Gå til innhold

Norske Bastian kriger for IS

Fremhevede innlegg

Skrevet

Morgenbladet har laget en artikkel som tar for seg en norsk gutt fra han gikk på ungdomsskolen i Skien, til han konverterte til Islam og så endte som IS-kriger. (Originalartikkeladresse er dette, men det er betal-tilgang, så jeg linket til en copy/paste addresse jeg fant ute på et forum)

Min konklusjon er at den belyser hvor vanskelig det er for mennesket som flokkdyr å bestemme hvem som skal være en del av flokken, og hvem som skal være utenfor flokken.

Artikkelen vektlegger det å være utenfor, det å føle seg forulempet og så å sette dette i sammenheng med manglende innflytelse av Islam i samfunnet. Spesielt vanskelig virker det for meg å være at sterk intoleranse mot islam forsterker følelsen av å være utenfor samfunnet, samtidig som Islam har en enestående bærer-funksjon for hat mot det vestlige samfunnet. Skal du gi fingeren til samfunnet i dag, så er det mer effektivt å konvertere til Islam enn det er å bli satanist.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Thai clinch
Skrevet

Mener

Morgenbladet har laget en artikkel som tar for seg en norsk gutt fra han gikk på ungdomsskolen i Skien, til han konverterte til Islam og så endte som IS-kriger. (Originalartikkeladresse er dette, men det er betal-tilgang, så jeg linket til en copy/paste addresse jeg fant ute på et forum)

Min konklusjon er at den belyser hvor vanskelig det er for mennesket som flokkdyr å bestemme hvem som skal være en del av flokken, og hvem som skal være utenfor flokken.

Artikkelen vektlegger det å være utenfor, det å føle seg forulempet og så å sette dette i sammenheng med manglende innflytelse av Islam i samfunnet. Spesielt vanskelig virker det for meg å være at sterk intoleranse mot islam forsterker følelsen av å være utenfor samfunnet, samtidig som Islam har en enestående bærer-funksjon for hat mot det vestlige samfunnet. Skal du gi fingeren til samfunnet i dag, så er det mer effektivt å konvertere til Islam enn det er å bli satanist.

Interessant vinktling. Men seriøst, skal vi tolke det som om det er den "strenge og fundamentalistiske Islam som ikke får nok innflytelse på samfunnet eller er det islam generellt. Jeg synes nok mainstream, om jeg kan kalle det det, Islam får nok gjennomslag i det norske samfunn i dag. Men antagelig krever nok disse ekstremistene at det skal være en streng shariatolkning som skal gjennomsyre det norske samfunn i dag.

En annen ting jeg lurer på er om hvorfor det ikke er straffbart å kjempe for IS? Er ikke IS en terroristorganisasjon, og norske lover må da gjelde i utlandet også, eller? Det er jo faktisk straffbart å kjøpe sex i utlandet, noe herr Hoksrud måtte svi på pungen for. Kanskje Morgenbladet skulle reise med kamerateam til Syria eller Irak for å dokumentere denne uloveligheten :fnise:

• Liker 1
Skrevet

IS er jo på alle måter den nye "gjengen". De som tidligere gikk i Buffalo-sko og gullkjeder mens de ranet barn og knivstakk tilfeldige stakkarer på byen, er idag fundamentalister i IS. Samme mennesketypen, samme aldersgruppen, nøyaktig de samme innvandrerne. Forskjellen er at dette er en global bevegelse fremfor en lokal kultur. Globale fundamentalistiske islam-fascister med makt som målsetning og terror som virkemiddel.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Mener

Interessant vinktling. Men seriøst, skal vi tolke det som om det er den "strenge og fundamentalistiske Islam som ikke får nok innflytelse på samfunnet eller er det islam generellt. Jeg synes nok mainstream, om jeg kan kalle det det, Islam får nok gjennomslag i det norske samfunn i dag. Men antagelig krever nok disse ekstremistene at det skal være en streng shariatolkning som skal gjennomsyre det norske samfunn i dag.

En annen ting jeg lurer på er om hvorfor det ikke er straffbart å kjempe for IS? Er ikke IS en terroristorganisasjon, og norske lover må da gjelde i utlandet også, eller? Det er jo faktisk straffbart å kjøpe sex i utlandet, noe herr Hoksrud måtte svi på pungen for. Kanskje Morgenbladet skulle reise med kamerateam til Syria eller Irak for å dokumentere denne uloveligheten :fnise:

Nordmenn reiser jo til israel og kjemper for israels side. Hvorfor er det noe mer lov? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoesten/nordmenn-som-frivillige-i-israels-forsvar/a/23253704/

Endret av pinar
Gjest Thai clinch
Skrevet (endret)

Nordmenn reiser jo til israel og kjemper for israels side. Hvorfor er det noe mer lov? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoesten/nordmenn-som-frivillige-i-israels-forsvar/a/23253704/

Jeg stiller jo faktisk spørsmål om det er ulovlig eller ikke. Men Israel er vel ikke en offisiell terroristorganisasjon selv om mange SV-velgere liker å kalle dem det. IS er vel på en "terroristorganisasjonliste"?

