Gå til innhold

Prevensjon - Pest eller kolera?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Føler meg helt maktesløs når det gjelder valg av prevensjonsmiddel. Har testet flere ulike p-piller (Yasmin, Loette, Microgynon, Cerazette, og går i skrivende stund på Synfase). Erfaringen har vært at kombinasjonspillene ga meg bivirkninger som psykisk ustabilitet/depresjoner, hodepine, og kronisk soppinfeksjon. Med Cerazette forsvant stort sett alle disse symptomene, men blødde så å si 6 måneder i strekk. (Har hørt at blødningene skulle avta etterhvert, men mine ble bare kraftigere og mer langvarige.)

På bakgrunn av dette ønsker jeg meg helst en hormonfri prevensjonsmetode. Kobberspiral kunne kanskje være et alternativ, men før p-pillene slet jeg med ekstremt kraftige menstruasjonssmerter og store blødninger, og da er visst ikke spiral å anbefale. Bruk av spiral er også forbundet med økt risiko for infeksjoner, som kan føre til at man får problemer med å bli gravid senere. Grøsser dessuten litt av tanken på å skulle sette en gjenstand inn i livmoren..

Har også tenkt på å bruke en slik computer som måler hvor fruktbar man er og finner "sikre dager", i kombinasjon med kondom. Føler imidlertid at det blir for utrygt mtp. graviditet; jeg og kjæresten blir ikke ferdige med utdanningen på en stund, og vi ønsker ikke å få barn før vi begge har jobb.

Føler meg helt maktesløs her! Har googlet og lest i det uendelige for å finne et godt alternativ, men jeg føler at det uansett blir pest eller kolera. Er det andre som har det på samme måte? Jeg sitter her med en soppinfeksjon som ikke vil gi seg (har vært hos legen, han råder meg bare til å bruke Diflucan, Canesten og kapsler med melkesyre, men det kommer alltid tilbake igjen), samtidig som jeg har humørsvingninger fra helvete. Har mest lyst til å slutte med pillene, men da blir jo eneste alternativ å leve i sølibat? I så fall er det vel bare å regne med at forholdet går rett vest..

Beklager langt innlegg, men jeg har brukt så mye tid og energi på å finne ut av dette uten å komme noen vei. Tips, råd eller oppmuntrende ord, anyone?

- Oppgitt jente 25

Anonymous poster hash: 196be...55d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang soppen så slutt helt med tamponger under mensen, det hjalp meg.

Jeg har det fint med Yasmin så kan dessverre ikke hjelpe deg. Men jeg vil heller ikke ha spiral, er en ekkel tanke.

Anonymous poster hash: baa72...ac8

Skrevet

Vi endte opp med å bruke kondom. Det var det enkleste og greieste for oss. Orker ikke mer p-piller og ingen sexlyst og mange andre bivirkninger, har ingen intensjoner om å ha spiral (klarer ikke tanken på å ha noe oppi der). Det er også veldig enkelt å huske å bruke prevansjon. En glemmer liksom ikke å ta på kondom. Det forstyrrer oss ikke på noen måte i sexlivet, og vi synes begge to det fungerer bra begge to. Etterhvert etter p-pilleslutt regner jeg også med at sexlysten kommer tilbake, og da blir jeg i hvertfall veldig glad :)

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger! :)

Jeg har som sagt brukt uendelig mye energi på å fundere på dette, men nå har jeg og kjæresten blitt enige om at jeg skal kutte ut pillene etter jul, i hvertfall for en periode. Vi kommer mest sannsynlig til å være i avstandsforhold i 6 måneder da, og tenker at dette kan være en fin mulighet til å la kroppen være fri for kunstige hormoner. :)

Jeg har lest en del om hormonfri prevensjon ja, og jeg tenker å anskaffe meg en slik PFC-dings, og bruke den (i kombinasjon med kondom) de gangene jeg er med kjæresten. (Det føles ikke like usikkert dersom vi er i avstandsforhold og det ikke blir sex like hyppig som før.. :P ) Er veldig spent på å se hvordan kroppen kommer til å reagere, har gått på en eller annen pille konstant de siste seks årene..

