Gå til innhold

Ditt beste matminne...


MarianneE

Anbefalte innlegg

For en koselig tråd! :)

Jeg har også mine beste matminner med mormor på kjøkkenet.

Og jeg HÅPER at mine barn, venners barn, barnebarn osv vil få samme minner fra kjøkkenet vårt.

Jeg elsker å lage mat, og sylter og safter etter mormors oppskrifter fremdeles.

Men mitt beste minne tror jeg må være når mormor lagde brun saus. Jeg fikk sitte på benken å se på.

Veldig fasinert av hvordan smør og mel kunne bli brunt og smake så godt etterpå.

Tenker alltid på henne når jeg gjør det selv.



Anonymous poster hash: 5d8f7...f75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var liten, bodde vi i samme hus som besteforeldrene mine. Det var alltid stas å få småkaker og dyppe i kaffe, og noen ganger sukkerbit. Jeg drikker ikke kaffe i voksen alder, men syntes det var kjempegodt å dyppe småkaker og sukkerbit i kaffe som barn. Hun (farmor) laget verdens beste fersk suppe og kjøtt. Spiste så jeg trillet da jeg fikk det hos henne.

Og rømmegrøt om sommeren på stølen på fjellet! Der ble det ikke spart på verken rømme eller smør, og en gang så spiste jeg så mye at jeg ble syk :sjenert:

Nytrukket fjellørret på grill, servert med ferske poteter, agurksalat og rømme var også en høydare på fjellet om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen min var i København for noen år siden. Vi hadde en løs avtale om å møte et annet par og ta en pizza eller noe. Vi ruslet fra hotellet vårt og mot avtalt møtested da jeg litt tilfeldig titter inn i et portrom der det forsvant noen pent kledde folk. Det portrommet viste seg å være inngangen til en superkoselig liten restaurant av typen som ikke har alacarte men kjører dagens 10 retter med vin. Vi falt pladask og fikk tak i venneparet som syntes det ble for lite kjøtt og for mye "skummelt" med en sånn restaurant. Så vi delte oss, de ville heller ha pizza og møtes for øl etterpå.

Vi fikk rett etter rett med spennende smaker, uvante teksturer og sammensetninger. En dedikert kelner som fortalte engasjert om vinene og ga oss tips til smaksnoter vi burde lete etter. En rett som sitter godt i minnet etterpå var en venterett med vannmelonsuppe med chili og melonsorbet. Det ble til at vi traff vennene våre dagen etter, fordi vi ble sittende med rett etter rett og glass etter glass i den koselige bakgården til laaaaangt ut på kvelden. Så ruslet vi stappmette, glade, fornøyde, imponerte, småbrisne og hånd i hånd hjemover til hotellet.

Jeg har passert restauranten senere, men aldri spist der. Er litt redd for at en ny kveld der skal forstyrre minnene etter den impulsive kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemors hjemmelagde komler med smør og sukker, mammas spaghetti-rett, mammas hjemmelagde sjokoladekake med tykk krem i midten, bestemors hjemmelagde pannekaker og brød med deilig ripsgelé. Mammas hjemmelagde pizza er heller ikke så verst :) Jeg har fått mye god mat i barndommen, i alle fall! Haha :)

Anonymous poster hash: 95763...6ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...