Plonk Skrevet 13. juli 2004 #1 Skrevet 13. juli 2004 Hei alle kloke koner... Har dere et godt råd eller ti mot halsbrann? Jeg har ikke sure oppstøt, men brenner stadig bak i halsen. Har to måneder igjen av svangerskapet og tenker det skal gå hardt utover både tenner og omgivelser hvis det skal holde på sånn resten av tiden... Leste i en bok at melkeprodukter skal være bra, så jeg har begynt å drikke melk når det står på som verst. Kaffe gjør alt mye verre, så den har jeg kuttet fullstendig. Men har dere andre råd? Pliiis!! Plonk
monja Skrevet 13. juli 2004 #2 Skrevet 13. juli 2004 Melk fungerer som lindring med en gang, men etterhvert som melka får boble i magen har den dessverre gjort det verre hos meg. Brenner like fælt like etterpå. Hold deg unna kaffe/te, juice, sterkt krydret mat. Bygg opp hodeenden på senga di når du ligger sånn at du ikke ligger helt flatt. Om du ligger andre steder bygg opp med puter. Drikk mye vann. Kjøp Novaluzid eller Link på apoteket. Fungerer kjempebra for min del iallefall. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten dem. Love Hearts fungerer også fint for min sin del.... Prøv deg fram med forkjellige ting.
Ann Forup Skrevet 13. juli 2004 #3 Skrevet 13. juli 2004 link er supert, men ellers er helt almindelig marie kiks supere de tager den syre i maven som kommer op i halsen og brænder som bare det. Har selv 4 uger igen og sidder næste op og sover for jeg vogner ofte ved at jeg er ved at blive kvalt i sur opstød yrk
MorStine Skrevet 13. juli 2004 #4 Skrevet 13. juli 2004 Gaviscon fungerer kjempefint og er det apotek og leger anbefaler for gravide. Jeg begynte med det i går etter flere uker med halsbrann, nå orket jeg ikke mer, og det hjelper veldig godt, tat foreløpig bare om kvelden, for å få sove uten at det brenner i hele halsen. Resten av dagen overlever jeg...
meta Skrevet 13. juli 2004 #5 Skrevet 13. juli 2004 GAVISCON Fikk det anbefalt av venninner som har vært gravide og av jordmor. Funker som bare det :D
Plonk Skrevet 16. juli 2004 Forfatter #6 Skrevet 16. juli 2004 Nå har jeg undersøkt en del om halsbrann, så hvis noen andre plages med det samme har dere noen råd her: Unngå kaffe, jus og tomater/tomatsaus! (Har også lest at sjokolade er ille, men det har jeg ikke spist på en stund, så jeg har ingen erfaring. Det høres nådeløst ut å måtte unnvære BÅDE kaffe og sjokolade!! ) Har også fått halsbrann av å spise nektariner, det gjelder sikkert alle sure frukter. Det finnes en hel bråte med midler mot halsbrann på apoteket, men flere av dem kan ikke brukes av gravide (les på esken). I tillegg virker en del av dem syrenøytraliserende, og det er faktisk ikke så lurt å nøytralisere syren i magesekken når problemet ikke er at man har for mye syre, men at lukkemuskelen er blitt slapp, slik gravide opplever. Bruker du syrenøytraliserende, får du mindre halsbrann men kan til gjengjeld få problemer med fordøyelsen. Jeg kjøpte noen tyggetabletter som heter Aflurex, som virker som et skum som legger seg øverst i magesekken og hindrer syren i å komme opp i halsen. Virker i løpet av et par minutter, utrolig deilig! og virkningen varer i fire timer, som visstnok er tiden magesekken bruker på å tømme seg. Er derfor bra å ta rett før man skal sove. Stoffet tas angivelig ikke opp i kroppen heller, det bare passerer tarmsystemet. Smart oppfinnelse. Sånn ellers skal visst banan virke bra, og jeg drikker en del melk og synes det lindrer, blir ikke verre etterpå. Takk til alle for gode råd!
meta Skrevet 16. juli 2004 #7 Skrevet 16. juli 2004 Jeg kjøpte noen tyggetabletter som heter Aflurex' date=' som virker som et skum som legger seg øverst i magesekken og hindrer syren i å komme opp i halsen. [/quote'] Akkurat sånn virker Gaviscon også Ellers er det vel generelt sterk mat som gir halsbrann. Type taco og sånn..
lille venn Skrevet 19. juli 2004 #8 Skrevet 19. juli 2004 Mandler hjelper mot halsbrann! Så hvis du vil prøve noe du har i hjemmet så kan du jo prøv det Vet ikke om det funker for ditt tilfelle, med det er jo verd et forsøk Lykke til!
Bø Skrevet 26. juli 2004 #10 Skrevet 26. juli 2004 Jeg oppdaget at det hjalp 100% å sitte i ro og la maten synke etter alle måltider. Da fikk jeg aldri halsbrann. På jobb, der jeg kun hadde en halvtimes lunch-pause, var ikke halsbrann til å unngå. Jeg lot også være å spise de siste timene før jeg la meg, og sånn hindret jeg halsbrann om natten.
Eowyn Skrevet 26. juli 2004 #11 Skrevet 26. juli 2004 Link , sitronvann og melk hjalp meg. Var veldig plaget selv...
murmeldyret Skrevet 26. juli 2004 #12 Skrevet 26. juli 2004 Link hjalp ikke meg i det hele tatt. Gaviscon derimot er topp! :-D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå