AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #1 Skrevet 4. oktober 2014 Var hos legen for noe annet og nevnte at jeg føler meg nedfor, han spør om jeg mener jeg er mer nedfor enn "normalt", som alle er av og til. Og jeg svarte ja. Han ba meg komme tilbake så vi kunne snakke mer om det og ordne henvisning. Jeg kom tilbake, da følte jeg meg glad.. Men jeg sa at det varer ikke. Jeg føler glad, også blir jeg nedfor igjen, også glad igjen. Han spurte om det er sånn at jeg bare blir i senga. Jeg svarte nei, men jeg får ikke noe gjordt, er ikke sosial og har det ikke bra. Jeg har lyst til å forsøkt psykolog. Han sa: men det ser ut til at du har det bra nå, stemmer ikke det? Jo, akkurat nå.. Han: jeg vil ikke nekte deg henvisning, men jeg synes at skal tenke litt på det... Er du enig i det? Nei... Vel, du får bare komme tilbake hvis du vil. :-) Hva f? Det brukte jeg en legetime på? 150 kr.. Hvorfor vil han ikke henvise meg? Er det ikke nok at jeg sier selv at jeg ikke har det bra, og sier jeg vil snakke med noen? Han vet i tillegg at jeg har angst. Han nevnte også at han syntes det virket spm om jeg har god selvinnsikt, og han sa det på en måte som at det var en grunn tiø å ikke henvise meg... Og han mente at man lærer å leve med hvordan man er.. Jeg nærmer meg 30, jeg har hatt det sånn i varierende grad siden tidlig tenåra. Jeg vol ikke ha det sånn. Men det er vanskelig å snakke med folk, og leger om det. Når jeg endelig gjør det så går det sånn....Anonymous poster hash: 1f910...99f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #2 Skrevet 4. oktober 2014 Frister veldig å gjøre dette igjen.. Beklager langt innlegg. Håper noen orker å lese. TS.Anonymous poster hash: 1f910...99f
FruRaeder Skrevet 4. oktober 2014 #3 Skrevet 4. oktober 2014 (endret) Tror det kan ha noe med at mennesker med god selvinnsikt i stor grad bare kan få tilstrekkelig hjelp av seg selv. Ikke misforstå, psykolog kan være bra og ha, men hva er det du vil en psykolog skal hjelpe deg med? Ønsker du en diagnose, vil du prate, vil du bearbeide fortid? Dette er viktig å få frem, og det er viktig å finne riktig psykolog som du har en god kjemi med. For min del så oppnådde jeg ingenting med å gå til psykolog, og psykologen så ingen grunn til at jeg skulle komme tilbake for han kunne ikke hjelpe meg noe mer enn det jeg selv allerede gjorde/gjør. Først og fremst, hvilke grep kan ta i livet for at det skal bli bedre? Kan du gjøre noe fysisk som trening, ny hobby, lese bøker, fjellturer? Endre kosthold? Trenger du en større mening med livet, eller er du bare lei? Den mest effektive veien til bedre psykisk helse er faktisk selvhjelp. Fungerer ikke det, eller det er noe mer alvorlig som står på så må du jo selvfølgelig søke videre hjelp. Fastlegen din kan ikke nekte deg det. Endret 4. oktober 2014 av seductive 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #4 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg har ikke klart hjelpe meg selv de siste 15 årene, at jeg selv klarer å se at ting går opp og ned, å være klar over i de gode periodene at en dårlig kan komme når som helst, men i de dårlige ikke ser lyset i tunellen kvalifiserer vel ikke til noe spesielt god selvinnsikt, eller? Jeg vil ha hjelp til å hjelpe meg selv, for jeg aner ikke hvordan.Anonymous poster hash: 1f910...99f
Cowboy Lotte Skrevet 4. oktober 2014 #5 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg tok utgangspunkt i de gangene det hadde vært verst og forklarte deretter for å unngå forvirring. Man må være veldig tydelig hvis man virkelig ønsker hjelp til noe. Skjer veldig lite hvis man sier man er litt deppa en gang i blant eller at man har angst for å prate for mange mennesker. Er veldig menneskelig å ikke være på topp hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #6 Skrevet 4. oktober 2014 Neste gang du er nedfor så be om en sykemelding samtidig. Da henviser han deg nok. Synes absolutt du burde blitt tatt mer på alvor. At det svinger raskt, betyr slett ikke at det er mindre alvorlig. Vet det av egen erfaring. Det kan være andre ting enn depresjon, for eks eupf. Anonymous poster hash: 8f7ce...998
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #7 Skrevet 4. oktober 2014 Kan du ikke oppsøke kommunens lavterskeltilbud eller søke om psykiatrisk sukepleier Anonymous poster hash: bcb21...c2c
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #8 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg har ikke klart hjelpe meg selv de siste 15 årene, at jeg selv klarer å se at ting går opp og ned, å være klar over i de gode periodene at en dårlig kan komme når som helst, men i de dårlige ikke ser lyset i tunellen kvalifiserer vel ikke til noe spesielt god selvinnsikt, eller? Jeg vil ha hjelp til å hjelpe meg selv, for jeg aner ikke hvordan.Anonymous poster hash: 1f910...99f Man kan ha selvinnsikt, men likevel trenge profesjonell hjelp med selve smerten. Innsikt gir smerte. Prøv igjen hos legen, eller bytt til en som tar deg litt mer alvorlig. Om du har slitt i 15 år, er det på tide å få hjelp. Håper det ordner seg. Anonymous poster hash: 8f7ce...998
Kittykat Skrevet 4. oktober 2014 #9 Skrevet 4. oktober 2014 Hvis du vil ha en henvisning, så bare sier du at vil ha det. Jeg lider av depresjon og angst, og hos meg så går det opp og ned. Jeg kan være nedfor og slite i en periode, for så å være glad og føle meg fantastisk i en periode. Jeg har også veldig god selvinnsikt, men har likevel behov for psykolog. Jeg vet hva som skjer og hvorfor det skjer. Jeg vet hvorfor jeg er redd og hvorfor jeg kan være deprimert i den og den perioden, men det er ikke alltid hode og kropp samarbeider. Og jeg trenger hjelp til å komme over den kneiken, for å bryte det helt av. Så neste gang du er hos legen, så ber du om henvisning.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #10 Skrevet 5. oktober 2014 Hvis du vil ha en henvisning, så bare sier du at vil ha det. Jeg lider av depresjon og angst, og hos meg så går det opp og ned. Jeg kan være nedfor og slite i en periode, for så å være glad og føle meg fantastisk i en periode. Jeg har også veldig god selvinnsikt, men har likevel behov for psykolog. Jeg vet hva som skjer og hvorfor det skjer. Jeg vet hvorfor jeg er redd og hvorfor jeg kan være deprimert i den og den perioden, men det er ikke alltid hode og kropp samarbeider. Og jeg trenger hjelp til å komme over den kneiken, for å bryte det helt av. Så neste gang du er hos legen, så ber du om henvisning. Det var det jeg gjorde, ba om henvisning. Anonymous poster hash: 1f910...99f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #11 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg tok utgangspunkt i de gangene det hadde vært verst og forklarte deretter for å unngå forvirring. Man må være veldig tydelig hvis man virkelig ønsker hjelp til noe. Skjer veldig lite hvis man sier man er litt deppa en gang i blant eller at man har angst for å prate for mange mennesker. Er veldig menneskelig å ikke være på topp hele tiden. Fortalte at når jeg ikke har det bra så bor jeg i sofaen, spiser og sover og treffer ingen.. Klarer ikke å si høyt at jeg av og til ikke vet om jeg klarer å leve lenger... Er ikke suicidal, har ikke lyst til å dø, har ikke forsøkt det. Men har tenkt at det kanskje hadde vært greit....Anonymous poster hash: 1f910...99f
Selma1984 Skrevet 5. oktober 2014 #12 Skrevet 5. oktober 2014 Skjønner ikke helt hva legen "taper" på å henvise deg til psykolog. Å gå til psykolog kan gi mange utfall, og det er verdt et forsøk! Du må rett og slett "kjempe" litt - stå på ditt og si at du er i behov av noe mer enn legetimer, behandlingen gir ikke nok progresjon, og du er redd for at du kan bli enda dårligere enn det du er nå. Du skal ikke trenge å si noe direkte om hvorfor du trenger psykolog heller. Lykke til
Cowboy Lotte Skrevet 5. oktober 2014 #13 Skrevet 5. oktober 2014 Fortalte at når jeg ikke har det bra så bor jeg i sofaen, spiser og sover og treffer ingen.. Klarer ikke å si høyt at jeg av og til ikke vet om jeg klarer å leve lenger... Er ikke suicidal, har ikke lyst til å dø, har ikke forsøkt det. Men har tenkt at det kanskje hadde vært greit....Anonymous poster hash: 1f910...99f Åja, det er jeg hehe, suicidal hele tiden, tenker at så deilig det må være å gjøre slutt på alt, slippe samfunnets krav og forventinger, hehe herlig! Men er heldigvis bare ønsketanker og ikke noe jeg ville gjort seriøst av enda. Men for de som er veldig usikker, tipper psyken din akkurat inn i ene gode eller andre gale rettingen som gjør at den blir for vanskelig å hanskes med alene?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå