Gå til innhold

Hjemmelaget


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva lager du helt fra bunnen av? Selg lager jeg tacokrydder, guacamole og kyllingkjøttboller (av kyllinvkjøttdeig).

Har også lyst til å lage forskjellig typer syltetøy.

Ønsker tips og erfaringer

Anonymous poster hash: 94d5e...e48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det meste egentlig, ofte mat folk ellers kjøper ferdig, som salsa, fiskekaker, burgerbrød, fiskegrateng og kjøttdeig.



Anonymous poster hash: ba93e...4b2
  • Liker 2
Skrevet

Marsipan



Anonymous poster hash: 5a232...d39
Skrevet

Jeg lager alt av middager og gjærbakst fra bunnen av. Riktig nok kan jeg finne på å kjøpe kraft, fremfor å koke denne selv, men det er stort sett det eneste.

Skrevet

Jeg lager det meste fra bunnen av, men bruker innimellom buljong, tomatpure og slikt. Pastaen kjøper jeg også stort sett. Og bokser med tomater. Og...

Hvor går grensen for hjemmelaget mat? Pleier egentlig ikke å lage osten selv heller, selv om jeg har laget cottage cheese noen ganger. Men jeg bruker i alle fall ikke posesupper/sauser o.l. eller kjøper ferdigmat utenom takeaway. Sånn stort sett...

  • Liker 1
Skrevet

Lager det meste fra bunnen av, men av ferdige produkter bruker vi tomater på boks, tomatpuré, ketchup, sennep, chilipaste, leverpostei, diverse kjøttpålegg som pepperoni, salami og skinke, ost, kjøttdeig/karbonadedeig, brød, rømme, buljong/fond/kraft, pesto rød/grønn, hvitløksdressing til pizzaen.

Tror det var alt? :klo:

Skrevet

Jeg lager alle middager fra grunnen av rene råvarer (kjøtt, fisk, grønnsaker, kornprodukter), all brødbakst, og diverse kaker og desserter.

Etter at Jacobs fikk små kartonger kraft uten tilsetningsstoffer bruker jeg disse en del (okse, kylling, lam) i tillegg til kraften jeg koker selv (lam-, okse-, kylling- og skalldyrkraft). Og jeg har også et glass økologisk grønnsaksbuljongpulver stående i skapet som det er greit å ty til i blant når jeg lager hverdagssupper av diverse grønt.

Det meste av pålegg kjøper jeg (dvs oster, skinker, røkelaks etc - det er jo mye man kan lage selv der også), og også tørket pasta, hermetiske tomater, hermetiske kikerter som kun er tilsatt salt, skikkelige pølser fra lokale produsenter, og ting som dijonsennep, soyasaus, salte ansjos på glass etc. I det hele tatt har jeg ikke noe imot å kjøpe ting som er av god kvalitet og ikke tilsatt mye bøll, og kan feks gjerne gå for ferdiglaget fylt fersk pasta en dag når den kommer fra en skikkelig produsent og har kortest mulig varedeklarasjon.

Og så lager jeg noen spesielle ting som det er mer vanlig å kjøpe som helfabrikata, feks mine egne fiskekaker av fersk fisk, kyllingleverpaté til spesielle anledninger, diverse typer gnocchi, maistortillas, potetlomper, mange forskjellige typer iskrem og sorbet. Og garantert flere ting jeg ikke kommer på i farten.



Anonymous poster hash: ef470...d74
  • Liker 3
Skrevet

Hvor går grensen for hjemmelaget mat?

Kjøttdeig definerer grensen; det kan kalles hjemmelaget om en har kjøpt ferdig kjøttdeig, men det er bare så vidt....

Skrevet

Kjøttdeig definerer grensen; det kan kalles hjemmelaget om en har kjøpt ferdig kjøttdeig, men det er bare så vidt....

Det var da en særdeles uklar og lite generaliserbar definisjon.

Anonymous poster hash: ef470...d74

Skrevet

Det var da en særdeles uklar og lite generaliserbar definisjon.

Anonymous poster hash: ef470...d74

Det var meningen...

Skrevet

Ok.



Anonymous poster hash: ef470...d74
Skrevet

Syltetøy, hamburger, pizza, brød, knekkebrød, fiskegrateng, osv. :P

Skrevet

Jeg mener ellers at det er veldig nyttig og interessant å diskutere hva man opplever som hjemmelaget eller laget fra grunnen, fordi det er noe som slett ikke er selvinnlysende for de fleste, og fordi det bidrar til å øke bevisstheten i befolkningen om hva industrimat er, og hva man skal se etter for å finne hel- og halvfabrikata av god kvalitet.

Slike diskusjoner har nemlig lett for å ende i sarkatiske kommentarer om at hvis man ikke har melket kua og ystet osten selv, så er det ikke hjemmelaget mat likevel, så da kan en like gjerne gå for en Grandiosa, siden det uansett er umulig å ha et kosthold med helt hjemmelaget mat. Og det er selvfølgelig bare tull.

For meg er det feks etter hvert selvinnlysende at hermetiske tomater er en ren råvare jeg ofte bruker i min hjemmelagde mat, mens feks tomatbønner, eller til og med hermetiske tomater "tilsatt basilikum" (og dermed i realiteten mye mer rart også når man ser på varedeklarasjonen) er industrimat og i en annen kategori. Men dette er slett ikke noe som sier seg selv.



Anonymous poster hash: ef470...d74
  • Liker 4
Skrevet (endret)

All babymaten og babyens grøt.

Stort sett (80%) det vi bruker av brødmat (brød, rundstykker, pitabrød, hamburgerbrød.) Jeg kjøper lomper og pølsebrød, knekkebrød og flatbrød.

Lager middager fra bunnen, men ikke f.eks pasta, den kjøper jeg.

Fiskegrateng, kjøtt/fiskeboller og burgere lager jeg selv.

Vi spiser ikke mye pølser, men de vi spiser kjøpes ferdig.

Sauser, salsa og guacamole lager vi selv. Samme med dip og dressinger.

Endret av M1A
Skrevet (endret)

Jeg mener ellers at det er veldig nyttig og interessant å diskutere hva man opplever som hjemmelaget eller laget fra grunnen, fordi det er noe som slett ikke er selvinnlysende for de fleste, og fordi det bidrar til å øke bevisstheten i befolkningen om hva industrimat er, og hva man skal se etter for å finne hel- og halvfabrikata av god kvalitet.

Slike diskusjoner har nemlig lett for å ende i sarkatiske kommentarer om at hvis man ikke har melket kua og ystet osten selv, så er det ikke hjemmelaget mat likevel, så da kan en like gjerne gå for en Grandiosa, siden det uansett er umulig å ha et kosthold med helt hjemmelaget mat. Og det er selvfølgelig bare tull.

For meg er det feks etter hvert selvinnlysende at hermetiske tomater er en ren råvare jeg ofte bruker i min hjemmelagde mat, mens feks tomatbønner, eller til og med hermetiske tomater "tilsatt basilikum" (og dermed i realiteten mye mer rart også når man ser på varedeklarasjonen) er industrimat og i en annen kategori. Men dette er slett ikke noe som sier seg selv.

Anonymous poster hash: ef470...d74

Jeg er enig med deg i det du sier om tomater, men hvor går egentlig grensen? Er en saus basert på kjøpt kraft hjemmelaget? Er kjøttdeig, kjøpt ferdig kvernet, hjemmelaget? Kan en bruke marinerte oliven i en salat og fremdeles kalle den hjemmelaget? Er gryteretten hjemmelaget om en krydrer den med Gastromat? Kan en krydre en indisk rett med Garam masala og fremdeles kalle den hjemmelaget? Kan en vinaigrette kalles hjemmelaget om en ikke har laget sennepen selv?

