Gå til innhold

Vanskelig situasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært ansatt i ett 75% vikariat nå siden 1.januar men nå går kontrakten ut 31.oktober og jeg står uten jobb ..

Jeg søker alle jobber men får virkelig ingenting ...det er helt krise da jeg har familie,huslån og billån som må betales:/

Jeg tjente kun 119.000 ifjor og ikke noe særlig årene før der (mye mindre) pga skolegang. Hittil i år har jeg tjent ca 300.000!

Så jeg har ikke rett på noe stønad fra nav

Og sosialhjelp kan jeg glemme da vi har en del huslån og samboer har oppsparte penger på konto og arv. Men dette er jo ikke mitt !!

Så poenget med dette er da at samboer kom med forslag at jeg burde gå å sykmelde meg før kontrakten min er ute,slik at jeg faktisk har noe å leve på så lenge ..

Jeg vet dette er veldig feil gjort,men jeg føler selv at jeg snart ikke har noe valg.

Dette kommer jo selvfølgelig til å være midlertidig,kun til eventuelt til over nyåret.

Men jeg vet ikke om jeg har samvittighet til å gjøre det ://

Hva ville du gjort i min situasjon?

Anonymous poster hash: f2ab1...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gjort det jeg måtte for å klare meg.



Anonymous poster hash: 82c17...fc9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frustrasjonen, men det er ikke du som sykemelder deg. Legen må være enig i at du er syk. Så får du evt tenke at dette kommer i journalen din.... Hadde heller solgt bilen ennå å snylte.



Anonymous poster hash: 5b48e...2c5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sykmelde deg, legen kan sykmelde deg.

Hva skulle liksom grunnen til at legen skulle sykmeldt deg vært?



Anonymous poster hash: 85a67...dd1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at bilen er mest samboer sin,å han kommer seg ikke på jobb uten!

Jeg har slitt mange år med migrene,men den har vært borte ganske lenge nå..

Så det måtte jo blitt å sagt den har kommer tilbake eventuelt

Anonymous poster hash: f2ab1...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ansatt i ett 75% vikariat nå siden 1.januar men nå går kontrakten ut 31.oktober og jeg står uten jobb ..

Jeg søker alle jobber men får virkelig ingenting ...det er helt krise da jeg har familie,huslån og billån som må betales:/

Jeg tjente kun 119.000 ifjor og ikke noe særlig årene før der (mye mindre) pga skolegang. Hittil i år har jeg tjent ca 300.000!

Så jeg har ikke rett på noe stønad fra nav

Og sosialhjelp kan jeg glemme da vi har en del huslån og samboer har oppsparte penger på konto og arv. Men dette er jo ikke mitt !!

Så poenget med dette er da at samboer kom med forslag at jeg burde gå å sykmelde meg før kontrakten min er ute,slik at jeg faktisk har noe å leve på så lenge ..

Jeg vet dette er veldig feil gjort,men jeg føler selv at jeg snart ikke har noe valg.

Dette kommer jo selvfølgelig til å være midlertidig,kun til eventuelt til over nyåret.

Men jeg vet ikke om jeg har samvittighet til å gjøre det ://

Hva ville du gjort i min situasjon?

Anonymous poster hash: f2ab1...f8f

Så lenge du er samboer, skal hans økonomi ikke regnes sammen med din. Hvis NAV påstår det, krev at de dokumenterer dette.

Grunnlaget for at ektepartners økonomi blir koblet til din ved sosialhjelp er pga ektepars gjensidige forsørgelsesplikt. Den gjelder ikke for samboerforhold!!!

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/familiepolitikk/ekteskap-og-samliv.html?id=670495

Jeg VET at NAV tuller med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du er samboer, skal hans økonomi ikke regnes sammen med din. Hvis NAV påstår det, krev at de dokumenterer dette.

Grunnlaget for at ektepartners økonomi blir koblet til din ved sosialhjelp er pga ektepars gjensidige forsørgelsesplikt. Den gjelder ikke for samboerforhold!!!

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/familiepolitikk/ekteskap-og-samliv.html?id=670495

Jeg VET at NAV tuller med dette.

En venninne av meg fikk beskjed om at hun ikke hadde krav på noe som helst da hun gikk arbeidsledig fordi samboeren hennes kunne forsørge henne.. Helt spinnvillt. Dette er altså folk med utdanning som sitter der som idioter å ikke kan jobben sin engang.

Anonymous poster hash: ef3e0...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg fikk beskjed om at hun ikke hadde krav på noe som helst da hun gikk arbeidsledig fordi samboeren hennes kunne forsørge henne.. Helt spinnvillt. Dette er altså folk med utdanning som sitter der som idioter å ikke kan jobben sin engang.

Anonymous poster hash: ef3e0...43f

Det er ett ekstremt press på NAV for å kutte i støtte. Du kan ikke tenke deg en gang.

Og det er TUNG juss som anvendes , hvilket ikke blir avhjelpet av at man kutter i alle bauer og kanter over tid : http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/1999/nou-1999-25/14/6.html?id=354779

I tillegg sliter NAV med todelingen sin mellom stat og kommune, med tilhørende forskrifter. At det stort sett går bra (flertallet får det de skal ha ) er ett forbanna under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang noen snylter på veldferdsstaten, rives grunnlaget enda litt mer ned. Den er bygd på tillit. Eier ikke folk skam?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var arbeidsledig for 3 år siden også,fikk da beskjed fra nav at det var samboers rett å forsørge meg,så han endte dag med og jobbe natt og dag for at vi skulle greie oss....

Men uansett så matcher vel ikke nav den lønna man har hatt akkurat?

Anonymous poster hash: f2ab1...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang noen snylter på veldferdsstaten, rives grunnlaget enda litt mer ned. Den er bygd på tillit. Eier ikke folk skam?

Problemet er like alvorlig den andre veien som i dette tilfellet. Det er faktisk farligere med denne situasjonen, der man forespeiles å ikke ha rettighetne man faktisk har, så man tvinges til å misbruke ett hull for å løse problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er like alvorlig den andre veien som i dette tilfellet. Det er faktisk farligere med denne situasjonen, der man forespeiles å ikke ha rettighetne man faktisk har, så man tvinges til å misbruke ett hull for å løse problemet.

Har en rettigheter så har en det. Hvis ikke må en planlegge. Hun har hele tiden visst at hun muligens sto arbeidsledig 31 oktober. Da må det spares slik at en har en to-tre måneders buffer. Men for all del. Oppmuntre henne til snyltig. Da kan en sannelig ikke klage på alle de andre som jusker til seg diverse stønader. All snylting er like ille.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialhjelp er en rettighet. Den er der nettopp for å løse denne typen problemer. Når NAV gjør vedtak i konflikt med loven, er det å vilkårlig trakasere enkeltborgere.

Det er mange som kan spare opp 2-3 måneders buffer, sosialhjelp er ment for de som ikke har den muligheten. (og det tok MANGE år i arbeidslivet før jeg var så økonomisk stabil. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...