Gå til innhold

Sikringer som går HEILE TIDEN?!

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp flyttet inn i ein ny sokkelleilighet. Leiligheten i seg sjol er ikkje ny. Leiligheten bruker seg av propp sikringer og den som gir strom til kjokken, bad og sovrommet har gått 2 ganger på mindre enn 4 dogn som jeg bodd her. Forste gangen lykkedes vi få tilbake strom med å skifte ut ein av proppene men nå vill ikkje noen ting virke?!?! Har sendt melding til hyresverden som ikkje svarer og lurer på ka eg skal ta meg til?!

Anonymous poster hash: c102c...e30
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/875770-sikringer-som-g%C3%A5r-heile-tiden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det kun er en sikring til kjøkken, bad og soverom er den sannsynligvis overbelastet. Da må du slå av det meste på kursen før du setter i ny sikring, og ikke ha alle de elektriske greiene i drift samtidig.

Hvis sikringa går når alt elektrisk er slått av er det noe alvorlig feil på anlegget.

• Liker 1

Det som har vart i bruk når sikringen gått har da vart lys i badet, varmeovn, gulvvarme og kjoleskapet. Sikringen har gått begge gangene når eg har skruvt på lyset i badet.

Ka skal eg gjor? Har mat som blir odelagt.. Hyresverden svarer som sagt ikkje......

Jeg var borti en lignende situasjon for et par år siden, men sikringene var mye, mye verre enn det dine er. Huseieren fraskrev seg alt ansvar siden han (i følge han selv) ikke visste noenting om dette og heller ikke hadde fått beskjed av tidligere leietaker. Han viste heller ingen vilje til å utbedre dette. Jeg flyttet rett ut igjen og måtte dra tullingen for forliksrådet for å få tilbake pengene mine.

Sløvt av huseieren din å ikke svare. Foreslår at du ringer han, men om du ikke får tak i han i løpet av en uke, skaffer du elektriker som finner ut hva problemet er og trekker fra beløpet i fra husleien.

Anonymous poster hash: e5995...a2e

Annonse

Slå av alt annet elektrisk, sett i nye sikringer, og slå deretter på lyset på badet. Hvis sikringen går da har du lokalisert feilen til lyset på badet. Da kan du sette i nye sikringer, og la være å slå på lyset på badet. Gi beskjed til husvert som må ta seg av problemet.

• Liker 1

En tommelfingerregel er at en 10A kurs kan forsyne ca. 2000W (maks 2300W), og en 16A kurs kan forsyne ca. 3000W (maks 3500W). Men hvis man har skrusikringer/patronsikringer i el-anlegget må man vanligvis overbelaste kursen enten veldig mye mer enn dette (kanskje dobbelt så mye), eller veldig lenge, for at sikringene skal ryke. Eventuelt må det være en kortslutning i anlegget.

En lampe til eller fra avgjør vanligvis ikke hvor vidt sikringene kommer til å ryke, fordi en enkelt lampe er en veldig liten forbruker (typisk maks. 40W). Unntak gjelder stålamper med topplykt som kaster lys opp i taket, og lyskastere (arbeidslykter) for profesjonelle håndverkere.

Tunge forbrukere er for eksempel:

- Komfyr/kokeplater: 3500W-5500W (derfor krever de vanligvis egen kurs)

- Varmeovner: Effekt-belastningen skal alltid være merket på/bak ovnen.

- Varmtvannsberedere: Typisk 2000W

- Kaffetraktere: Effekt-belastningen skal alltid være merket på/under trakteren, ikke uvanlig med mellom 1200W og 1800W

- Vannkokere: Som kaffetraktere, skal være merket

- Vaskemaskiner: Typisk 2000W

- Tørketromler: Typisk 2000W

- Oppvaskmaskiner: Typisk 2000W

- Mikrobølgeovner: Effekt-belastningen skal alltid være merket på/bak den. Kan variere mye.

- Støvsugere: Effekt-belastningen skal alltid være merket på/bak den. Kan variere mye.

- Varmekabler: Effekt-belastningen er sjeldent merket noe sted, men typisk kan man anta et sted mellom 100W og 120W per kvadratmeter gulv de varmer opp. Mål røflig antall meter lengde og bredde på rommet og multipliser med hverandre for å finne ut hvor mange kvadratmeter gulv det er i rommet. Dette kan gi en viss pekepinn.

Andre mindre forbrukere:

- Kjøleskap og frysere: Typisk 300W - 500W

Det jeg ville gjort i ditt tilfelle var å se over hvilke rom og stikkontakter som ser ut til å miste strømmen når sikringen ryker (hvilket du ser ut til å allerede ha gjort). Deretter ville jeg sett over hvilke forbrukere som ikke fungerer i disse rommene og skrevet en liste over dem. Jeg ville deretter sett etter hvilke av dem som var i bruk da sikringen gikk, summert den samlede effekten fra disse, og sett etter om de overstiger henholdsvis 2300W eller 3500W, avhengig av hvor vidt det er en 10A eller 16A kurs. Dersom den samlede effekten er større enn dette, må la være å bruke alle disse apparatene på en gang. Dersom effekten er mindre, er forklaringen én av disse:

- Det er noe galt med det elektriske anlegget (kortslutning eller jordfeil)

- Kursen forsyner flere forbrukere du ikke har tenkt på

- Kursen forsyner forbrukere hos naboer og i fellesområder, i tillegg til din leilighet. Slik skal ikke el-anlegget være lagt opp, men dessverre forekommer dette rundt omkring. Det er selvsagt ikke akseptabelt at du betaler for strømmen til uvedkommende rom og forbrukere, dersom du har et separat strømabonnement med egen måler for din leilighet. Hvis dette er tilfellet bør du klage til utleieren og få gjort om el-anlegget.

• Liker 1
Gjest Seajewel

Har samme problemet. Har gitt opp å bruke vannkokeren fordi da går sikringene.

Vaffeljernet gjorde at sikringen gikk her om dagen. Det er sykt slitsomt å bo sånn. Huseier sier at ting er som de skal være, og sa at slik er det på jobben hennes også, at vannkokeren der gjør at sikringen går. Dette tviler jeg sterkt på er sant, siden hun jobber på sykehus.... Huseiere som dette gidder ikke bry seg om hvordan leietakerne sine bor, de bryr seg bare om å få inn pengene sine. Å fornye strømnettet er det de burde gjøre, men ikke gidder fordi det koster penger.

Oppdatering:

Nå har ein elektriker vart i leilighet og han meine at det er overbelastet. Sikringen virke gå så fort eg har den ENDASTE varmeovnen på i leiligheten eller gulvvarme i badrommet og kun når eg tenner/slukke lyset i badet som bruker seg av samme sikring. To propper explodere og jordfeilbryteren slogs ut to ganger i lopet av 3 minutt?!?! Jordfeilbrytern slogs ut totalt 4 ganger på ein dag.

Elektrikern tok kontakt med huseiern direkte etter han var hos oss men vi har ikkje hort noen ting fra huseiern ennå. Elektrikern meine sikringen må deles opp i to og dette går an å fikse på et par timer maks. Er det noen frist på kor lang tid huseiern kan bruke på å fikse slike ting? Eg meiner det ikkje går an å leve slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...