Endret av pinar
  • Liker 4
Skrevet

Jeg stiller jo faktisk spørsmål om det er ulovlig eller ikke. Men Israel er vel ikke en offisiell terroristorganisasjon selv om mange SV-velgere liker å kalle dem det. IS er vel på en "terroristorganisasjonliste"?

Jojo, men er ikke IS bare en konsekvens av at Irak, libya og syria er destabiliserte stater? Vi skulle beholdt saddam og gadaffi tydeligvis hvis det var krig vi var mest redde for.

Skrevet (endret)

Det er helt klart at utenforskap er den raskeste vei til å føle savnet etter en tilhørlighet. Ja hva kan vi gjøre? Vel ingen gidder vel ta side med mobbeofferen i hverdagslivet og at de utstøtte søker sammen er en naturlig konsekvens av hvordan mennesker er og hva slags atferd mennesker har.

Finnes det noen som tviler på at det er vestens bombinger av islamske-opponent stater på 2000-tallet som også er årsaken til mange muslimers ivrighet til å kjempe for islam?

-Innlegg ryddet for spekulasjoner-

- Magnifique, mod.

Endret av Magnifique
Skrevet

Mener

Meg bekjent har mainstream Islam veldig liten aksept eller forståelse i samfunnet. Islam har stort sett mått gjøre større religiøse "offer" enn noen av de andre religionene. På den annen side, vi er ett sekulert samfunn, og religion i sin helhet har liten aksept generelt. Men stort sett enhver sekulær bestemmelse som er tatt de siste 10 årene har endt opp med at folk klager på Islam.

Det nærmeste man kan komme til aksept av religion, er en gryende "tradisjonalisme" ; en hegning rundt kristne symboler for å ta vare på "kultur". Men siden folk ikke forholder seg til helheten, er det stort sett irrelevant religiøst.

Det stemmer at det finnes lovparagrafer man kan ta IS-krigerene på. Det er endel problemer knyttet til dem, dog, og norsk etterretning har tydeligvis funnet at de vil være mer varsom i behandling av situasjonen. Man ønsker ikke å skape motsatt effekt av det man ønsker, og en rettsforfølgelse er ikke nødvendigvis nyttig.

Jojo, men er ikke IS bare en konsekvens av at Irak, libya og syria er destabiliserte stater? Vi skulle beholdt saddam og gadaffi tydeligvis hvis det var krig vi var mest redde for.

Det er ikke kødd en gang :-) det er det værste av alt.

Skrevet

IS er jo på alle måter den nye "gjengen". De som tidligere gikk i Buffalo-sko og gullkjeder mens de ranet barn og knivstakk tilfeldige stakkarer på byen, er idag fundamentalister i IS. Samme mennesketypen, samme aldersgruppen, nøyaktig de samme innvandrerne. Forskjellen er at dette er en global bevegelse fremfor en lokal kultur. Globale fundamentalistiske islam-fascister med makt som målsetning og terror som virkemiddel.

Jeg synes faktisk det er ganske så positivt disse utskuddene drar til Syria/Irak. Myndighetene burde ikke prøve å hindre dem å dra dit. Hittill er det ca 10 stk som er blitt drept der borte. Og forhåpentligvis blir det flere, så er vi kvitt disse taperne for alltid.

Anonymous poster hash: 32191...a22

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette.

- Magnifique, mod.

Skrevet

Jeg synes faktisk det er ganske så positivt disse utskuddene drar til Syria/Irak. Myndighetene burde ikke prøve å hindre dem å dra dit. Hittill er det ca 10 stk som er blitt drept der borte. Og forhåpentligvis blir det flere, så er vi kvitt disse taperne for alltid. Anonymous poster hash: 32191...a22

Konspirasjonsteorier ute å går her. Man starter en konflikt som involvere sunni vs shia i et ørkenområde. Selger dem våpen og lar dem "ta ut" hverandre i et langsomt tempo med konvensjonelle våpen uten særlig rekkevidde. Når den ene parten blir for dominerende bomber vi dem slik at de blir mer jevnbyrdige. En slik lavintensitetskonflikt kan med tid å stunder tømme europa for jihadister??

Vel. Det finner vi ut om 50 år når CIA dokumentene blir offentliggjort??

Anonymous poster hash: 88cac...d3b

Skrevet

IS er jo på alle måter den nye "gjengen". De som tidligere gikk i Buffalo-sko og gullkjeder mens de ranet barn og knivstakk tilfeldige stakkarer på byen, er idag fundamentalister i IS. Samme mennesketypen, samme aldersgruppen, nøyaktig de samme innvandrerne.

Litt usikker.

Det jeg trakk ut av denne case-historien var at vi har å gjøre med noen som har feilet fullstendig i livet, er på bunn av samfunnet, men hadde ønsket seg mer, og er i utgangspunktet ikke en som gir faen. Da er det lettere å føle seg forulempet, enn å skylde på seg selv, og si at en får som fortjent. Så hard mot seg selv tror jeg ingen er.

Her kommer Islam inn. De islamske subkulturene vi snakker om her, de viser til Koranen, og gir dem en legitim grunn til å hate samfunnet som er mindre vond. Det er mye lettere å si at samfunnet er et jævla drittsamfunn, fordi folk er horer, vantro og umoralske, enn å si at samfunnet er et jævla drittsamfunn fordi jeg ikke har det noe godt. Det sistnevnte kan man jo like godt tilbakeføre til en selv. Altså Islam er en sleip måte å eksternalisere egen skjebne på.

Her har vi skapt en bombe i Norge, fordi afrikanske muslimer og arabere i mindre grad enn andre får jobb, og NAV har strenge krav som bidrar til å fange mennesker i ikke-yrkesaktiv status. Det medfører et tap av selvrespekt og setter masse muslimer i en fiendeposisjon i samfunnet. Vi kommer ikke unna dette, fordi vi har så mange, og vi fortsetter å ta inn flere.

Men om Islam er der til å slipe glasskår, så var det noe som knuste krukken in the first place. Og det syns jeg ikke samfunnet er noe flinke til, hvorfor havner folk utenfor samfunnet, hvorfor er vi så ekskluderende? Hvorfor har vi så tydelige linjer mellom hvilke mennesker som er verdt mye og hvilke som er verdt lite?

Skrevet

Litt usikker.

Det jeg trakk ut av denne case-historien var at vi har å gjøre med noen som har feilet fullstendig i livet, er på bunn av samfunnet, men hadde ønsket seg mer, og er i utgangspunktet ikke en som gir faen. Da er det lettere å føle seg forulempet, enn å skylde på seg selv, og si at en får som fortjent. Så hard mot seg selv tror jeg ingen er.

Her kommer Islam inn. De islamske subkulturene vi snakker om her, de viser til Koranen, og gir dem en legitim grunn til å hate samfunnet som er mindre vond. Det er mye lettere å si at samfunnet er et jævla drittsamfunn, fordi folk er horer, vantro og umoralske, enn å si at samfunnet er et jævla drittsamfunn fordi jeg ikke har det noe godt. Det sistnevnte kan man jo like godt tilbakeføre til en selv. Altså Islam er en sleip måte å eksternalisere egen skjebne på.

Her har vi skapt en bombe i Norge, fordi afrikanske muslimer og arabere i mindre grad enn andre får jobb, og NAV har strenge krav som bidrar til å fange mennesker i ikke-yrkesaktiv status. Det medfører et tap av selvrespekt og setter masse muslimer i en fiendeposisjon i samfunnet. Vi kommer ikke unna dette, fordi vi har så mange, og vi fortsetter å ta inn flere.

Men om Islam er der til å slipe glasskår, så var det noe som knuste krukken in the first place. Og det syns jeg ikke samfunnet er noe flinke til, hvorfor havner folk utenfor samfunnet, hvorfor er vi så ekskluderende? Hvorfor har vi så tydelige linjer mellom hvilke mennesker som er verdt mye og hvilke som er verdt lite?

Typisk norsk selvpisking. Dette er liksom vår skyld.

Ser man på mange av disse var de normalt oppegående gutter som festet, spilte fotball og hadde jobb.

Men så begynte de de å skjære hodet av folk som deg og meg fordi vi ikke er som dem.

Anonymous poster hash: 88cac...d3b

Skrevet

Typisk norsk selvpisking. Dette er liksom vår skyld.

Vår skyld, genene hans sin skyld, eller Islam. Eller en kombinasjon.

Vi får vel ikke gjort noe med genene, jeg er usikker på hva vi får gjort med Islam (som jeg helt klart mener betyr en stor rolle), jeg vet ikke hva vi kan få gjort med at folk dumper ut av videregående, men jeg ville reformert hele systemet, slik at man ikke måtte ha generell studiekompetanse for å få kompetanse i høyere utdanning. Jo flere sluser man åpner, jo mer vann slipper igjennom.

Skrevet

Nei, det ville være rasistisk. Disse menneskene kan ha opplevd en mengde traumatiske ting, som å hogge hodet av andre mennesker fordi de har en annen religion. De må gis all den støtte de trenger når de kommer tilbake.

Anonymous poster hash: ab0d1...544

• Liker 1
Skrevet

IS har ikke noe med islam å gjøre da! :riste:

Skrevet

IS har ikke noe med islam å gjøre da! :riste:

Beklager, men det er politisk korrekt svada. IS er blandt dem som følger islam mest bokstavtro.

Anonymous poster hash: ab0d1...544

Skrevet

Beklager, men det er politisk korrekt svada. IS er blandt dem som følger islam mest bokstavtro.

Islam er fredens og kjærlighetens religion :Nikke:

• Liker 1
Skrevet

Ryddet vekk bilde (kopirett), og sitering.

pinar, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...