Endret av Maximillian Cohen
Skrevet

Jeg er enig med deg i det du sier om tomater, men hvor går egentlig grensen? Er en saus basert på kjøpt kraft hjemmelaget? Er kjøttdeig, kjøpt ferdig kvernet, hjemmelaget? Kan en bruke marinerte oliven i en salat og fremdeles kalle den hjemmelaget? Er gryteretten hjemmelaget om en krydrer den med Gastromat? Kan en krydre en indisk rett med Garam masala og fremdeles kalle den hjemmelaget? Kan en vinaigrette kalles hjemmelaget om en ikke har laget sennepen selv?

Jeg har svart på en god del av dette i innlegget mitt. Dette er selvsagt noe enhver får avgjøre for seg selv - poenget er bevisstgjøringen.

Alt du lister opp har jeg klare oppfatninger om for egen del. Ikke mht hva som kvalifiserer som hjemmelaget mat sånn objektivt sett, men hva jeg vil betrakte som noe som ødelegger min hjemmelagde mat.

- Saus basert på kjøpt kraft: Kommer an på kraften. Hvis den er fra Jacobs og ikke inneholder konserveringsmidler eller andre tilsetningsstoffer: Helt greit.

- Kjøttdeig ferdig kvernet: Rent kjøtt, evt tilsatt salt. En ren råvare, selvsagt helt greit.

- Marinerte oliven i salat: Ja, det vil jeg si er ok. Men det kommer igjen an på varedeklarasjonen.

- Gastromat vs garam masala: Det første er uaktuelt, det andre er selvsagt helt greit. Heller ikke uvese n som feks sitronpepper kommer nær maten min. Hvorfor? Fordi førstnevnte (som sitronpepper) inneholder MSG selvsagt, samt store mengder salt i gastromat, og får ellers god mat til å smake aggressiv industri. Mens garam masala er en klassisk indisk miks av kun rene, naturlige krydder, uten salt eller andre tilsetningsstoffer.

- Selvfølgelig er en vinaigrette hjemmelaget om en bruker dijonsennep fra butikken - jeg listet også dette opp som et eksempel på det som inngår i min hjemmelagde mat. Dette har også å gjøre med mengden tilsetningsstoffer og renhet i smak for min del.

Anonymous poster hash: ef470...d74

  • Liker 3
Skrevet

Her lages det meste "hjemmelaget". Men (som andre har påpekt her) det kommer an på definisjonen av hjemmelaget.

Men uansett: Mye av den hjemmelagde maten har selvfølgelig ingredienser som andre har produsert. Som f.eks. olivenolje, smør, melk, sennep, krydder osv. Likevel definerer jeg omtrent alle middagene her i huset som hjemmelagde. Jeg kjøper ikke ferdigmat eller halvfabrikata (f.eks. Toro-sauser).



Anonymous poster hash: 9a75f...d2d
  • Liker 1
Skrevet

Lager det meste,men gidder ikke å bruke mye tid og ingredienser på å lage småting som hjemmelaget ketchup.

Noen har en bredere definisjon som feks hjemmelaget pasta og selvkvernet kjøttdeig, men det er ikke en greie for alle.

Skrevet

Jeg er enig med deg i det du sier om tomater, men hvor går egentlig grensen? Er en saus basert på kjøpt kraft hjemmelaget? Er kjøttdeig, kjøpt ferdig kvernet, hjemmelaget? Kan en bruke marinerte oliven i en salat og fremdeles kalle den hjemmelaget? Er gryteretten hjemmelaget om en krydrer den med Gastromat? Kan en krydre en indisk rett med Garam masala og fremdeles kalle den hjemmelaget? Kan en vinaigrette kalles hjemmelaget om en ikke har laget sennepen selv?

Ja til alle svarene. Det er bare matsnobber som mener at alt må ordnes selv. De fleste er da ikke noen jævla gourmetkokker.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...