Gå til innhold

Er det sunt med varm lunsj?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det er meg en glede. :fnise:

Dersom to, uavhengige ord gjør deg sur, har du seriøse problemer. Skaff deg hjelp.

Anonymous poster hash: c5a03...d52

.

Endret av Siljemo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser nesten alltid varm lunsj, i tillegg til varm middag hver dag.

De fleste varmretter kantina vår selger, og maten jeg lager til lunsj hjemme, er mer mettende og mindre kaloririke enn to skiver med pålegg. Eksempler er omelett med sopp, dampet fisk med wokede grønnsaker, quiche med salat, grønnsakssupper, og andre gode varmretter.

Nordmenn som er et brødspisende land har større andel overvekt enn flere land i Europa der man spiser større måltider og mye varmmat.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nordmenn som er et brødspisende land har større andel overvekt enn flere land i Europa der man spiser større måltider og mye varmmat.

Nei. Norge er ikke klassens versting når det kommer til overvekt, se på Hellas og Spania for eksempel.

For øvrig, så syns jeg det er fint å ha mulighet til både varm og kald lunsj. Salater, supper, middagsrester, brødskiver - ja til variasjon!

Endret av Viktualia
Skrevet (endret)

Fremdeles er det kalorier inn - kalorier ut som gjelder for vektmestring, uansett om de består av brød eller fisk, er varme eller kalde...

Endret av Pringle
  • Liker 1
Skrevet

Nei. Norge er ikke klassens versting når det kommer til overvekt, se på Hellas og Spania for eksempel.

For øvrig, så syns jeg det er fint å ha mulighet til både varm og kald lunsj. Salater, supper, middagsrester, brødskiver - ja til variasjon!

Ingen sa at Norge var klassens versting. AB sa at Norge har større andel overvekt enn mange land som spiser mer varmmat. Frankrike, Italia, Estland, Romania, Irland, Polen for eksempel har alle mindre andel overvektige enn Norge. Tror ikke noen av disse spiser særlig mye brødmat.

Anonymous poster hash: 16015...308

Skrevet

Ingen sa at Norge var klassens versting. AB sa at Norge har større andel overvekt enn mange land som spiser mer varmmat. Frankrike, Italia, Estland, Romania, Irland, Polen for eksempel har alle mindre andel overvektige enn Norge. Tror ikke noen av disse spiser særlig mye brødmat.

Og så er det en rekke land som har større andel overvekt enn oss, og hvor de også ikke spiser særlig mye brødskiver, et par av dem har jeg nevnt. Dermed tror jeg ikke akkurat varm eller kald mat har noen direkte sammenheng med kroppsvekt.

Skrevet

Hjemmelagde supper er jo som regel sunt, så lenge man ikke bruker masse fløte og mye salt f.eks.
Wok med kylling/svin er sunt blant annet. Ellers så kommer det jo an på hva man har i en varmrett.

Skrevet

Og så er det en rekke land som har større andel overvekt enn oss, og hvor de også ikke spiser særlig mye brødskiver, et par av dem har jeg nevnt. Dermed tror jeg ikke akkurat varm eller kald mat har noen direkte sammenheng med kroppsvekt.

Og det var nettopp det som var mitt poeng. Basert på at mange i denne tråden svarte at de ikke kunne spise varmmat til lunsj og middag samme dag på grunn av redsel for å bli overvektig.

Nordmenn har et feilaktig syn på hvor sunn brød mat er i forhold til varmmat og variasjon. Jeg spiser brød, og er ingen karbo-motstander, men er lei av alle kommentarer om hvor heldig jeg er som har så høy forbrenning hver gang jeg nyter varmmaten min til lunsj :murvegg:

• Liker 2
Skrevet

Og det var nettopp det som var mitt poeng. Basert på at mange i denne tråden svarte at de ikke kunne spise varmmat til lunsj og middag samme dag på grunn av redsel for å bli overvektig.

Nordmenn har et feilaktig syn på hvor sunn brød mat er i forhold til varmmat og variasjon. Jeg spiser brød, og er ingen karbo-motstander, men er lei av alle kommentarer om hvor heldig jeg er som har så høy forbrenning hver gang jeg nyter varmmaten min til lunsj :murvegg:

OK, da oppfattet jeg ikke helt poenget ditt!

