Fakse Skrevet 25. juni 2002 #1 Skrevet 25. juni 2002 Vi bestemte oss for lenge siden for at vi ville ha en borgelig vielse. Visste jo i utgangspunktet at byfogden kunne være litt vanskelig med tanke på lørdager, så planen har vært en humanetisk seremoni, med det formelle gjort unna hos byfogden dagen før. Vi har hele tiden vært enige om dette, men tenkte først vi skulle høre med byfogden om det likevel var muligheter for å få gifte oss hos dem på selve dagen. I går var jeg innom hos byfogden for å høre hvordan ståa var, men selv om jeg var forberedt på svaret ble jeg utrolig skuffa! :cry: Det viste seg at de har hele FIRE lørdager i året der det er mulig å gifte seg!!! Og alle er selvfølgelig medio juni til medio august! Ikke noen tjangs der altså. Skjønner ikke hvorfor jeg ble så skuffa, for jeg visste jo egentlig at jeg kom til å få det svaret jeg fikk.... Men samtidig blir jeg så utrolig sint. Sint fordi det skal være så utrolig vanskelig å få gifte seg på normalt vis når man ikke er kristen her i landet. Sint for den nedlatende holdningen jeg møtte. Sint fordi det virker som om vigsler er en skikkelig "pain in the ass" som de heldst så at de slapp å forholde seg til. Det er så uretferdig! Og jeg blir så forbanna!!! :evil:
Charly Skrevet 25. juni 2002 #2 Skrevet 25. juni 2002 Hva med å få en dommer eller en kaptein til å foreta vielsen? Da kan du jo få det hvor du vil! I et egnet - humanetsik lokale. Ikke fortvil - det ordner seg for blide jenter! (har mamma alltid sagt) :blunke:
Fakse Skrevet 25. juni 2002 Forfatter #3 Skrevet 25. juni 2002 Det er ingen dommere her i byen som foretar vielser utenom arbeidstid, med mindre man kjenner dem personlig da Vi skal jo ha en flott humanetisk seremoni på dagen "vår" uansett, men jeg hadde visst et litt større håp om at vi skulle fått slått det sammen med selve vielsen enn jeg selv var klar over... I følge de på byfogdkontoret så har ikke kapteiner vigselsrett....det hadde de aldri hørt om...
Gjest Solskinn Skrevet 25. juni 2002 #4 Skrevet 25. juni 2002 Hei Ragnhild!! Jeg vet akkurat hva du mener! Diskusjonen om kirke eller ikke har jo löpt her inne noen ganger, og jeg håper virkelig det kommer ett ordentlig alternativ til kirken snart. Jeg tror det også, men det er jo ikke så mye tröst for oss som skal gifte oss nå. Det du kan gjöre (om du er litt framfusen) er å ta personlig kontakt med de som er unge dommerfulmektiger hos dere. De har ingen plikt til å si ja, men det kan jo hende de gjör det rett og slett fordi de er hyggelige. Eller ransak hele bekjenskapskretsen og finn ut om du ikke kjenner noen som kjenner noen som... som har vielsesplikt. Sånn har jeg hatt flaks. Sorenskriverkontoret der vi skal gifte oss bare lo av oss (mer eller mindre), så viste det seg at vi har en venn som har en venn som jobber ett år som dommerfullmektig og han sa ja. Siden vi skal gifte oss oppå fjellet inviterer vi derfor han og hans kone til å väre med på feiringene. Lykke til, jeg tenker på deg og er litt irritert med deg!! :-)
bingeling Skrevet 25. juni 2002 #5 Skrevet 25. juni 2002 Byfogden og hans dommere, og dommerfullmektiger er vanlige arbeidsfolk som jobber full uke, og de har en ganske krevende hvedag. De må forholde seg til allslags lovbrytere og høre om groteske forbrytelser du ikke kan tenke deg engang. Borgerlig vigsel er en hyggelig avveksling for disse !! Men kan vi forvente at de syns det er SÅ hyggelig at de vil ofre fritiden sin på det ?? Skulle disse stakkars dommerene oppfyllt alle de rare forespørselene de får , så hadde de flydd rundt på fjelltopper og strender og hit og dit hver eneste lørdag, for folk vil ha de merkeligste vielser.... Gå på kontoret og bestill en standard vielse, snakker du litt fint til dommeren så har han sikkert et lite dikt han kan lese, som gjør vielsen litt personlig. Ellers så er jo hele festen en hyllest til dere selv og det bør jo holde syns nå jeg da!
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2002 #6 Skrevet 25. juni 2002 Nå nesten si meg enig med deg. Vi sliter med samme problem, vi har lyst til å ha borgelig vielse men jeg har ikke så veldig lyst til å ha vielsen på tinghuset... Så nå er det store dekdektiv arbeidet igang, har vi flaks så kjenner noen venner en dommer som kan hjelpe oss. Men hvorfor i alle dager skal det være så vanskelig for oss som ikke tilhører en religion? Det å gifte seg er jo like mye høytid for oss som for alle andre! Og hvorfor kan ikke dommere få lov til å ta seg betalt slik at også vi kan ha vielse i fine lokaler.... :cry: Nå jobber Humanetisk forbund med å få vigselsrett, og har vi flaks så får de det før vårt brullyp til neste år. Lykke til, dere får sikkert en uforglemmelig dag uansett! Ikke la andre ødelegge for deg!! klem
Fakse Skrevet 25. juni 2002 Forfatter #7 Skrevet 25. juni 2002 Selvfølgelig vet jeg at det er vanlige arbeidsfolk med vanlig uke som jobber hos byfogden. Jeg har da heller ikke forlangt at de skulle løpe på fjelltopper eller dykke i havet. Det eneste jeg ønsker er å få gifte meg på en lørdag. Hadde jeg ønsket å gifte meg i kirka hadde ikke dette vært noe problem...men hvorfor skal jeg diskrimineres bare fordi jeg ikke er kristen?
Gjest Solskinn Skrevet 25. juni 2002 #8 Skrevet 25. juni 2002 Byfogden og hans dommere, og dommerfullmektiger er vanlige arbeidsfolk som jobber full uke, og de har en ganske krevende hvedag. De må forholde seg til allslags lovbrytere og høre om groteske forbrytelser du ikke kan tenke deg engang. Borgerlig vigsel er en hyggelig avveksling for disse !! Det er jo noe alle vet. Det som er "urettferdig" er at det er det eneste ikke-religiöse alternativet i Norge, og bor du ikke i Oslo er det veldig vanskelig å få til en vielse på lördager. Der har de i alle fall kommet så langt at det er et eget sermonirom og de har vielse hver lördag under sommeren og annenhver resten av året. Vi skulle kanskje starte en lobbygrupper for å se til at f.eks. Human-Etisk forbund får vielsesplikt - så kanskje det går igjennom litt fortere!!!
Fakse Skrevet 25. juni 2002 Forfatter #9 Skrevet 25. juni 2002 Har vurdert å skrive brev til Odd Einar Dørum (var det ikke han som sørget for at det ble bevilget penger til lørdagsvigsler) og klage min nød. Hadde jeg visst at HEF kommer til å få vigselsrett før vi satte bryllupsdato, så tor jeg sannelig at vi hadde drøyd giftemål til neste sommer sånn at vi hadde sluppet dette. Men nå har vi funnet "vår" dato, og da bytter vi ikke!
Gjest *Perser* Skrevet 25. juni 2002 #10 Skrevet 25. juni 2002 Kjære Ragnhild! Jeg håper at dette ordner seg for dere, og at dere får det slik DERE vil ha det! Jeg har så lite peiling med slik, men noen trøstene ord og en GOOOD KLEEEM håper jeg at det hjelper (ihvertfall litt, håper jeg). Ta så si i fra hvordan det kommer til å gå, men for all del ikke gi dere, det er din og mannen din sin bryllup og det må gå an å få det slik som dere vil ha det! Good klem fra meg til deg
Gjest B. Skrevet 25. juni 2002 #11 Skrevet 25. juni 2002 Hva med å høre med sorenskriverkontorene i området rundt Tromsø? Jeg vet at sorenskriveren i Senja er en hyggelig kar som har viet flere par, og det er også dommerfullmektige ved kontoret der som kanskje kan hjelpe. B.
Gjest Jamila Skrevet 25. juni 2002 #12 Skrevet 25. juni 2002 Hei Ragnhild, uff! Skjønner frustrasjonen din kjempegodt! Vi skal også vies borgerlig og ha seremoni med taler fra HUF. Etter å ha ringt rundt til mange sorenskrivere og fått det samme svaret - Nei! vi gjør kun vielser her på kontoret - ble jeg veldig, veldig frustrert. Heldigvis viste det seg at en bekjent av oss jobber som dommerfulmektig, så han skal gjennomføre det. Han forlenger til og med sitt engasjement med 4 uker for at han skal kunne gjøre det, jeg er bare SÅ takknemlig! Så her kommer en trøsteklem til deg, og håper dere finner en ok løsning på det. Bare ikke gi deg, det kan jo hende dere finner noen som kan si seg villig til å gjøre det! Men et lite spørsmål tilbake til deg, kan du fortelle litt om hva HUF seremonien innebærer? Har aldri vært på en slik seremoni før. Og vi skal ikke ha møtet med de før om en mnd.
Eia Skrevet 25. juni 2002 #13 Skrevet 25. juni 2002 Hei, hei! Vi skal også gifte oss borgelig, men vi er så heldige at en venn av oss kan stå for vielsen Jeg hørte på en eller annen nyhetssendig for ikke så lenge siden at det skulle bli lettere også å gifte seg borgelig i helgene. Jeg tror faktisk at det var et forslag som gikk gjennom på stortinget. Om du går inn på norge.no så skal det være mulig å finne de siste behandlede saker i stortinget. Sjekk opp! Kanskje det fortsatt er en mulighet 8) Klem fra Den heldige.
Billa Skrevet 25. juni 2002 #14 Skrevet 25. juni 2002 Har som mange andre her inne hatt skikkelig store problemer med og finne noen som vil vie oss ute i det fri, da vi ikke føler kirken er vår " greie". Etter mye om og men fikk vi en prest ifra baptistkirken til å vie oss. Og makan til hyggelig kar! :D Han er så utrolig positiv til vielsen ute i det fri osv, noe vi ikke kan si om hverken sorenskriverkontoret eller statkirka. :evil: Han er også inneforstått med at min samboer ikke er troende og at han ikke er medlem av noen kirke. Men det som var viktig for han var at vi fikk det som vi ønsket! Så vi skal sette sammen vår vielse akkurat som vi selv ønsker, og hva er vel mer personlig enn det? Jeg gleder meg iallefall til den store dagen Lykke til uannsett hvordan dere gjør det!
August Skrevet 26. juni 2002 #15 Skrevet 26. juni 2002 Jeg skjønner deg godt Ragnhild for det er ikke lett. Vi skal også gifte oss borgelig. Siden vi har valgt å gifte oss i august så var vi så heldige at en tingrett i nærheten her har lørdagsvielse, så vi får iallefall giftet oss på en lørdag. Men det er jammen meg ikke lett å planlegge. Hos de tingrettene jeg har vært i kontakt med går det ikke an å bestille tid lenge i forveien, man må sende papirene, og når de er i orden får man velge tidspunkt for vielsen. Men når man ikke kan sende inn papirene før 4 måneder før, og de trenger saksbehandlingstid + at ting tar enda lenger tid pga at de har for liten kapasitet, da er det plutselig bare 3 måneder eller mindre til vielsen. For min del har dette forsinket prosessen. Vi fikk ikke ut innbydelsene før 2 måneder før bryllupet, dette fordi man jo skriver tidspunktet for vielsen på innbydelsen og det klokkeslettet var det vanskelig å få. Vi fikk heller ikke det tidspunktet vi ønsket: Jeg hadde vært i kontakt med de og fått avklart datoen og forespurt om ønsket klokkeslett, alt var greit bortsett fra at de ikke kunne sette oss opp på det klokkeslettet før de fikk papirene. Jeg måtte levere papirene til den tingretten jeg sogner til, og de var overarbeidet og brukte lang tid på¨å behandle papirene, dette medførte at et annet par kom før oss og fikk "vårt" tidspunkt. Vi ønsket kl 14.00, men har nå fått kl 14.15. Det har jo ikke den helt store betydningen, men ergelig det er det. Du har helt rett i at vi blir DISKRIMINERT. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke dommerfullmektigene kan få lov til å tjene seg noen ekstra kroner på å ha noen få vielser i tillegg til jobben sin. Hvis de er redd for at det skal ta helt av så er det jo bare å sette noen begrensninger, at de kun har tillatelse til et visst antall osv.
Fakse Skrevet 26. juni 2002 Forfatter #16 Skrevet 26. juni 2002 Takk for støtte, dere er fantastiske jenter! Blir nok et bra bryllup uansett, vi får se hva vi får til. Skal fortelle litt mere om borgelig vielse når jeg får tid, har det litt travelt akkurat nå. Er det forresten noen som vet om en prest har lov til å vie noen med det borgelige vielsesritualet (dersom han selv ønsker altså..)? Dette kunne ha vært et alternativ for oss.
Billa Skrevet 26. juni 2002 #17 Skrevet 26. juni 2002 .... og vi ville også helst hatt en borglig vielse. Men som jeg tidligere skrev ble eneste mulighet en prest fra baptistkirken. Det presten har sagt er at vi kan sette sammen vielsen akkurat slik vi ønsker. F. eks uten salmer og alt snakk om Gud og Jesus osv. Det eneste han MÅ ha med i vielsen er selve vigselsermonien, altså: vil du ha osv... For det er det som gjør vielsen juridisk riktig, iallefall for han som er prest. Så vår vielse blir iallefall veldig personlig, og det er det vi ønsker Håper du ble litt klokere i allerfall
Gjest klips. Skrevet 26. juni 2002 #18 Skrevet 26. juni 2002 Hvordan skal man få lagt litt press på de som styrer og steller for å få orden i dette her? Noen forslag? Selv giftet jeg meg i tinghuset i Oslo i fjor (i hvit kjole med slep og det hele), og var kjempefornøyd med det, men jeg er virkelig opprørt over at det skal være så vanskelig for så mange. Går noe av skattepengene mine til vedlikehold/bygging av kirker og lønning av prester selv om jeg er utmeldt av statskirken? Uansett er jeg med dersom noen vet hva vi kan gjøre med dette. Lykke til med bryllupet alle sammen.
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2002 #19 Skrevet 26. juni 2002 Går noe av skattepengene mine til vedlikehold/bygging av kirker og lønning av prester selv om jeg er utmeldt av statskirken? Ja dessverre så gjør det det. Om du er utmeldt av statskirken og medlem av f. eks HEF vil de få støtte for deg, men statskirka vil uansett få penger fra staten.
Fakse Skrevet 26. juni 2002 Forfatter #20 Skrevet 26. juni 2002 Det presten har sagt er at vi kan sette sammen vielsen akkurat slik vi ønsker. F. eks uten salmer og alt snakk om Gud og Jesus osv. Det eneste han MÅ ha med i vielsen er selve vigselsermonien, altså: vil du ha osv... For det er det som gjør vielsen juridisk riktig, iallefall for han som er prest. Da bør jo presten i teorien ha lov til å bytte ut det kirkelige vielsesritualet med et borgelig rituale. Begge er jo like juridisk riktige og sånn. Så vidt jeg husker er den eneste forskjellen at i den ene lover man for gud og mennesker, mens i den andre lover man ikke for gud. Øyner håp her...skal i alle fall finne en frilynnt prest og ta en prat med han, så får vi se hva som skjer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå