Gå til innhold

Hvordan kjennes lungebetennelse ut?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Enten om det er vanlig eller stillegående, hva var symptomene deres?

Har vært syk lenge, men nå i de siste 2 dagene har jeg hatt litt vondt i brystet og idag føles det litt tungt å puste. Hvordan finner legen ut om det er lungebetennelse? Crp? Var hos legen for et par dager siden, men det kan jo ha utviklet seg litt siden?

Anonymous poster hash: 91546...2f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hos meg begynte det med høy feber (rett under 42) og en utrolig vond, stikkende følelse i brystet når jeg pustet. Klarte ikke å gå trappa opp en etasje uten å måtte hvile halvveis... Det kom som kastet over meg i løpet av bare noen timer. Men det kan også utvikle seg. Min mor var til legen med to dagers mellomrom, dag 1 mente legen det var kraftig forkjølelse, dag 3 var hun så dårlig og crpen så høy at hun ble sendt til sykehjem for intravenøs antibiotika.

Endret av Thorn
Skrevet

Feber er første symptom. Vanlig å ha over 40 i feber

Mange opplever å være tungpustet, ha smerter og ubehag. Legen kan høre knitring i en eller begge lunger. Bronkitt kan ha samme symptomer.

Kom deg til legen en gang til og få målt CRP og bli lyttet på. Ikke alltid det er bakterielt så antibiotika fungerer

Anonymous poster hash: aa8c5...f45
Skrevet

Feber, hoste, slim, vont å puste, litt vondt i brystet, trøtt, slapp, utslitt.

Lytting, legen hører knatrelyder på lungene, blodprøver på infeksjon. Innsending av blodprøve på Mycoplasma m.m.

Anonymous poster hash: bb4b1...5fa

Skrevet

Jeg hadde mycoplasma. Feber, slimhoste (i lange baner), tungpust og sliten. Hadde også smerter i ryggen, spesielt når jeg hostet. Man tar CRP og LPK (hvite blodlegemer), lytter etter krepitasjoner på lungene, jeg måtte også ta røntgen.

Anonymous poster hash: ec0f5...700
Skrevet

Takk alle.

Når jeg var hos legen for et par dager siden var crp på 16. Hadde nesten 40 i feber et par dager, men nå er det over igjen. Eneste jeg kjenner er litt trykk i brystet og litt tungt å puste. Hoster ikke i det hele tatt. Det kommer litt slim opp i halsen av og til, men da må jeg bare svelge det om jeg ikke får spyttet det ut.

Ville dere gått til lege igjen, eller bare litt det være?

Anonymous poster hash: 91546...2f3

Skrevet

Hadde også mycoplasma. Husker lite av det, det jeg husker best er at jeg var helt sykt sliten. Ble en kløpper på kryssord den sommeren. Fikk det en gang senere også, minnet om en influensa. Jeg ble mistenkt for å ha svineinfluensa, for var i den tiden. Ingen av disse gangene ville jeg selv tenkt på lungebetennelse. Det er nok best å få det sjekket.

Anonymous poster hash: ba323...45d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...