Skrevet

Jeg har godtatt at kondom er tingen for meg. Som deg har jeg bivirkninger på hormonprevensjon, noen la jeg ikke engang merke til. Jeg gikk ti år på hormonprevensjon og sluttet som 25-åring. Da jeg sluttet fikk jeg litt fetere hud og litt urenheter, MEN jeg fikk også en enorm oppsving i sexlysten, mye mer stabilt humør (har "alltid" tatt lett til tårene og blitt fort opprørt og trodd at dette bare var en del av personligheten min, det viste seg at det også var en bivirkning). Jeg tar mye heller litt fet hud og kludring med kondom enn å gå tilbake til ustabilt humør, laber sexlyst og stor blodproppfare (har migrene med aura og skal helst ikke bruke hormonprevensjon).

Anonymous poster hash: 6a5b9...a6c
Skrevet

Jeg har godtatt at kondom er tingen for meg. Som deg har jeg bivirkninger på hormonprevensjon, noen la jeg ikke engang merke til. Jeg gikk ti år på hormonprevensjon og sluttet som 25-åring. Da jeg sluttet fikk jeg litt fetere hud og litt urenheter, MEN jeg fikk også en enorm oppsving i sexlysten, mye mer stabilt humør (har "alltid" tatt lett til tårene og blitt fort opprørt og trodd at dette bare var en del av personligheten min, det viste seg at det også var en bivirkning). Jeg tar mye heller litt fet hud og kludring med kondom enn å gå tilbake til ustabilt humør, laber sexlyst og stor blodproppfare (har migrene med aura og skal helst ikke bruke hormonprevensjon).

Anonymous poster hash: 6a5b9...a6c

Samme erfaring her, bare at kvisene ga seg etter noen måneder! Bruker dog kun kondom på usikre dager, og er svært fornøyd med å faktisk ha lyst på sex!

Anonymous poster hash: 0e893...7af

Skrevet

Jepp, har hatt det som deg TS- og dermed endt opp med en hormonfri prevensjonsmetode: Ladycomp! bare google det. en liten computer du måler tempen under tunga med når du våkner og gir deg gult, rødt el grønt lys ut fra hvor fruktbar du er. har brukt den i 11 år og kan si at den funker. Gitt at den brukes rett, og at du måler regelmessig. Og- at du har noenlunde stabile sykluser.

Hormoner er uaktuelt for meg, det samme er kondom når man er i fast forhold. spiral høres bare grusomt ut.. så da, var det ikke andre alternativer så lenge man er for ung til å sterilisere seg .... Fornøyd med denne metoden selv om det kan bli mye rødt lys i løpet av en mnd og da bør man jo bruke noe annet, fx kondom, men vi har bare endt opp m å hoppe av i svingen de siste årene... Og så må man huske å måle tempen da..

Anonymous poster hash: adcb7...a85
Skrevet

Takk for at dere deler erfaringer! Det er virkelig oppmuntrende å høre at flere har gode erfaringer med å slutte med pillen. :) Gruer meg litt til eventuell "graviditets-angst" dersom mensen skulle være forsinket, men høres jo virkelig ut som det er verdt det å kutte ut hormonene! Haha, jeg er også veldig emosjonell og tar svært lett til tårene - blir veldig spennende å se om det endrer seg! Hva om det også er andre ting som jeg tror er en del av personligheten min, men som viser seg å være bivirkninger? Nesten litt skummelt å tenke på! :P

Ang. PFC/Ladycomp, hvor stabil syklus må man ha? Slet litt med uregelmessighet før jeg begynte på pillene..

- TS

Skrevet

Vi har gått tilbake til kondom etter flere år på pilla. Største problemet for meg var veldig redusert sexlyst og soppinfeksjoner.

Skrevet

Ja, er i samme båt, og kondomer er virkelig ikke noe godt alternativ! Huff, det er så trist at det ikke finnes prevensjonsmetoder for oss som fungerer godt. Ppiller som hindrer eggløsning ved hjelp av noe annet enn hormoner f.eks. Eller velfungerende ppiller til menn.

Anonymous poster hash: a836b...ddc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...