Jeg har så godt som aldri matpakke i lunsjen, men gjerne noe som jeg varmer opp, og det er visst interessant å snakke om. Men jeg har nok ikke den "høye forbrenningen" din. :)

Skrevet

Jeg oppfatter det også slik - at mange tror at de automatisk raser oppover i vekt dersom de spiser noe annet enn brødmat til lunsj.

På universitetet hadde jeg en medstudent som jeg ofte spiste lunsj med. Hun veide mer enn normalen, og snakket stadig om at hun ville ned i vekt. Jeg pleide å kjøpe en grønnsaksrett, eller ta med omelett eller en hjemmelaget bønne-/ eller linserett, mens hun alltid spiste hvit loff med sjokoladepålegg eller syltetøy. Likevel kommenterte hun alltid at jeg var heldig med forbrenningen: "jeg ville ha lagt på meg syykt mye hvis jeg spiste middag to ganger om dagen, du er så heldig!". :rolleyes:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid med meg varmmat, men kommentarene jeg får går bare på om jeg får i meg nok vitaminer og mineraler. For jeg spiser jo ikke supermaten brød. :rolleyes: Hun ene klarte til og med å lire ut av seg: "Er det ikke bedre å spise variert?". Hun syntes at jeg ikke spiste variert fordi jeg pleier å spise kjøtt, grønnsaker og saus til lunsj. At jeg varierer på kjøttet, varierer på grønnsakene og varierer på sausen har visst ingenting å si. Men hennes lunsj er visst variert fordi hun spiser brød med magert pålegg... Hver dag. Jeg sa at jeg ikke var bekymret en plass og at jeg fikk i meg mer vitaminer og mineraler i min lunsj enn hun gjorde i hennes lunsj (to brødskiver med lettost og en tomatskive) og hun spurte skeptisk: "Nei, tror du det? Jeg har jo en tomatskive på i dag." Ikke skjønner jeg hvordan det skulle overgå en kyllingfilét, en brokkoli (ja, faktisk en hel brokkoli) og saus. Denne dama har faktisk oppfostret noen barn. Det er jo et under at disse barna ikke har alvorlige vitamin- og mineralmangler. Nei vent, hva er det jeg sier? De har jo blitt oppfostret på supermaten kneipp, selvfølgelig har de ikke vitamin-og mineralmangel. :rolleyes:

• Liker 5
Skrevet

Hvilken varmretter pleier du å spise?

Anonymous poster hash: 66f33...da9

Skrevet

Jeg har alltid med meg varmmat, men kommentarene jeg får går bare på om jeg får i meg nok vitaminer og mineraler. For jeg spiser jo ikke supermaten brød. :rolleyes: Hun ene klarte til og med å lire ut av seg: "Er det ikke bedre å spise variert?". Hun syntes at jeg ikke spiste variert fordi jeg pleier å spise kjøtt, grønnsaker og saus til lunsj. At jeg varierer på kjøttet, varierer på grønnsakene og varierer på sausen har visst ingenting å si. Men hennes lunsj er visst variert fordi hun spiser brød med magert pålegg... Hver dag. Jeg sa at jeg ikke var bekymret en plass og at jeg fikk i meg mer vitaminer og mineraler i min lunsj enn hun gjorde i hennes lunsj (to brødskiver med lettost og en tomatskive) og hun spurte skeptisk: "Nei, tror du det? Jeg har jo en tomatskive på i dag." Ikke skjønner jeg hvordan det skulle overgå en kyllingfilét, en brokkoli (ja, faktisk en hel brokkoli) og saus. Denne dama har faktisk oppfostret noen barn. Det er jo et under at disse barna ikke har alvorlige vitamin- og mineralmangler. Nei vent, hva er det jeg sier? De har jo blitt oppfostret på supermaten kneipp, selvfølgelig har de ikke vitamin-og mineralmangel. :rolleyes:

Jeg har fått lignende kommentarer fra en kollega, som alltid spiste brødskiver med gulost. Et øyeblikk lurte jeg på om vi hadde samme kollega, men min kollega var mann. Han var veldig kritisk til at jeg noen ganger i uka spiste linser og bønner med forskjellige grønnsaker og krydderurter til. "Du må da være redd for å få mangelsykdommer?"

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du og Athene skriver, men jeg gidder aldri å diskutere med slike folk. Jeg synes det er frekt å kommentere næringsinnholdet i kollegaers lunsj i utgangspunktet, spesielt hvis det er i form av kritikk. Mine nåværende kollegaer lar heldigvis temaet ligge.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...