en dårlig matdag fordi jeg har vært på farten, og ser slik ut: Frokost: ett kokt egg, en avocado, en spiseskje oppskjært skinke, et par skiver brie. Kaffe. Mellom: en håndfull paranøtter. Sen middag: omelett av tre egg, litt fløte, pølsebiter (0 karbo), litt purre, ost og paprika. Ellers er lunsjmengde slik: Omelett av tre egg med div skinke, pølse osv sammen med litt salat og gjerne hjemmelaget rømmedressing. Evt blomkålpure med et par hjemmelagde karbonader og salat eller avocado. Middager likeså..Anonymous poster hash: 95976...42d
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #12 Skrevet 5. oktober 2014 Det nytter ikke å skrive hva du spiser uten å nevne mengde i gram og regne ut kalorier. Dersom du spiser for mange kalorier i forhold til hva du forbrenner, går du opp i vekt.Anonymous poster hash: 5fc08...b04
Klar*a Skrevet 5. oktober 2014 #13 Skrevet 5. oktober 2014 Et velmenende råd: Les deg litt mer opp på lavkarbo, spesielt mengden karbo totalt pr dag og fordelingen mellom protein, fett og karbo i det daglige kostholdet. Lavkarbo-forumet kan være god hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #14 Skrevet 5. oktober 2014 TS her. Ok, men kan det hende jeg spiser for mye proteiner? Det blir jo ofte samme type mat til lunsj og middag ettersom jeg tar med rester. Bruker jeg for mye smør å steke i? Jeg forstår ikke dette helt.. I dag har jeg hatt en dårlig matdag fordi jeg har vært på farten, og ser slik ut: Frokost: ett kokt egg, en avocado, en spiseskje oppskjært skinke, et par skiver brie. Kaffe. Mellom: en håndfull paranøtter. Sen middag: omelett av tre egg, litt fløte, pølsebiter (0 karbo), litt purre, ost og paprika. Ellers er lunsjmengde slik: Omelett av tre egg med div skinke, pølse osv sammen med litt salat og gjerne hjemmelaget rømmedressing. Evt blomkålpure med et par hjemmelagde karbonader og salat eller avocado. Middager likeså..Anonymous poster hash: 95976...42d Bare ren nyskjerrighet, hvilke pølser spiser du? Jeg la nylig om selv, og pølser uten karbo hørest fint ut i en travel hverdag😉Anonymous poster hash: 9661b...ed6
Popc0rn Skrevet 6. oktober 2014 #15 Skrevet 6. oktober 2014 Bare ren nyskjerrighet, hvilke pølser spiser du? Jeg la nylig om selv, og pølser uten karbo hørest fint ut i en travel hverdagAnonymous poster hash: 9661b...ed6 Se etter pølser med høyt kjøttinhold, helst over 90%. Hvis du får tak i pølser fra Idsøe (som jeg gjør siden jeg bor i Rogaland), så har mange av dem over 90% kjøtt og tilnærmet 0g karbohydrater. Jacobs vet jeg også har pølser med over 90% kjøtt. Finnes nok flere også. Eventuelt kan du også høre med en slakter om de kan lage spesialpølser til deg. 2
Supraspinatus Skrevet 6. oktober 2014 #16 Skrevet 6. oktober 2014 TS her. Ok, men kan det hende jeg spiser for mye proteiner? Det blir jo ofte samme type mat til lunsj og middag ettersom jeg tar med rester. Bruker jeg for mye smør å steke i? Jeg forstår ikke dette helt.. I dag har jeg hatt en dårlig matdag fordi jeg har vært på farten, og ser slik ut: Frokost: ett kokt egg, en avocado, en spiseskje oppskjært skinke, et par skiver brie. Kaffe. Mellom: en håndfull paranøtter. Sen middag: omelett av tre egg, litt fløte, pølsebiter (0 karbo), litt purre, ost og paprika. Ellers er lunsjmengde slik: Omelett av tre egg med div skinke, pølse osv sammen med litt salat og gjerne hjemmelaget rømmedressing. Evt blomkålpure med et par hjemmelagde karbonader og salat eller avocado. Middager likeså..Anonymous poster hash: 95976...42d Hvor mye proteiner trenger du? 1,5 x kroppsvekt i kg = mengde protein i gram. 65x1,5 = 97,5g ~100g Hvor mye er 100g protein? ca 450g magert kjøtt (biff, kyllingbryst, karbonadedeig, skinke, svinekjøtt, etc) Er det krise å få i seg for lite? Nei. Er det krise å få i seg for mye? Nei. Er det normalt at dette svinger? Ja. Og så til kronspørsmålet. Har du faktisk gått opp i vekt, eller bare tror du? 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #17 Skrevet 6. oktober 2014 Et velmenende råd: Les deg litt mer opp på lavkarbo, spesielt mengden karbo totalt pr dag og fordelingen mellom protein, fett og karbo i det daglige kostholdet. Lavkarbo-forumet kan være god hjelp. TS her. Takk, jeg skal gjøre det. Har du tips til hvor man skal begynne? Hvilke bøker om feks LCHF er å anbefale? Og om lavkarbo generelt..Anonymous poster hash: 95976...42d
*Emma* Skrevet 6. oktober 2014 #18 Skrevet 6. oktober 2014 Det nytter ikke å skrive hva du spiser uten å nevne mengde i gram og regne ut kalorier. Dersom du spiser for mange kalorier i forhold til hva du forbrenner, går du opp i vekt.Anonymous poster hash: 5fc08...b04 Du er i feil tråd. Man teller IKKE kcal når man går på lavkarbo. Man teller eventuelt antall gram karbohydrater 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #19 Skrevet 6. oktober 2014 Du er i feil tråd. Man teller IKKE kcal når man går på lavkarbo. Man teller eventuelt antall gram karbohydrater Nei, men når TS ikke oppnår ønskelig vektnedgang kan det være nødvendig å ta en ekstra kikk på mengden/kaloriene for å se hvor mye hun faktisk spiser. Anonymous poster hash: ac368...5b9
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #20 Skrevet 6. oktober 2014 Nei, men når TS ikke oppnår ønskelig vektnedgang kan det være nødvendig å ta en ekstra kikk på mengden/kaloriene for å se hvor mye hun faktisk spiser. Anonymous poster hash: ac368...5b9 TS her. Jeg har ikke telt kalorier og jeg har veid lite av maten jeg har inntatt pga en fortid med spiseforstyrrelser. Er litt engstelig for å bli helt opphengt i dette, men hvis jeg går opp på lavkarbo er det jo noe jeg gjør feil. Jeg vil tro det kan være mengderelatert, og dette skal jeg være ekstra oppmerksom på de neste dagene. Nettopp pga fortid med spiseproblemer er det også en utfordring å vite hva som er "nok" og "normalt" da dette for meg tidligere har vært et par knekkebrød om dagen osv. (Dette er riktignok noen år siden nå, men det er rart hva hjernen fortsatt husker av rare regler man lager seg).Anonymous poster hash: 95976...42d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå