AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2014 #1 Skrevet 2. oktober 2014 Heisann! Kjenner at jeg er over middels engstelig for livmorhalskreft grunnet småblødninger. Er bare 20 år, men... uansett. Har vært hos legen - ingenting å si på blodprøvene. Blodtrykk er fint osv. Hadde jeg hatt kreft, ville blodprøvene vise unormale verdier av ting da? Hilsen en engstelig jente.Anonymous poster hash: d0445...1ee
Millimani Skrevet 2. oktober 2014 #2 Skrevet 2. oktober 2014 Du bør stole på legen din. Alternativt kan du be legen henvise deg til gynekolog for å ta celleprøve
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2014 #3 Skrevet 2. oktober 2014 Du bør stole på legen din. Alternativt kan du be legen henvise deg til gynekolog for å ta celleprøve Man trenger da ikke henvises til gynekolog for å få tatt en celleprøve av livmorhalsen. Dette er en fastlegeoppgave. Blodprøver viser ikke celleforandringer eller livmorhalskreft, derfor tar man celleprøve fra livmorhalsen. Anbefales fra 25 år. Snakk med legen din.Anonymous poster hash: ea9b4...36c 1
Millimani Skrevet 2. oktober 2014 #4 Skrevet 2. oktober 2014 Ja, sant det. Glemte bare å skrive det. Du kan ta celleprøve hos fastlegen din, men hvis fastlegen din er mann så synes du kanskje det er litt ubehagelig... Dessuten får du en mer "utfyllende" undersøkelse hos gynekolog enn hos fastlege, da gynekologen også utfører f.eks. ultralyd, noe fastlegen ikke gjør
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2014 #5 Skrevet 2. oktober 2014 Han har henvist meg til gynekolog. Var hos gynekolog i mars i år, og hun så ingenting unormalt, men tok ikke celleprøve. Huff, er livredd for at de finner noe på celleprøven...:-( Har heller aldri tatt celleprøve før...Anonymous poster hash: d0445...1ee
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2014 #6 Skrevet 2. oktober 2014 Men det jeg egentlig lurte på, var: Når man har kreft så er man jo generelt dårlig og sånt, og det går vel utover andre organer også. Så hadde blodprøve mest sannsynlig hatt unormale verdier? Anonymous poster hash: d0445...1ee
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2014 #7 Skrevet 2. oktober 2014 Legen har forresten sagt at han ikke har noen mistanke om kreft. Han sa det var svært sjelden i så ung alder. Han tok vanlig ultralyd utenpå magen, og så ingenting merkelig der heller. Men bør jeg stole på han når han sier han ikke mistenker noe farlig? Føler jeg ikke klarer helt å stole på det selvom han er utrolig dyktig.. Men siden hormonverdiene var normale, så kan det vel heller ikke være hormonelt?...Anonymous poster hash: d0445...1ee
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2014 #8 Skrevet 2. oktober 2014 Men det jeg egentlig lurte på, var: Når man har kreft så er man jo generelt dårlig og sånt, og det går vel utover andre organer også. Så hadde blodprøve mest sannsynlig hatt unormale verdier? Anonymous poster hash: d0445...1ee Har man kreft i livmorhalsen, noe jeg tviler sterkt på at du har, så kan man gå lenge med dette uoppdaget. Nettopp av denne grunn tilbys alle norske kvinner over 25 år celleprøver regelmessig. Først når man har kreft med spredning i underlivet får man generelle symptomer. Dersom en blodprøve kunne avslørt kreft i livmorhalsen hadde man ikke trengt å få tatt celleprøver av livmorhalsen. En blodprøve ville være både enklere og billigere. Tror du må slutte å engste deg for dette, og begynne å være glad for at du er frisk, rask og oppegående. Og om du skulle ha kreft i livmorhalsen er det god behandling og overlevelsesprosent for denne typen kreft. Anonymous poster hash: ea9b4...36c
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2014 #9 Skrevet 2. oktober 2014 Takk for svar! Setter veldig pris på det. Er forresten celleprøven vond?Anonymous poster hash: d0445...1ee
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2014 #10 Skrevet 2. oktober 2014 Blodprøver kan gi en mistanke/pekepinn på visse krefttyper, men da må man lete etter såkalte markører. Er usikker på om livmorhalskreft er en av dem som kan sees på blodprøver. Mange krefttyper kan ihvertfall det. Men det er ikke en sikker metode, men ser man det på blodprøver så utreder man videre. Det absolutt letteste er å få tatt en celleprøve. Nei, celleprøver er ikke vondt. Du kjenner det omtrent ikke og det tar kanskje 1-2 minutter. Det er veldig mange grunner for at man småblør, livmorhalskreft er en sjelden grunn. Anonymous poster hash: a9928...f3e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå