Gå til innhold

Lettere for menn å mestre prestasjonssamfunnet


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Gjest FuturePrimitive

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Hvorfor-er-kvinner-mer-borte-fra-jobben-enn-menn-7725977.html

I følge aftenposten..

Jeg synes det ser noe forenklet ut. Man trekker fram Nicolai Astrup, mangemillionær (god for flere hundre millioner) som "sjonglerer" det å levere ungene i barnehagen med sin Tesla Model S og så rutsje nedover kollektivfeltet til Oslo i 0-100 på 4 sekunder til sin fleksitid på Stortinget, for så komme hjem litt tidlig, lage gourmetmat til kona og ta seg en joggetur.

Men hva med f.eks det faktum at det er enormt mange flere menn som tar selvmord? Som sitter i fengsel? Som har "rømt landet" til Thailand osv..Er disse mennene også vinnere? Ja..kvinner er mer sykemeldte, men mange sykemeldte kvinner har da allrighte liv på trygd? Bedre enn menn i fengsel skulle en tro..

Tja..jeg vet ikke. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Hvorfor-er-kvinner-mer-borte-fra-jobben-enn-menn-7725977.html

I følge aftenposten..

Jeg synes det ser noe forenklet ut. Man trekker fram Nicolai Astrup, mangemillionær (god for flere hundre millioner) som "sjonglerer" det å levere ungene i barnehagen med sin Tesla Model S og så rutsje nedover kollektivfeltet til Oslo i 0-100 på 4 sekunder til sin fleksitid på Stortinget, for så komme hjem litt tidlig, lage gourmetmat til kona og ta seg en joggetur.

Men hva med f.eks det faktum at det er enormt mange flere menn som tar selvmord? Som sitter i fengsel? Som har "rømt landet" til Thailand osv..Er disse mennene også vinnere? Ja..kvinner er mer sykemeldte, men mange sykemeldte kvinner har da allrighte liv på trygd? Bedre enn menn i fengsel skulle en tro..

Tja..jeg vet ikke. Hva tror du?

Statistikk over selvmord årene 1826 til 1995:

http://www.ssb.no/a/histstat/aarbok/ht-030110-112.html

Så fra 1986 til 2011:

http://www.ssb.no/a/aarbok/tab/tab-119.html

Når det gjelder selvmord blant menn så har det alltid vært et høyere tall for menn enn for kvinner, selv i de årene som enkelte menn lengter tilbake til, de glade 50-60årene.

Noen er alltid bedre rustet til å takle press og utfordringer enn andre, hva slags personlige egenskaper og hvilke familieforhold den enkelte kommer fra tror jeg spiller en stor rolle.

Anonymous poster hash: 79b67...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten hadde i våres en stor artikkel (tror det var A-magasinet) om menn og selvmord. Jeg tror nok Aftenposten bare viser ulike sider. Det er en dessverre en del menn som ikke takler presset og tar livet av seg, men kanskje er det litt flere kvinner som ikke takler det, men at det gir seg utrykk i andre former? Og dette har de fokus på denne gangen.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn vil alltid lede statistikker i hva som helst, enten det er nagativt eller positivt,

Det er flest menn i lederstillinger

Det er flest mannlige millionærer

Det er flest mannlige kjendiser

Det er flest mannlige rusmisbrukere

Det er flest mannlige hjemløse

Det er flest menn i fengsel.

Problemet er at feministene kun bryr seg om mennene i toppsjiktet og ser hort fra de i bunnsjiktet, og anti feministene kun bryr seg om mennene i bunnsjiktet og ser hort fra de i toppsjiktet, også diskuteres det så fjærene fyker.

Og sånn går no dagan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange faktorer som bidrar til selvmord, og blant de viktigste er det å ha et nettverk, mennesker i livet sitt å betro seg til osv. Jeg tror ikke "prestasjonssamfunnet" er en viktig årsak til selvmord, men heller at mange menn ikke har de trygge vennskapene kvinner har der de kan betro seg, et like åpent forhold innad i familien - og dersom de sliter vegrer de seg å oppsøke hjelp (på samme måte som at menn ikke lever like lenge generelt og oftere ikke undersøker seg for alvorlige sykdommer).

Alle mennesker opplever kriser, forskjellen er hvordan man takler dem og kommer seg ut av det.

Som Christiania_Oslo skriver er menn mer polarisert - i så og si alle land er det flere menn på topp og flere på bunn. Forskere hevder at dette henger sammen med at menn er mer "variable" biologisk sett og utstyrt med egenskaper som splitter dem.

F.eks. er det en sterk sammenheng mellom testosteron og det å ta risiko. Menn er langt oftere villig til å ta risiko, impulsive beslutninger og satse - hvilket i neste runde betyr at det er flere mannlige politikere, direktører og prominente menn i media, men også fler på bunn, enten de sliter med avhengighet eller havner på kant med loven.

Jeg tror ikke på en generell "menn eller kvinner har det bedre". Det er mange ting å ta med i beregningen.

Endret av Marie90
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke Astrup som eksempel på menn som lykkes i prestasjonssamfunnet er like valid som å hevde at Jonas Gahr Støre representerer den gemene Ap velger.......

Astrups "prestasjoner" handler vel mye om arv.

Samfunnet vi applauderer i dag er det som gjerne kalles det likestilte velferdssamfunnet. Velferd er det rimelig mye av, på papiret hevder vi at vi er verdensmestere i likestilling.

Det er i beste fall en kuriøs bløff som politikere gjerne må skryte av fra den globale talerstolen der de står og messer om hvordan verden skal løfte kvinner opp av elendighets-myra ved hjelp av "look to Norway".

Jeg håper vi, som art, evner både å løfte kvinner og jenter opp av myra i mange land på kloden. Samtidig håper jeg vi løfter gutter og menn samtidig og parallelt.

Her hjemme ser vi konsekvensene av det såkalte prestasjonssamfunnet der mange menn fikser det mer enn bra og en god del kvinner også. Problemet er imidlertid at svært mange ikke kjenner seg igjen i roller og forventninger, sliter med å "late som" og nærmest skammer seg over både å tenke og ikke minst velge såkalt "tradisjonelt".

Sykefraværet for kvinner er definivtivt en svært bekymringsfull pulsmåling i så måte. Skilsmisserater og generell misnøye blant oss indikerer det samme.

Det hadde vært mildt sagt interessant om politikere satte fokus på alle de som ikke fikser det samfunnet som nå er skapt. Spesielt menn faktisk. Det kommer ikke til å skje.

Menn er "the expendables", har alltid vært det og kommer alltid til å bli det. Allikevel klager kvinner mest.

Endret av Gorgonzola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Menn som er missfornøyde er som kjent "sytemenn" "sutremenn" og det som verre er, så det er klart at om du først missykkes som mann, og ikke tilhører en sårbar gruppe så er du dømt til å havne utenfor. Er du kvinne som ikke lykkes helt, og er missfornøyd, så er du kun en helt vanlig kvinne. Det gjør det så klart verre for en del menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...