Gå til innhold

Migrene og p-piller..cerazette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har nylig fått konstantert at jeg har migrene, og legen anbefaler meg i den sammenheng å bytte fra Yasmin til Cerazette.

Jeg har alltid brukt Yasmin, og har av bivirkninger lagt på meg ca 5 kg, og hatt noe dårligere humør. Det positive har vært ingen menustrasjon (utenom når jeg selv ønsker), og ikke uren hud (det med uren hud er uvisst som bivirkning nå ettersom jeg er noe eldre nå).

Kan dere anbefale cerazette, eller evt en annen p-pille?

Har lest at en god del opplever uregelmessige blødninger ved bruk av cerazette. Har dere opplevd vektøkning/uren hud/andre bivirkninger også?

Anonymous poster hash: c5a99...70d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har brukt cerazette i et og et halvt år nå. Har ikke hatt mens siden eg begynte med dem, gikk opp noen kilo (5-6) i fjor vår, men om det er pga eg begynte på pillene eller stillesittende jobb vet eg ikke. Eg tar disse for å forebygge uren hud, føler ikke huden er så veldig mye bedre men ihvertfall ikke verre.

Anonymous poster hash: 000a6...7c8
  • Liker 1
Gjest Haaploes
Skrevet

Jeg fikk ekstremt uregelmessige blødninger på Cerazette, pluss at humøret ble noe ustabilt. Så forsøkte jeg Mercilon som gjorde meg fullstendig bipolar, før jeg havnet på Microgynon som jeg har vært veldig fornøyd med de siste årene. Har også vært innom p-plaster og p-ring, men ingen av delene fungerte for meg.

Men! Jeg hadde forsøkt legens anbefaling først, for hvordan man reagerer er så veldig, veldig individuelt. Venninner av meg er kjempefornøyde med Cerazette :-)

Skrevet

takk for svar! hva med økt hårvekst?

Skrevet

Jeg har gått på cerazette lenge. Har ikke hadde hverken mensen eller blødninger siden jeg startet, og heller ikke lagt på meg noen kilo (har spiseforstyrrelser da, så det kan være grunnen - men som sagt, jeg har ikke lagt på meg)
:) kan anbefales!

Anonymous poster hash: df8e2...ad5
  • Liker 1
Skrevet

bra! da prøver jeg kanskje disse:)

Skrevet

Jeg ble også satt på cerazette pga yasmin og migrene. Ble så kvealm og deprimert, spisevegret, gikk ned 14kg på en måned (fra 62-48) og blødde konstant. Sluttet på cerazette også gitt. Gikk over på conludag (minipille) som var noe bedre, men ikke bra. Sluttet på den og og ble gravid ❤ har nå en toåring og kobberspiral 😉

Anonymous poster hash: 93f0e...9c7

• Liker 1
Skrevet

Okei, så depresjon er en større risiko på Cerazette enn Yasmin? Ville jo tro det var motsatt ettersom Cerazette har mindre østrogen..

Skrevet

Jeg ble depressiv de første månedene på cerazette, men det gikk over etter hvert. Har gått på de i over 3 år, og har mensen mindre enn én gang i året. Har verken gått opp eller ned i vekt.

Men dette er jo veldig individuelt, så du vet jo ikke hva som kommer til å skje med DEG før du har prøvd :)

Anonymous poster hash: e99de...382
Skrevet

Har selv migrene og ble anbefalt Cerazette av legen, men jeg blødde nesten konstant i 2 mnd og måtte bare kutte dem ut. Sikker på at det er p-pillene som er årsaken til migrenen din? Min ble ikke noe bedre etter jeg sluttet på prevensjon. Det er lurt å skrive en migrenedagbok for å se om du finner et mønster i smertene dine. Hva du spiser, hvor mye søvn, hvilke aktiviteter du har vært på og om du har vært stresset. Lokaliser smertene og kjenn om de kommer fra stiv nakke - isåfall heller det mer mot stress og spenninger enn hormonell påvirkning.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg har også migrene og får derfor ikke lov til å gå på prevensjon som inneholder østrogen.

Startet på cerazette for ca et halvt år siden og har blødd så og si alle dagene siden jeg startet. Fikk beskjed om at jeg måtte gi kroppen 3 mnd, så da gjorde jeg det. Innbilte meg at jeg kunne gi kroppen enda litt lenger tid i håp om at det stoppet, men etterhvert ble jeg i veldig dårlig humør (pga blødningene, helt sikkert), fikk jernmangel, jeg fikk flere kviser og til slutt begynte jeg å røyte veldig mye. Mistet en del hår fra hodet, heldigvis har jeg tykt hår, så det gjorde ingenting, men jeg fikk ikke med meg at det var en bivirkning før en stund etter.

Jeg sluttet på pillene for 2 uker siden og har fortsatt ikke sluttet å blø. Må helt ærlig si at jeg ikke er fornøyd med cerazette i det hele tatt, og jeg skulle ønske jeg aldri startet på de. Men det varierer veldig fra person til person, noen er heldigere enn jeg har vært :)

Anonymous poster hash: b7064...ebb
Skrevet

Jeg har ikke blødd en dråpe siden jeg begynte på cerazette for 4,5 år siden.

Skrevet

Har brukt cerazette i 5 år selv, heller ikke blødd en dråpe siden. Alle andre ppiller gir meg høyt blodtrykk..

Har aldri hatt noen bivirkninger, ikke lagt på meg eller tatt av meg, ikke merket noe i humøret eller noe.

Love'em :)

Anonymous poster hash: c94a0...b59

Skrevet

Jeg har også migrene og måtte gå over til cerazette. Blødde i mange måneder.. Orket ikke fortsette.

Virker som det er litt enten eller. Altså at enten mister man mensen helt, eller slutter man omtrent ikke å blø.

Irriterer meg også at pillene ikke har så stort slingringsmonn. Skal ikke mye til før man klarer å rote til alt igjen. Får altså lett blødningsforstyrrelser med disse pillene.

Men er jo verdt et forsøk da! Du kan jo være en av de heldige som mister mensen helt :)

Anonymous poster hash: 53c65...4b5
Skrevet

Fikk veldig brystspreng og blødde hele tiden med Cerazette. Gikk over til Microgynon og fikk migrene men ingen andre bivirkninger. Gikk deretter over på Loette og da ga migrenen seg og ikke andre bivirkninger. Fin hud har den også gitt meg så er fornøyd med den. Man får bare prøve seg frem til det som passer ens kropp.

Anonymous poster hash: aa0ee...44b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...